Browsing by Author "Erdem, Mustafa"
Now showing 1 - 16 of 16
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis According To Teachers' Opinions, the Relationship Between Primary School Principals' Ethical Leadership Behavior and Conflict Management Strategies(2014) Konak, Mehmet; Erdem, MustafaBu araştırmanın amacı, ilkokul müdürlerinin etik liderlik davranışlarının tespiti, okulda karşılaştıkları çatışmalara ilişkin sergiledikleri çatışma çözme stillerinin, öğretmenlerin görüşlerine göre belirlenmesi, etik liderlik yaklaşımı ile çatışma yönetimi arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığının ortaya konulmasıdır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 Eğitim-öğretim yılı Batman il merkezindeki kamuya ait 43 ilkokulda görev yapmakta olan 1195 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada örneklem alma yoluna gidilmeyerek, hedef evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmada, tarama modelinin bir türü olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçek üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, ölçekle ilgili genel açıklamalar ile araştırmaya katılan öğretmen ve okula ilişkin bilgi formu, ikincisi bölümde okul müdürlerinin sergiledikleri etik liderlik davranışlarını ölçmeye yarayan 'Etik Liderlik Ölçeği, üçüncü bölümde ise okulda yaşanılan çatışmalara yönelik veri toplamak için kullanılan 'Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği' kullanılmıştır. Etik liderlik ve çatışma yönetimi yaklaşımı ile cinsiyet değişkeni arasında ilişkinin olup olmadığını belirlemek amacıyla t-testi; etik liderlik ve çatışma yönetimi yaklaşımının mesleki kıdem, okuldaki hizmet süresi ile okuldaki öğretmen sayıları arasındaki ilişkiyi belirlemek için varyans analizi (ANOVA) ; etik liderlik ile mesleki kıdem, okuldaki hizmet süresi, okuldaki öğretmen sayısı arasındaki farklılıkların kaynaklarını belirlemek amacıyla post-hoc analizi Tukey HSD testi; mesleki kıdem ile uzlaşma stili, çatışma stilleri (Tümleştirme, Uzlaşma, Kaçınma, Ödün Verme ve Hükmetme) ile okuldaki öğretmen sayısı arasında ilişkinin farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla ise Kruskal Wallis H-Testi yapılmıştır. Okul müdürlerinin etik liderlik davranışı ile çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson momentler çarpımı korelasyonu kullanılmıştır. Araştırmada şu sonuçlar elde edilmiştir: (1) Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin en fazla kullandıkları etik yöntemler sırasıyla davranışsal etik, karar vermede etik, iletişimsel etik ve iklimsel etik olarak bulunmuştur. (2) Yöneticilerin etik liderlik davranışları ile çatışma yönetim stillerine ilişkin öğretmen görüşleri cinsiyet, mesleki kıdem, okuldaki öğretmen sayısı ile hizmet süresine göre farklılaşırken; öğrenim durumu değişkenine göre herhangi bir farklılaşma bulunmamıştır. (3) Öğretmen görüşlerine göre okul yöneticileri çatışma yönetim stratejisinde en çok tümleştirmeyi daha sonra sırasıyla; uzlaşma, kaçınma, ödün verme ve hükmetme stratejilerini uygulamaktadırlar. (4) Öğretmenlerin okul müdüründen algıladığı etik liderlik (iklimsel, iletişimsel, davranışsal, karar vermede etik) ile çatışma yönetimi stilleri (tümleştirme yöntemi, ödün verme yönetimi, kaçınma yönetimi) arasında istatistiksel açıdan anlamlı pozitif yönde bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Buna karşın etik liderlik yaklaşımı (iklimsel, iletişimsel, davranışsal, karar vermede etik) ile hükmetme yönetimi yaklaşımı arasında ise zıt yönlü negatif bir ilişki bulunmaktadır. Anahtar Kelimeler: İlkokul, Etik, Etik Liderlik, Çatışma, Öğretmen, Müdür.Master Thesis According To the Perceptions of Primary School Teachers Favoritism on School Management(2012) Meriç, Erdal; Erdem, MustafaÖZETİLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN ALGILARINA GÖRE OKUL YÖNETİMİNDE KAYIRMACILIKMeriç, Erdal Yüksek Lisans, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Mustafa Erdem Mart 