Browsing by Author "Ediz, Süleyman"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 9th High School Ranked in the 10% in the 2023 Lgs Exam. Skill-Based Education of Grade Students Mathematics in the Process of Solving Problems Paragraph Question of Uses of Knowledge According To Decoding and Book Reading Levels Examining(2024) Beyde, Erdal; Ediz, SüleymanDaha sonLiselere geçiş sistemleri öğrencilerin ilköğretimden ortaöğretime geçmelerini ifade etmektedir. Bu sistem ülkemizde olduğu gibi birçok ülkede de görülen bir sistemdir. Bu sistemde öğrencilerin liseye geçişini etkileyen dersler arasında matematik önemli bir yer tutmaktadır. Bu bağlamda matematik dersinde oluşturulan beceri temelli sorular öğrencilerin başarısını etkilemektedir. Bu çalışma, LGS sınavında %10 dilime giren lise 9. sınıf öğrencilerinin beceri temelli soruları çözme süreçlerini, matematik bilgisi kullanımlarını, paragraf sorusu çözme becerilerini ve kitap okuma düzeylerini inceleyerek öğrenci başarılarını anlamayı hedeflemektedir. LGS sınavındaki başarı, matematik eğitimi, problem çözme becerileri ve kitap okuma düzeyleri arasındaki ilişkiler bu çalışmanın temel odak noktalarını oluşturmaktadır. Araştırmanın ana amacı, %10 dilim içinde yer alan başarılı öğrencilerin matematik bilgisi kullanımını, beceri temelli soruları çözme süreçlerini detaylı bir şekilde analiz etmek ve paragraf sorusu çözme becerileri ile kitap okuma düzeyleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir. Bu çalışmanın evreni LGS sınavı ile %10 luk dilim içerisinde öğrenci alan Antalya ili merkez ilçelerinde Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Sosyal Bilimler Lisesi öğrencileridir. Araştırma örneklemi olarak bu dört okul türünden 375 öğrenci ile yüz yüze anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Verilerin toplanması sürecinde Antalya Milli Eğitim Müdürlüğü'nden ve Yüzüncü Yıl Üniversitesi bilimsel araştırma ve yayın etik kurulundan alınan yasal iznin ardından hazırlanan Okuduğunu Anlama Yeterlilik Ölçeği ile 2023 LGS Sınavı Sonucu ve Hazırlık Süreci anketi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde 'SPSS 25.0' programından faydalanılmıştır. Bu araştırma ile 2023 LGS sınavı hazırlık sürecinde paragraf sorusu çözme sayısına göre yazılı ve görsel anlama özyeterliğin istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırma sürecinde haftada 3-6 gün en az 30 dakika kitap okuyan ve yine haftada 3-6 gün en az 10 tane paragraf sorusu çözen öğrencilerin Matematik ve Türkçe özyeterlik puanı diğer öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür.ra doldurulacaktır.Master Thesis Burnside's, Polya's Theorems and Application of Colorizing Problems(2005) Ediz, Süleyman; Denizler, Y. İsmail HakkıBu çalışma renklendirme problemlerinin çözümünde kullanılan , grup etkileri kullanılarak ispatedilen Burnside ve Polya teoremlerini incelemek, uygulamalarını görmek ve bu iki teoreminkarşılaştırılması amacıyla yapıldı.Aynı problemler Burnside ve Polya teoremleri uygulanarak çözülerek, bu teoremlerinuygulamaları görülürken aynı zamanda bu iki teoremin problem çözme yöntemleri karşılaştırıldı.Böylece Polya Teoreminin, Burnside Teoremine göre kolay uygulanışı, sonuca çok daha çabukulaşması ve istenilen belli bir tipteki renklendirme şeklinin sayısını vermesi bakımından dahakullanılışlı olduğu sonucuna varıldı.Anahtar kelimeler: Burnside teoremi, Grup etkisi, Polya teoremiMaster Thesis Examining Seventhgrade Students'misconceptions About Angles(2025) Şen, Gizem Aladı; Ediz, SüleymanAraştırma, 7. sınıf öğrencilerinin açılar konusuna ilişkin muhtemel kavram yanılgılarını belirlemek ve öğrencilerin bu konu hakkındaki görüşleri doğrultusunda öğretmenlere yol göstermek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında, Van ili İpekyolu ilçesinde, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaokulda öğrenim gören 30 adet 7. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmadaki veriler, bir matematik eğitimi uzmanı ve bir matematik alan uzmanı görüşü alınarak araştırmacı tarafından geliştirilen 'Açı Kavram İmajı Formu', 'Açı Kavram Yanılgısı Teşhis ve Değerlendirme Formu', 'Açılar İle İlgili Hata ve Kavram Yanılgısı Belirleme Formu' ve 'Öğrenme Günlüğüm' kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çoğunun açının tanımını yapmada statik tanımı ifade etmeye çalıştıkları fakat dinamik tanımı hakkında fikir sahibi olmadıkları, tümler ve bütünler açının tanımlarını karıştırdıklarını bu sebeple hataya düştükleri tespit edilmiştir. Açıya örnek olarak genelde dik, dar ve geniş açıyı örnek verdikleri gözlemlenmiştir. Ayrıca açıyı sembolle göstermede, açının ölçüleri arasında karşılaştırma yapmada, eş açıları belirlemede kavram yanılgıları olduğu belirlenmiştir. Açı konusu ile ilgili matematiksel cümle kurmada eksik ifadeler kullandıkları tespit edilmiştir. Ters açı, iç ters açı ve dış ters açıyı ise şekil ile gösterirken bu üç kavramı birbirine karıştırıp kavram yanılgılarına düştükleri gözlemlenmiştir. Belirlenen bulgular sonucunda öğretmenlere, öğrencilerin kavram yanılgılarını engellemeye yardımcı olabilecek bazı önerilerde bulunulmuştur. Bunlar; açının tanımını yaparken hem statik hem de dinamik tanımı şekil ile gösterip tanımlamaları, araştırmada belirlenen muhtemel kavram yanılgıları üzerine daha çok örnek vererek konuyu somut modellerle anlatmaları ve öğretmenlerin açı konusunda matematiksel cümle kurarken daha dikkatli olmaları tavsiye edilebilir.Article A New Tool for Qspr Researches: Ev-Degree Randic Index(2017) Ediz, SüleymanTopological indices have important role in theoretical chemistry for QSPR researches. Among the all topological indices the Randic index has been used more considerably than any other topological indices in chemical and mathematical literature. Most of the topological indices as in the Randic index are based on the degrees of the vertices of a connected graph. Recently novel two degree concepts have been defined in graph theory; ev-degrees and ve-degrees. In this study ev-degree Randic index is defined by using ev-degree concept as parallel to their corresponding classical degree version. This new ev-degree Randic index is compared with the Randic index by modelling some physicochemical properties of octane isomers. It is showed that the evdegree Randic index give better correlation than the Randic index to predict the entropy, acentric factor and standard enthalpy of vaporization of octanes. Also the exact values of the ev-degree Randic index for the well-known graph classes such as; paths, cycles, stars and complete graphs are given.Master Thesis On Comparing Canada (alberta) and Turkey Middle School Mathematics Curriculum and Textbooks in Relation To Grade Eight Unit of Linear Equations and Graphs(2019) Öner, Musa; Ediz, SüleymanBu çalışmanın amacı Kanada (Alberta) ve Türkiye ortaokul matematik programlarının ve ders kitaplarının ortaokul sekizinci sınıf doğrusal denklemler ve grafikleri ünitesi bağlamında karşılaştırılmasıdır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Kanada (Alberta) ve Türkiye ortaokul matematik programları ve ders kitaplarının benzerlikleri ve farklılıkları bağlamında karşılıklı olarak incelenmiştir. Türkiye ortaokul matematik programı sadece kazanımlardan oluşmuştur. Kanada (Alberta) ortaokul matematik programı ise kazanımlarla birlikte bu kazanımların nasıl verilmesi gerektiği bağlamında bir öğretmen rehber kitabı mahiyetindedir. Kanada (Alberta) ortaokul sekizinci sınıf ders kitabında 'az kazanım, çok örnek, örnekler arası geçişin uyumluluğu ve model kullanımı' görülmüştür. Türkiye ortaokul sekizinci sınıf ders kitabında ise 'çok kazanım, az örnek, örnekler arası geçişin uyumsuzluğu ve daha az model kullanımı' görülmüştür.Doctoral Thesis On Stratified Domination Numbers in Graphs(2010) Ediz, Süleyman; Aldemir, M. ŞerifBir G grafının tepeleri kümesinin iki renk sınıfına parçalanışı varsa, bu G grafı 2-parçalanışlı graftır. Bu tepelerin bir sınıfı kırmızıyla diğer sınıfıda maviyle renklendirilir. F, belirli bir v mavi tepesini kök kabul eden iki