Browsing by Author "Erdemir, Naki"
Now showing 1 - 20 of 20
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Analysis of Science Teacher Training Programs, Teacher Qualifications From Past To Present and Determination of the Teacher Profile Desired by the Parents(2021) Zengin, Jıyan; Erdemir, NakiÖğretmen yetiştirme programları geçmişten günümüze toplumların ve ülkelerin üzerinde önemle durduğu konuların en başında gelmektedir. Çünkü gelecekte toplumları peşinden sürükleyip götürecek olan öğretmenleri yetiştirecek olan programlardır. Bunun farkında olan toplumlar öğretmen yetiştirmenin ne kadar önemli olduğunu bilmektedir. Uzmanlar, toplumun temel dinamiklerinin ve sahip olduğu değerlerin bilincinde olacak öğretmen yetiştirme programları geliştirirler. Çünkü bir toplumun her yönüyle gelişmesi, ülkeler yarışında bende varım diyebilmesi ve toplumun değerlerinin gelecek nesillere aktarılması öğretmen vasıtasıyla olacaktır. Bu açıdan; bu niteliğe sahip öğretmenler ve onları yetiştirecek olan programlar önem arz etmektedir. Bu nedenle ülkemizde öğretmen programlarını hazırlamaktan sorumlu olan birimlerin, kültürel temel dinamiklere, her bölgenin kendisine ait bazı değerlerine öğretmen yetiştirme programlarında yer vermesi elzemdir. Çünkü öğretmenler sadece bir bölgeyi ya da bir kesimi temsil etmiyor, sadece belirli bölgede de görev yapmıyorlar. Öğretmenler yaşayan tüm fertlerin yetiştirilmesinde sorumluluk alması gereken bireylerdir. Bu açıdan araştırma, geçmişten günümüze fen bilimleri öğretmeni yetiştirme programları, yetiştirilmesi gereken öğretmenlerin niteliklerinin ne olduğunu tespit ve analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır. Bu nedenle geçmişten günümüze öğretmen yetiştirme, öğretmen adaylarının eğitim fakültelerine giriş ve kabul şartlarını konu alan yayımlanmış makale, araştırma, belge ve dokümanların analizi yapılmıştır. Bu açıdan genel olarak ikincil verilerden yararlanılmıştır. Bu belgeler (dokümanlar) araştırmalar tasnif edilerek analize tabi tutulmuştur. Ayrıca emekli öğretmenlere ve velilere yarı yapılandırılmış mülakat formu uygulanarak veriler elde toplanmıştır. Toplanan veriler gerekli analizler yapıldıktan sonra bulgular bölümünde sunulmuştur. Anahtar sözcükler: öğretmen yetiştirme, öğretmen programları, öğretmen nitelikleri.Master Thesis Comparison and Determination of the Professional Understandings of Science Teacher Candidates and Current Science Teachers(2025) Erdoğan, Nurgül; Erdemir, NakiFen bilimleri öğretmenliği gelecek nesillerin şekillenmesinde oldukça önemli bir yere sahiptir. Bir ülkenin kalkınması, ilerlemesi ve üretken olması gelecek nesillere bu anlayışı aşılamakla mümkündür. Bu bağlamda en büyük görev öğretmenlere düşmektedir. Gelecek nesillere önemli dokunuşlardan birini rol model olarak gördüğü öğretmen yapmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının mesleği tercih ederken ki meslek anlayışlarını ve görevdeki fen bilimleri öğretmenlerinin meslek anlayışlarını karşılaştırılmalı olarak tespit etmek ve bu bağlamda bazı öneriler geliştirmektir. Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden keşfedici sıralı karma yöntem modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında üç farklı üniversitenin eğitim fakültesi fen bilgisi eğitiminde öğrenim gören 95 öğretmen adayı ile üç ildeki farklı devlet ortaokullarında görev yapan 85 fen bilimleri öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma evrenini, Türkiye'de bulunan devlet üniversitelerinde okuyan fen bilgisi öğretmen adayları ile görevdeki fen bilgisi öğretmenleri oluşturmaktadır. Evren çok geniş olduğu için örneklem alma yoluna gidilmiştir. Araştırmanın ulaşılabilirliği göz önünde bulundurularak kolay ulaşılabilir örneklem alma yoluna gidilmiştir. Bu araştırmada kullanılmak üzere araştırmacı tarafından, fen bilgisi öğretmen adayları ve görevdeki fen bilgisi öğretmenlerinin meslek anlayışlarını ortaya çıkarmayı amaçlayan öğretmenlik mesleğine yönelik anket (ÖMYA) geliştirilmiştir. ÖMYA geliştirilirken; '1' Hiçbir Zaman, '2' Kararsızım, '3' Kısmen, '4'Genellikle, '5' Her Zaman gibi 5'li likert tipi dereceleme yapılmıştır. Anket iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde cinsiyet, sınıf düzeyi, baba mesleği, anne mesleği, yerleşim yeri, hangi üniversitede okuduğu ve fen bilgisi öğretmenlerinde bulunması gereken özellik ve niteliklerin neler olduğu gibi özellikler bulunmaktadır. Anketin ikinci bölümünde ise görevdeki fen bilgisi