2012, 96 + xii sayfaBu araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ilköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin, uygulamalarında kayırmacılık yapıp yapmadıklarını, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin algılarına dayalı olarak ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Genel tarama modelinde olan araştırmanın hedef evreni, Van ili belediye sınırları içindeki 61 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 2551 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini 21 okulda görev yapan toplam 362 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Erdem ve Meriç (2011) tarafından geliştirilen ?Okul Yönetiminde Kayırmacılık Ölçeği? kullanılarak elde edilmiştir.Ölçek ?planlama, örgütleme, koordinasyon ve değerlendirme? olmak üzere dört faktör ve bu faktörler altında toplanan yirmi beş maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmış ve güvenilirlik testi olan Cronbach's Alpha analizi değeri 0,962 olarak bulunmuştur. Ölçekteki tüm faktörlerin birlikte açıkladığı varyans ise %73,063' tür. Yani ölçek kayırmacılığı %73 oranında açıklamaktadır.Verilerin çözümlenmesinde SPSS istatistik paket programı aracılığıyla yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Ayrıca okul yöneticilerinin, uygulamalarında kayırmacılık yapıp yapmadıklarına ilişkin öğretmen algılarını değerlendirirken; ikili gruplarda (cinsiyete, branşa, istihdam şekline ve mesleki örgüte üye olup olmamaya) ?Mann-Whitney U Testi?; ikiden fazla gruplarda (mesleki kıdeme ve okul büyüklüğüne) ise ?Kruskal-Wallis H Testi? kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki farkın belirlenmesinde ?Mann-Whitney U Testi? kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.Araştırmanın temel sonuçları şöyledir: İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticileri uygulamalarında nadiren kayırmacılık yapmaktadır. Kadın öğretmenler, erkek öğretmenlere oranla okul yöneticilerinin uygulamalarında daha fazla kayırmacılık yaptıklarını düşünmektedir. Okul yöneticilerinin uygulamalarında kayırmacılık yapıp yapmadıklarına ilişkin öğretmen algıları arasında; branşa, istihdam şekline, meslek örgütüne üye olup olmamaya ve mesleki kıdeme göre anlamlı fark bulunmamaktadır. Ancak öğretmenlere göre okullarında görev yapan öğretmen sayısı arttıkça, okul yöneticileri uygulamalarında daha fazla kayırmacılık yapmaktadır.Öğretmenler, okul yöneticilerinin planlama, örgütleme, koordinasyon ve değerlendirme boyutlarındaki uygulamalarında nadiren kayırmacılık yaptıklarını düşünmektedirler.Okul yöneticilerinin, planlama, örgütleme ve değerlendirme boyutlarındaki uygulamalarında kayırmacılık yapıp yapmadıklarına ilişkin öğretmen algıları arasında cinsiyete, branşa, istihdam şekline, mesleki örgüte üye olup olmamaya ve mesleki kıdeme göre anlamlı bir fark bulunmazken öğretmenlere göre okullarında görev yapan öğretmen sayısının artması, okul yöneticilerinin planlama, örgütleme ve değerlendirme boyutlarındaki uygulamalarında daha fazla kayırmacılık yapmasına neden olmaktadır.Okul yöneticilerinin koordinasyon boyutundaki uygulamalarında kayırmacılık yapıp yapmadıklarına ilişkin öğretmen algıları arasında branşa, mesleki örgüte üye olup olmamaya ve mesleki kıdeme göre anlamlı bir fark bulunmazken, cinsiyete, istihdam şekline ve okul büyüklüğüne göre öğretmen algıları birbirinden farklı çıkmaktadır. Kadın öğretmenler erkek öğretmenlere oranla, kadrolu öğretmenler ise sözleşmeli öğretmenlere oranla okul yöneticilerinin koordinasyon boyutundaki uygulamalarında daha fazla kayırmacılık yaptıklarını düşünmektedirler. Öğretmenler, okullarında görev yapan öğretmen sayısı arttıkça, okul yöneticilerinin planlama, örgütleme ve değerlendirme boyutlarında olduğu gibi koordinasyon boyutundaki uygulamalarında da daha fazla kayırmacılık yaptıklarını düşünmektedirler.Anahtar Kelimeler: Kayırmacılık, akraba kayırmacılığı, eş-dost kayırmacılığı, ilköğretim okulu, okul yöneticileri.Article