Browsing by Author "Ekiz-kiran, Betul"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Kimya Öğretmen Adaylarının Kimyasal Dengeye İlişkin Zihinsel Modelleri(2018) Tüysüz, Mustafa; Çelikkıran, Ayşegül Tarkın; Kutucu, Elif Selcan; Ekiz-kiran, BetulBu çalışmanın amacı kimya öğretmen adaylarının kimyasal dengeye etki eden faktörlerdensıcaklık ve derişim değişiminin kimyasal dengeye etkisi ile ilgili zihinsel modellerini açığaçıkarmaktır. Araştırmanın deseni olgubilimdir. Katılımcılar bir devlet üniversitesinin kimyaöğretmenliği programının son sınıfında öğrenim gören dört kimya öğretmen adayıdır. Verileraçık uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yardımıyla toplanmış daha sonra betimselanaliz ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Veri analizi sonucunda öğretmenadaylarının sabit etki-tepki modeli, tek yönlü etki-tepki modeli (etki ile eş yönlü tepki modeli,etki ile zıt yönlü tepki modeli) ve çift yönlü etki- tepki modeli olmak üzere dört farklı zihinselmodele sahip oldukları bulunmuştur. Bunun yanında öğretmen adaylarının çoğunluğu dengereaksiyonuna yapılan etki ile dengenin ne yönde değişeceğini Le Chatelier prensibini doğru birşekilde kullanarak açıklayabilmiştir. Ancak denge reaksiyonun belirtilen yönde değişmesebebini mikroskobik seviyeyi kullanarak açıklama konusunda yeterli seviyede olmadıklarıgörülmüştür. Bu durum öğretmen adaylarının zihinsel modellerinin bilimsel olarak kabulgörmüş kavramsal modellerle tam uyumlu olmadığını göstermektedir. Bu sebeple öğretmenadaylarına yönelik kimya öğretimi olayların nedenleri mikroskobik seviyede sorgulatılarak yapılmalı ve böylece kavramsal modellere uygun zihinsel modeller geliştirmelerisağlanmalıdır.Article Kimya Öğretmen Eğitimi Alanındaki Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi(2021) Ekiz-kiran, Betul; Uzunbaz, DoğanBu çalışmada, 2000 yılından 2020 yılına Türkiye’de kimya öğretmen eğitimi alanında tamamlanmış lisansüstü tezlerin incelemesi yapılmıştır. Tespit edilen 50 yüksek lisans ve 33 doktora tezi belirlenen bazı değişkenler açısından içerik analizine tabi tutulmuştur. Kullanılan değişkenlerden bazıları arasında tezlerin kavramsal çerçevesi, veri toplama araçları, araştırma yönteminin türü, örneklem grubu ve analiz yöntemi yer almaktadır. Çalışma sonuçlarına göre yüksek lisans tezlerinde sıklıkla nicel yöntem, doktora tezlerinde nitel yöntem kullanılmıştır. Tezlerde en fazla öğretmen adayları ile çalışılmıştır. En sık çalışılan kimya konusu yüksek lisans tezlerinde çözeltiler olurken, doktorada ise elektrokimya ve kimyasal türler arası etkileşimler olmuştur. Kavramsal çerçeve olarak yüksek lisans tezlerinde en sık yapılandırıcı yaklaşım, doktora tezlerinde ise öğretmen bilgisi kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından testler yüksek lisans tezlerinde, görüşmeler doktora tezlerinde en fazla oranda kullanılmıştır. Analiz yöntemlerinden ise yüksek lisans tezlerinde t-testi en fazla kullanılırken doktora tezlerinde içerik analizinin kullanıldığı görülmektedir. Mevcut çalışmanın bulguları alanyazından yararlanarak tartışılmıştır.