parçalanışlı graf olsun. Bir G grafının F üstünlük sayısı, G nin tepelerinin bir kırmızı- mavi renklendirmesinde G nin kırmızı tepelerinin minimum sayısıdır öyle ki G nin her v mavi tepesi kökü v olan F nin bir nüshasına aittir. F={F1,?,Fk} olsun. Burada Fi , 1?i?k , belirli bir v mavi tepesini kök kabul eden iki parçalanışlı graftır. Bir G grafının F*-üstünlük sayısı, G nin tepelerinin bir kırmızı- mavi renklendirmesinde G nin kırmızı tepelerinin minimum sayısıdır öyle ki G nin her v mavi tepesi kökü v olan Fi nin en az bir nüshasına aittir. Bu çalışmada F, 2-parçalanışlı 6-çevre grafı olmak üzere prizmaların F-üstünlük sayısı incelenerek konuyla ilgili bir genelleştirme teoremi ispat edildi . Aynı zamanda F* , 2-parçalanışlı 3-yol graflarının iki tepesi kırmızı olan bir ailesi olmak üzere bir grafın F* -üstünlük sayıları ile 2-gökkuşağı üstünlük sayıları arasındaki ilişki belli graf sınıfları ve rastgele seçilmiş bazı graf sınıfları için incelenerek, herhangi bir birleştirilmiş G grafı için 2-gökkuşağı üstünlük sayısının, F* -üstünlük sayısına eşit yada F*-üstünlük sayısından bir fazla olduğu tahmininde bulunulmuştur. Bunlara ilaveten bir grafın F*-üstünlük sayıları ile bu grafın maksimum derecesi ve mertebesi arasındaki ilişki incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: 2-Gökkuşağı üstünlük sayısı, 2-Parçalanışlı üstünlük sayısı, PrizmaDoctoral Thesis Restricted and Extra Connectivity on Graphs(2022) Çiftçi, İdris; Ediz, SüleymanKimyasal enformasyon ve modellemenin temel kısmını oluşturan sayısal yapı analizi çalışmaları, kimyasal ve fiziksel ağların topolojik özellikleri hakkında temel bilgileri verir. Bu enformasyon, teori ve pratik arasında daha uygulanabilir çalışmaların yürütülmesine imkân sağlar. Kimyasal graf teorisindeki bağlantılılık kavramı, kimyasal yapıların altında yatan topoloji, moleküllerin hata toleransı ve kimyasal ağların zedelenebilirliği hakkında bilgi verir. Bu çalışmada, genelleştirilmiş Petersen ve genelleştirilmiş Sierpinski grafları için kısıtlı ve ekstra bağlantılılık değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca düzenlilik kavramına dayalı olarak, kimyasal graf teorisi literatüründe ilk kez, düzenli ayrıt-bağlantılılık ve hemen hemen düzenli ayrıt-bağlantılılık olmak üzere, iki yeni tür koşullu bağlantılılık ölçüsü tanımlanmıştır. Bu yeni graf değişmezleri, çevreler, tam graflar ve çevrelerin kartezyen çarpımında hesaplanmıştır. Kimyasal graf teorisine katkı sunacağı düşünülerek son olarak fullerene graflarında düzenli ayrıt-bağlantılılık incelenmiştir. Anahtar kelimeler: Bağlantılılık, Ekstra bağlantılılık, Hemen hemen düzenli ayrıt-bağlantılılık, Kısıtlı bağlantılılık, Koşullu bağlantılılık, düzenli ayrıt-bağlantılılık.Article Sierpinski Graflarının Tepe-ayrıt Temelli Derece Özellikleri Üzerine(2023) Ediz, SüleymanAğ bilimi ve graf teorisi, matematik ve bilgisayar biliminin iki önemli dalıdır. Mühendislik ve fizikle ilgili birçok problem, ağlar ve graflarla modellenir. Ağların topolojik analizi, araştırmacıların pahalı deneysel çalışmalar yürütmeden, ağları bazı fiziksel ve mühendislik özellikleriyle ilgili olarak analiz etmelerini sağlar. Topolojik indeksler, herhangi bir grafta derece, uzaklık ve öz değer kavramları kullanılarak tanımlanan sayısal tanımlayıcılardır. Topolojik indekslerin çoğu, graf teorisi, ağ ve bilgisayar bilimlerinde klasik derece kavramı kullanılarak tanımlanır. Yakın zamanda graf teorisinde iki yeni derece parametresi tanımlanmıştır: Tepe-ayrıt derecesi ve ayrıt-tepe derecesi. Tepe-ayrıt ve ayrıt-tepe derece temelli topolojik indeksler, klasik derece karşılıklarına parallel olarak tanımlanmıştır. Genelleştirilmiş Sierpinski ağları mühendislik bilimi açısından özellikle bilgisayar bilimleri açısından önemli bir uygulama alanına sahiptir. Genelleştirilmiş Sierpinski graflarının klasik derece tabanlı topolojik özellikleri birçok çalışmada incelenmiştir. Bu makalede, genelleştirilmiş Sierpinski grafiklerinin tepe-ayrıt derece temelli topolojik indeks değerleri hesaplandı.