Educational Problems and Solutions in Turkey: the Views of District Governors(Sage Publications Ltd, 2011) Erdem, Mustafa; Aydin, Inayet; Tasdan, Murat; Akin, UgurThe main purpose of this article is to assess the opinions of district governors, who are the highest ranked civilian authority within a district, on educational problems and solutions at the local level. A qualitative research approach was utilized. The district governors believe that they have a very significant and active role in raising standards of education in Turkey. The findings show that district governors spend a considerable amount of time on education-related issues. The district governors asserted that central government should simply determine the general policies concerning education and provide them with more authority.Article İlköğretim Okullarının Mesleki Öğrenme Topluluğu Olma Durumlarının Değerlendirilmesi(2011) Erdoğmuş, Ertuğrul; Sevinç, Seyfettin Ömer; Çakmak, Altan; Erdem, Mustafa; İlğan, AbdurrahmanBu araştırmanın genel amacı, ilköğretim okullarının mesleki öğrenme topluluğu olma durumlarının ortaya konulmasıdır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın hedef evreni Manisa’nın Demirci ve Ankara’nın Sincan ilçelerindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerdir. Ölçme aracı 3 alt boyuttan oluşmakta olup, ölçeğin tamamı varyansın % 68’ini açıklamakta iken; ölçeğin alpha güvenirlik katsayısı ise ,97’dir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde; betimsel istatistikler, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve F testi kullanılmıştır. ilköğretim okullarının amaçlarının öğretmenler tarafından paylaşılma ve bu amaçların öğrenmeye odaklanma düzeyine; ilköğretim okullarının işbirlikçi mesleki gelişim faaliyetlerine sahip olma düzeyine ve ilköğretim okullarında öğretmenlerin karara katılma ve desteklenme düzeyine öğretmenlerin büyük ölçüde katıldıkları ortaya çıkmıştır. Bu bulgular doğrultusunda ilköğretim okullarının büyük ölçüde mesleki öğrenme topluluğu olduğu sonucuna ulaşmak mümkündür.Article Learning Organization Perceptions in Elementary Education in Terms of Teachers and the Effect of Learning Organization on Organizational Commitment(Edam, 2013) Erdem, Mustafa; Ucar, Ibrahim HalilIn this study, it was tried to determine to what degree the learning organization predicted organizational commitment according to primary school teachers' perceptions. Descriptive survey model was used in this study and 429 teachers were chosen among 2387 teachers who worked in primary schools in Van in 2010-2011 education years and were included in the sample. Regression analysis was applied in the data analysis of the study. Durbin-Watson test was used to determine whether there is autocorrelation in the model. It was found that there was a significant relationship between organizational commitment dimensions and the dimensions of learning organization perception scale. Maximum three dimensions of the learning organization scale were included in the model. These were shared vision, team learning, and personal mastery. When shared vision and team learning are the predictors of compliance dimension, they explain 18% of compliance commitment. When shared vision, team learning and personal mastery are predictors of identification dimension, they explain 36% of identification commitment. When team learning and shared vision were the predictors of internalization dimension, they explain 25% of internalization commitment. It was seen that there was a low negative relationship between the dimensions of the learning organization and compliance dimension of organizational commitment; however, there was a positive but low relationship between identification and internalization dimensions.Article The Level of Quality of Work Life To Predict Work Alienation(Edam, 2014) Erdem, MustafaThe current research aims to determine the level of elementary school teachers' quality of work life (QWL) to predict work alienation. The study was designed using the relational survey model. The research population consisted of 1096 teachers employed at 25 elementary schools within the city of Van in the academic year 2010-2011, and 346 teachers were used for the sampling. The group (cluster) sampling method, a probability-based sampling method, was used in the current study. The scales of Quality of Work Life and Work Alienation were used as data collection tools. The data was analyzed through frequency, percentage, standard deviation, t-test, ANOVA, and regression analysis. Teachers who participated in the sub-dimension of QWL, mostly at medium levels, stated that the level of work alienation was low. Female teachers stated that their total area of lv ife was better than that of males, but female teachers more often felt powerless, meaningless, and isolated at schools. Married teachers stated that their total area of life was better than that of single teachers. Classroom teachers stated that they received less appropriate and fair compensation compared with subject-matter teachers. Teachers from the 6 to 10 year seniority group agreed the least that the working capacity at schools was developed, compared to teachers from the 11 to 15 yearand 16+ year seniority groups. It was found that the sub-dimensions of QWL were significant predictors of total area of life, democratic environment, social integration, healthy and safe working conditions, and appropriate and fair compensation. Also, the sub-dimensions of work alienation were significant predictors of powerlessness, meaninglessness, isolation, and alienation from school.Research Project Liselerde Çağdaş Bir Yönetim Anlayışı Olarak Farklılıkların Yönetimi Uygulamalarının Değerlendirilmesi(2009) Memduhoğlu, Hasan Basri; Tanhan, Fuat; İlğan, Abdurrahman; Erdem, MustafaArticle Öğretmen Algılarına Göre Liselerde İş Yaşamı Kalitesi ve Örgütsel Bağlılıkla İlişkisi(2010) Erdem, MustafaBu araştırmada öğretmenlerinin iş yaşamı kalitesi algılarının örgütsel bağlılık algılarını yordama derecesi belirlenmeye çalışılmıştır. Betimsel tarama modelindeki araştırmanın evrenini, Türkiye’deki kamu ve özel genel liselerde görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 17 ilde görev yapan 801 kamu ve özel genel lise öğretmeni oluşturmaktadır. Lise öğretmenlerin iş yaşam kalitesini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen İş Yaşamı Kalitesi Ölçeği, örgüte bağlılıklarını ölçmek amacıyla da Balay’ın (2000) geliştirdiği Örgütsel Bağlılık Ölçeği uygulanmıştır. Veri analizinde, regresyon analizi uygulanmıştır. Anlamlılık testlerinde $alpha$=.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırma sonucunda, iş yaşamı kalitesinin alt boyutlarıyla örgütsel bağlılığın uyum boyutu arasında negatif ilişki görülürken, özdeşleşme ve içselleştirme boyutları arasında pozitif bir ilişki görülmüştür. İş yaşamı kalitesi, örgütsel bağlılığın uyum boyutundaki varyansın %28’ini yordarken, özdeşleşme boyutundaki varyansın %63’ünü, içselleştirme boyutundaki varyansın ise %34’ünü yordamaktadır.Article Örgütsel Gelişim Aracıları Olarak Toplam Kalite Yönetimi ile Stratejik Yönetim ve Planlama Yaklaşımları(2008) Erdem, Mustafa; Tasdan, Murat; Memduhoğlu, B.hasan; İlğan, AbdurrahmanGünümüzün modern yönetim yaklaşımlarından olan Toplam Kalite Yönetimi (TKY), 1950’lerden sonra ortaya çıkmış ve yönetim literatüründe yerini almıştır. Liderlik, değişim ve yenilik, sürekli gelişim, müşteri odaklılık, katılmalı yönetim, sıfır hata ve kalite çemberlerinden oluşan TKY, örgüt sistematiğinde büyük paradigma değişimlerini gerektiren bir örgüt geliştirme aracısıdır. Odak noktası müşteri olan TKY’nin örgüte yerleşme süreci 5-10 yıl arasında değişirken; dönüşüm sürecinin başarısı ise çalışanların yönetim sürecine katılması ve üst yönetimin sürekli ve kararlı desteğine bağlıdır. Diğer bir örgüt geliştirme aracısı olan stratejik planlama ise, örgütün çevredeki şartlar