öğretmenlerin ve fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek anlayışlarını ortaya çıkarmayı hedefleyen 30 maddeye yer verilmiştir. Ankete 10 öğretmenden alınan görüşler doğrultusunda detaylı bir biçimde analiz edilerek madde havuzu oluşturulmaya çalışılmıştır. Anket için uzman görüşüne başvurulmuştur. Fen eğitimi alanında doktora yapmış iki farklı devlet üniversitesinde görev yapan iki öğretim üyesinin ve şu an devlet okulunda öğretmenlik görevini yerine getirip aynı zamanda doktora öğrencisi olan bir öğretmenin görüşüne başvurularak ankete son hali verilmiştir. Anketin geçerlilik ve güvenirliğini test etmek amacıyla 50 öğretmen adayına ön uygulama yapılmıştır. Yapılan ön test sonucunda güvenirlik Cronbach Alpha değeri 0,85 bulunmuştur. Geçerlilik için ise faktör analizi yapılması uygun görülmüştür. Yapılan KMO ve Bartlett's test analiz sonuçlarına göre ölçekteki maddelerin faktor yüklerinin %60'ın üzerinde olduğu dolayısıyla faktörleşmeye uygun olduğu görülmüştür. Ayrıca aritmetik ortalama, frekans, yüzde (%), faktör yükleri, t-testi ve ANOVA istatistik işlemleri kullanılarak veriler çözümlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen ve öğretmen adaylarının cinsiyetleri, anne-baba mesleği, okudukları üniversite, yerleşim yeri, ailesinde öğretmen olup olmaması gibi durumlar değerlendirilirken frekans ve yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Fen bilgisi öğretmen adayları ile görevdeki fen bilgisi öğretmenleri araştırmacı tarafından hazırlanan anketteki 30 maddeye genellikle olumlu düzeyde cevap vermişlerdir. Anketteki değişkenlere bakıldığında sonuç olarak; cinsiyet, bu bölümü seçme nedenleri, atama durumu ve sınıf düzeyleri açısından görevdeki fen bilgisi öğretmenleri ile fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek anlayışlarında farklılıklar göze çarpmaktadır. Okudukları üniversite, çevresinde fen bilgisi öğretmeni olup olmaması, hayalindeki meslek, baba mesleği, kardeş sayısı ve yerleşim yeri açısından ise görevdeki öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının meslek anlayışları değişmemektedir. Cinsiyet açısından kadınların meslek anlayışları erkeklere göre daha olumlu çıkmıştır. Yine görevdeki öğretmenler ile birinci ve dördüncü sınıf öğretmen adaylarının meslek anlayışları karşılaştırıldığında; dördüncü sınıf öğretmen adaylarının birinci sınıf öğretmen adaylarına kıyasla görevdeki öğretmenlerle meslek anlayışları birbirine daha yakın çıkmıştır.Master Thesis Determination of the Parents' Expectations From the Science Teachers About the Affective Field(2020) Başak, Mustafa; Erdemir, NakiBu araştırma, değişim ve gelişmede topluma öncülük yapacak olan öğretmenlerden, öğrenci velilerinin Fen Bilimleri öğretmenlerinden duyuşsal alanla ilgili beklenti özelliklerinin ne olduğunu ve nasıl olması gerektiğini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, Van merkezde yer alan; 15 Temmuz Şehitleri İmam Hatip Ortaokulu'ndan 60, Zeve Ortaokulu'ndan 80, Bardakçı Ortaokulu'ndan 50, Fevzi Şengüller Ortaokulu'ndan 60 ve Mustafa Kemal Ortaokulu'ndan 70 toplamda beş farklı ortaokulunda yedinci ve sekizinci sınıfta öğrenim gören 320 öğrenci velileri ile yürütülmüştür. Öğrenci velilerinin öğrencisinin dersine giren Fen Bilimleri Öğretmenlerinden duyuşsal alanla ilgili özelliklerin beklentisi konusunda 5'li Likert tipi 'Duyuşsal Alan Tutum Ölçeği (DATÖ)' ve ''Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu'' kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde içerik ve betimsel analizden yararlanılmıştır. Veliler Fen Bilimleri öğretmenlerinden, öğrencilerine örnek olacak toplumun kadim değerleriyle barışık ve uyumlu öğretmen profiline sahip olmalarını ve bu özellikleri de akademik başarıdan daha fazla dikkate alarak öğrencilere anlatarak değil, bir fiil yaşayarak kazandırmalarını beklemektedirler. Öğretmenlerin ortaokul 7. ve 8. Sınıf öğrencilerine ne kadar rol model olduğu ile ilgili daha detaylı çalışmalar yapılabilir.Article Determining Teachers' Perceptions of the Practicability of Portfolio Assessment in Various Settlement Areas in Turkey(Sila Science, 2012) Erdemir, NakiThis study was performed to determine whether it is practical to use portfolios in settlement areas with various socioeconomic conditions. A Likert-type scale and open-ended questions were used as a means of data collection. The data was analyzed using qualitative and quantitative techniques. We concluded that when portfolio assessment methods cannot