doğrultusunda kendisini sürekli yenileme çabası olarak görülebilir. Stratejik planlama, amaç koyma–geliştirme, çevresel analiz, strateji geliştirme, strateji değerlendirme, stratejiyi uygulama ve stratejik kontrol, unsurlarında oluşmaktadır. Takım kurma, gruplararası ilişkilerin yönetimi ve problem çözme gibi teknikler, örgüt içerisinde kullanılan stratejik planlama tekniklerdir. Bu çalışmada TKY ve stratejik planlama, örgüt geliştirme bağlamında incelenmiş, bu yaklaşımların uygulanma süreçleri tartışılmış ve uygulamada karşılaşılan zorluklara değinilmiştir.Article Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Dürüstlük Değeri Hakkındaki Görüşleri(2022) Erdem, Mustafa; Görmez, ErhanEğitim kurumlarında çocuklara kazandırılan önemli değerlerin başında akademik dürüstlük gelmektedir. Özellikle sosyal bilgiler dersinin içeriğinde bu değerin önemine değinen konular yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı da sosyal bilgiler dersini dört yıl almış ortaokul öğrencilerinin akademik dürüstlük kavramı hakkındaki görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Van il merkezinde bulunan ortaokul 8. sınıfa giden 119 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel bir yaklaşımın benimsendiği çalışmada veriler yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular incelendiğinde; öğrencilerin çoğunluğunun akademik dürüstlük kavramının ne anlama geldiğini bilmedikleri; ödev yaparken en çok yararlanılan kaynakların kitap ve internet olduğu; ödev yaptıktan sonra çalışmalarında kaynakça belirtmedikleri; kaynakça kavramını kısmen açıklayabildikleri ama gerekliliği konusunda net bir bilgiye sahip olmadıkları görülmektedir.Article Ortaokul Öğrencilerinin İnternet Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Dijital Vatandaşlık Kapsamında İncelenmesi(2021) Erdem, Mustafa; Tan, BeyhanBu araştırmanın amacı, devlet okulu ve özel okul öğrencilerinin dijital vatandaşlık kavramına yönelik görüşlerini karşılaştırmak, benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymaktır. Bu çalışma, nitel yöntemle yapılan bir durum(vaka) çalışmasıdır. Bu çalışma 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Van İli İpekyolu İlçesi’nde eğitim veren Özel Çınar Ortaokulu 8.Sınıf öğrencilerinden 20 öğrenci ile Van İli Edremit İlçesi’nde eğitim veren Mehmet Akif İnan Ortaokulu’nun 8.Sınıf öğrencilerinden 20 öğrenci olmak üzere 40 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, nitel veri toplama araçlarından görüşme tekniği kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla elde edilmiştir. İçerik analizi yöntemi ile araştırma verileri çözümlenmiştir. Devlet okulu ve özel okul öğrencileri arasında belirgin bir farklılık gözlenmemiştir, dijital vatandaşlık boyutlarına yönelik öğrenci görüşleri birbirine benzerlik göstermektedir. Elde edilen verilere göre öğrencilerin tümünün interneti kullandığı, daha çok cep telefonlarıyla erişim sağladıkları, interneti en çok eğlence amaçlı kullandıkları görülmektedir. Öğrencilerin genelinin internetten alışveriş yaptıkları, daha çok bilindik sitelere girdikleri, internette sahip olunan haklar konusunda öğrencilerin tamamının hak ve sorumluluklara uygun davrandıkları, internet aracılığıyla daha çok tanıdıkları kişilerle (akraba ve arkadaş) görüştükleri görülmektedir. Bazı öğrencilerin ise oyunlar vasıtasıyla tanımadıkları kişilerle de görüştüklerini söyledikleri görülmektedir. Öğrenciler özel bilgilerini kimseyle paylaşmadıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin çoğunun bilişim suçlarından haberdar oldukları belirlenmiştir. İnternetin aşırı kullanımının beraberinde getirdiği sorunlardan haberdar olan öğrenciler, bu durumları, aşırı kilo alma-obezite, bağımlılık, göz rahatsızlıkları, şiddet, çevreye zarar verme, zorbalık, kas-iskelet rahatsızlıkları, baş ağrısı ruhsal bozukluklar, sinir bozuklukları, yorgunluk, tembellik, sosyalleşememe, dikkat dağınıklığı ve odaklanamama, radyasyona maruz kalmak olarak ifade etmişlerdir.Article School Life Quality at Primary Schoolsase of Van Province(Hacettepe Univ, 2013) Erden, Ali; Erdem, MustafaIdentifying the perceptions of the 7th and 8th year primary-school students in relation to their school-life quality studying at public schools at Van, 430 students participated to the study. Data were collected using adapted version (called school-life quality at primary schools) of Ainley and Bourke's (1992) 'school-life quality' scale. At school-life quality, dimensions named opportunity and success, social-integration, general-satisfaction, and teacher, students 'never' perceive at the opportunity and success dimension, whereas they 'rarely' perceive at the remaining dimensions. 8th grade students' perceptions on general satisfaction dimension are more positive than the perceptions of 7th grades'. Female students' perceptions at the teacher dimension are more positive than male students'. In terms of class-size, students studying at 26-30 and 36-40 class-sizes have less positive perceptions than the students studying at 46-over class-sizes. Additionally, students studying at 36-40 class sizes are more positive than the students studying at more or less class-size students.Article Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Dijital Etik Kavramına İlişkin Görüşleri(2022) Öteleş, Fatih; Erdem, Mustafa21. yüzyılda bilim ve teknolojide önemli ilerlemeler yaşanmıştır. Teknoloji tüm yaşam alanlarına nüfuz etmiştir. Genel manada teknolojinin özelde ise dijital araç ve gereçlerin yaygınlık kazanması ise birtakım sonuçlar doğurmuştur. Bu sonuçlar olumlu ve olumsuz olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Fakat özellikle teknolojinin olumsuz sonuçları yaşanılan yüzyılda ön plana çıkmaktadır. Bu durum ise beraberinde dijital etiği getirmiştir. Dijital etik, dijital araçların ve internetin kullanımında etik ilkelerin dikkate alınmasının gerekliliğini ifade eden kavramdır. Bireylerin dijital etik konusunda bilinçlendirilmesi ise önem taşımaktadır. İlgili hususta ise eğitim-öğretim süreci önemlidir. Eğitim-öğretim süreci bağlamında ise bazı dersler amaç ve içeriğiyle ön plana çıkmaktadır. Sosyal bilgiler amaç ve içeriği ile dijital etiğin kazandırılacağı derslerden biridir. Mevcut araştırmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin dijital etiğe yönelik görüşlerinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırma, nitel yöntemle yapılan bir durum (vaka) çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, Muş ili merkez ortaokullarında görev yapan 30 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri, yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. İçerik analizi yöntemi ile araştırma verileri çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular öğretmenlerin dijital etiği doğru olarak algılayıp yorumladığını göstermektedir. Araştırmada ulaşılan bulgular değerlendirildiğinde; öğretmenlerin önemli bir kısmının dijital araç ve gereçlerin amacı dışında kullanıldığı, dijital etik ihlallerinin engellenmesine yönelik farklı tedbirlere başvurulması gerektiği ve okullarda dijital etiğe yönelik bir derse yer verilmesi yönünde görüşe sahip olduğu görülmektedir. Bunun yanı sıra öğretmenlerin tamamının dijital etik ihlaliyle karşılaştığı ve bu ihlalleri önlemek amacıyla farklı yöntem ve etkinliklere başvurduğu ve yenilenen sosyal bilgiler öğretim programında dijital etiğin yer alma düzeyini yetersiz bulduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Teacher's Opinions Regarding Middle School Principals' Strategy of Influencing Them With Their Sense of Humor (Sample of Muş Province)(2014) Çelik, Fethullah; Erdem, MustafaBu araştırmanın temel amacı, Muş il genelindeki tüm ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre okul müdürlerinin mizah davranışları ve öğretmenleri etkileme düzeylerini belirlemek, aralarında ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu temel amaca ulaşmak için öğretmen görüşlerine göre, okul müdürlerinin mizah davranışları ve etkileme düzeyleri, aralarında ilişki olup olmadığı ve öğretmen algılarının öğretmenlerin kişisel özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma, 2012-2013 Eğitim Öğretim yılında Muş il merkezi ve tüm ilçelerinde (5 ilçe) son bir yılda okul müdürü değişmemiş ve en az 8 öğretmeni bulunan 102 ortaokulda, araştırmaya katılmayı kabul eden 760 öğretmeni kapsamaktadır. Araştırma verilerini toplamak için Okul Müdürlerinin Mizah Davranışları Ölçeği, Okul Müdürlerinin Öğretmenleri Etkileme Ölçeği ile Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde ve ortalamayla birlikte MANOVA ve pearson momentler çarpımı korelasyon analizi teknikleri uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul müdürlerinin mizahi olmayan, reddedici ve alaycı mizah davranışlarının çok düşük seviyede; üretici sosyal mizah ve onaylayıcı mizah davranışlarının ise yüksek seviyede olduğu görülmüştür. Öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin öğretmenleri etkileme davranışlarından uzmanlık gücü ve kişilikleriyle etkilemeleri yüksek düzeyde gerçekleşirken, yetki yoluyla etkilemeleri düşük düzeyde gerçekleştiği görülmüştür. Okul müdürlerinin mizahi davranışları alt boyutlarından olan onaylayıcı ve üretici-sosyal mizah davranışları; müdürlerin öğretmenleri etkileme alt boyutlarından olan uzmanlık gücü ile etkileme ve kişilik ile etkileme ile pozitif yönlü düşük bir ilişki görülmüştür. Ancak okul müdürlerinin mizahi olmayan ve olumsuz mizahi davranışlarından olan reddedici ve alaycı mizah davranışları; müdürlerin öğretmenleri etkileme boyutlarından olan uzmanlık gücü ile etkileme, kişilik ile etkileme ve genel anlamda öğretmenleri etkileme ile negatif yönlü düşük düzeyde bir ilişki görülmüştür. Anahtar Sözcükler: Mizah Davranışları, Etkileme Becerileri, Okul Müdürleri, ÖğretmenlerMaster Thesis The Adoption Levels of Assistant Education Inspectors and Education Inspectors in the Process for Designation, In-Service and On-The-Job Training of Assistant Education Inspectors(2012) Aktaş, Faik; Erdem, MustafaBu araştırmanın amacı, Türkiye'de görev yapan il eğitim denetmen yardımcılarının, seçilme ve yetiştirilme sürecine ilişkin eğitim denetmen ve eğitim denetmen yardımcılarının süreci benimseme düzeylerini belirlemektir.Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen ?Eğitim Denetmen Yardımcılarının Seçilme, Hizmet İçinde ve Görev Başında Yetiştirilme Sürecini, İl Eğitim Denetmeni ve Denetmen Yardımcılarının Benimseme Düzeyleri Anketi? uygulanmıştır. Anket üç boyuttan oluşmuştur, birinci boyut seçilme süreci, ikinci boyut hizmet içi eğitim süreci, üçüncü boyut ise görev başında yetiştirme sürecidir. Anket; kesinlikle benimsiyorum, benimsiyorum, kararsızım, benimsemiyorum, kesinlikle benimsemiyorum seçeneklerinden oluşmaktadır.Anket Türkiye'de 2010-2011 eğitim-öğretim yılında görev yapan 364denetmen ve 178il eğitim denetmen yardımcısına uygulanmıştır. Uygulama sonucunda geri dönen anketler arasından tam olarak yanıtlanan 542 anket araştırma kapsamında kullanılmıştır.Araştırmada seçilme sürecine ilişkin maddeleri benimseme düzeyleri oldukça yüksektir. Ancak denetmen ve denetmen yardımcıları, eğitim denetmenlerinin seçiminde sınava iki kere katılma ve sınavda yurt dışı görevi yapanlara puan eşitliğinde öncelik verilmesini benimsememişlerdir. Diğer taraftan denetmen ve denetmen yardımcıları en fazla adayda temsil yeteneğinin aranması kriterini benimsemişlerdir. Denetmen ve denetmen yardımcıları genel olarak denetmen yardımcıların seçilme aşamasında uygulanan kriterleri benimsemişlerdir.Eğitim denetmenlerinin seçilmesinde, adayın gelişmelere açık olması, adayın insancıl ilişkiler kurabilecek yeterlikte olması, adayda iletişim yeterliliğinin aranması, adayın yorumlama yeterliliğinin aranması, mülakatlarda politik tercihlerin rol oynamaması, adayın; denetimin sistemdeki yerini ve önemini kavraması, adayın hoşgörülü ve sabırlı olması, adayın ekip çalışmasına yatkınlığı, adayın araştırmacı bir kişiliğe sahip olması, adayın amaçları ile kurumun amaçlarının uyuşması gibi kriterlerin aranmasının uygun olacağını belirtmişlerdir.Eğitim denetmen ve yardımcılarının, eğitim denetmenlerinin seçilmesine, hizmet içi ve görev başında yetiştirilmesine ilişkin süreci benimseme düzeyleri, boyutlar bazında en az ve en çok benimsenen maddeler ele alınarak yapılan analiz sonuçlarına göre elde edilen verilerin değerlendirilmesinde cinsiyete, öğrenim durumuna, unvana göre anlamlı bir farklılık yoktur.Yine boyutlar bazında en az ve en çok benimsenen maddelerin analiz sonuçlarına göre yapılan değerlendirmede çalışılan bölgeye, denetmenlik kıdemine ve toplam kıdeme göre anlamlı farklılık vardır.Hizmet içi eğitimde denetim alanında denetim raporlarının değerlendirilmesi, denetim çeşitleri, soruşturmalarda ilke, yöntem veteknikler,eğitim ortamında denetimin amaç, ilke, yöntem ve teknikleri ile denetim fonksiyonları, adli ve idari soruşturmalarda görev, yetki ve sorumluluklar ile ilgili mevzuat, rapor çeşitleri ve rapor tekniği derslerinin yer almasının denetmen ve denetmen yardımcıları tarafından gerekli görüldüğü anlaşılmaktadır.Denetmen ve denetmen yardımcıları, hizmet içi eğitimde eğitim bilimleri alanında program geliştirme yönetim ve teknikleri, eğitim yönetimi ve temel ilkeleri, Türk Eğitim Sistemi'nin sorunları ve çözüm yolları, eğitimde ölçme ve değerlendirme, istatistik, özel eğitimde yöntem ve teknikler ile Türkiye'nin özel eğitim problemleri, eğitim teknolojisi ve eğitim araçlarının geliştirilmesi, alan öğretiminde yöntem ve teknikler gibi ders içeriklerinin, yer alması görüşünü belirtmişlerdir.Denetmenlikte yetiştirilme süresinin 3 yıl ile sınırlandırılması denetmenler tarafından gerekli görülmekte ve benimsenmektedir. Denetmenlerden yüksek lisans yapmayanların, üniversitelerin eğitim yönetimi ve denetimi bölümlerinde yetiştirilmeleri, görev süresi içinde yüksek lisans, doktora ve yurt dışı eğitim olanaklarının verilmesi gerektiği belirtilmiştir.Master Thesis The Prison Teachers? Perceptions of Job Satisfaction in Turkey(2010) Çoğaltay, Nazım; Erdem, MustafaBu araştırmanın temel amacı; Türkiye genelinde ceza infaz kurumlarında görev yapan cezaevi öğretmenlerinin iş doyum düzeyini tespit etmektir. Cezaevi öğretmenlerinin demografik özelliklerinin iş doyumlarını etkileyip etkilemediği de incelenmiştir.Araştırma 2009 yılında Türkiye genelinde ceza infaz kurumlarında görev yapan toplam 204 cezaevi öğretmenini kapsamaktadır. Araştırma verilerini toplamak için Minnesota İş Doyumu Ölçeği ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tek yönlü varyans analizi, LSD testi ve t-testi teknikleri uygulanmıştır. Ayrıca araştırmanın amacına uygun olarak hazırlanan görüşme formuyla cezaevi öğretmenlerinin iş doyum algılarına yönelik nitel veriler elde edilmiştir.Araştırma bulgularına göre, cezaevi öğretmenlerinin genel iş doyum düzeyleri `orta' düzeyde bulunmuştur. Cezaevi öğretmenlerinin demografik özellikleri ile genel iş doyum düzeyleri arasında herhangi anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Cezaevi öğretmenlerinin `iç' ve `dış' doyum düzeyleri de `orta' düzeyde bulunmuştur. Demografik değişkenler açısından sadece 31-40 yaş grubundaki öğretmenlerin, kendilerinden daha genç ve daha yaşlı olan öğretmen grubuna göre dış doyumlarının daha düşük olduğu bulunmuştur.Araştırma sonuçlarına göre, cezaevi öğretmenlerinin çalışma şartlarının iyileştirilmesi (gerekli fiziki donanım, araç-gereç, iletişim ve teknolojik imkanların temin edilmesi), cezaevi idarecilerinin ve diğer personellerin hizmet içi eğitimler ile ceza infaz kurumlarında yürütülmekte olan eğitim faaliyetleri hakkında bilinçlendirilmeleri, cezaevi öğretmenlerinin daha çok yetkilendirilmeleri, cezaevi öğretmenlerine mesleklerinde ilerleyebilme imkanlarının (uzmanlık, yöneticilik v.b) sunulması ve başarılı öğretmenler için etkili bir ödül sisteminin getirilmesi önerilmiştir.