effectively be applied every settlement areas, they are useful to uncover student success and capabilities. However, it also concluded that implementation of the portfolio is not appropriate for some settlement areas because students, teachers, parents and schools are deprived of certain resources and opportunities in terms of education. In addition, it was determined that teachers encountered some barriers to practice portfolios and develop product files. Therefore, the portfolio assessment method should not be recommended without reservation as alternative assessment tool in not suitable settlement areas.Master Thesis The Effectiveness of the Seminars Given To Newly Appointed Teachers and Teachers' Expectations From the Profession(2021) Kasap, Hacer Turgud; Erdemir, NakiMilli eğitim bakanlığı mesleğe yeni başlayan öğretmenlere; uyum ve mesleğe hazırlama süreci olarak hizmet içi eğitimler vermektedir. Bu eğitimlerden biri de 2016 yılında uygulamaya konulan 'Aday Öğretmen Yetiştirme Programı' adı altındaki hizmet içi eğitim programıdır. Öğretmenlere verilen eğitim uygulamalarının araştırılması etkili yönleri ve eksik yönlerinin belirlenmesi sonraki yapılacak uygulamalara örneklik teşkil edeceğinden önemlidir. Bu duruma binaen çalışmanın amacı; mesleğine yeni başlayan öğretmenlere verilen seminerlerin etkili olup - olmadığı konusunu saptamak ve öğretmenlerin meslekten beklentilerin neler olduğunu belirlemektir. Çalışmanın örneklemini Van'ın Erciş ilçesinde görev yapan 2018-2021 yılları arasında bu eğitimi almış 300 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat tekniği ve tutum ölçeğinden faydalanılmıştır. Veri analizinde karma yöntem uygulanmıştır. Çalışma sonucunda; form doldurma uygulamasının çok zaman aldığı, seminer süresinin uzun olduğu, kitap ve film uygulamalarına olumlu bakıldığı, sonuçların bir kısmıdır. Öğretmen yetiştirme programının zayıf yönlerinin gözden geçirilerek yeniden düzenlenmesi önerilmektedir. Anahtar sözcükler: öğretmen yetiştirme, seminer, mesleki beklentiMaster Thesis Examination of 7th Grade Students' Attitudes and Informal Reasoning Patterns Towards Socioscientific Issue(2023) Özcan, Özge; Erdemir, NakiGüncel fen bilimleri programında bireylerin bir problem durumuna yönelik görüşlerini gerekçeleri ile sunmaları beklenmektedir. Bu durum alan yazında geçen sosyobilimsel konular aracılığı ile kazandırılabilir. Öğrencilerin sosyobilimsel konulara yönelik tutumları ve güncel bir sosyobilimsel konu olan ''tasarım bebeklere'' yönelik informal akıl yürütme desenlerinin incelenmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Öğrencilerin tasarım bebek konusuyla ilgili informal akıl yürütmelerini bütüncül incelemek amaçlı nitel ve nicel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem tercih edilmiştir. Çalışma grubu Erciş ilçe merkezine yakın bir devlet okulunda 7. sınıfta öğrenim gören 24 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin informal akıl yürütme sürecinde kullandıkları desenleri incelemek için Wu & Tsai (2007)'nin geliştirmiş olduğu çerçeve kullanılarak nitel bulgular elde edilmiştir. Nitel verilerin analizi yapıldıktan sonra nitel veriler nicel hale getirilmiştir. Nicel analiz yapılırken gruplar normal dağılım gösterdiği için iki gruplu değişkenler için bağımsız gruplar t testi, iki ve daha fazla grup bulunan değişkenler için çapraz tablo ve ki kare testleri uygulanmıştır. Çalışma sonucunda 7. sınıf öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun tasarım bebeklerin dünyaya gelme fikrine yönelik katılmıyorum şeklinde görüş bildirdikleri, görüş bildirme şekillerinin ise sezgisel olduğu görülmüştür. İnformal akıl yürütme deseni olarak en çok sosyal-toplumsal desenini kullandıkları, ortaya koydukları argüman biçimlerinde ise destekleyici argüman sayılarının çürütücü ve karşıt argüman geliştirme sayılarına göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir. 7. sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konuya yönelik tutumlarında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna da ulaşılmıştır. Bu çalışma ile birlikte öğrencilerin tasarım bebekle ilgili informal akıl yürütme desenlerinin tespit edilip geliştirilmesi ve güncel bir sosyobilimsel konu olan tasarım bebekle ilgili farkındalık oluşturması da beklenmektedir.Article Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Branşlarına Karşı Tutumlarının Gelişim ve Değişimi(2009) Erdemir, Naki; Bakırcı, HasanHer geçen gün nitelikli öğretmenin öneminin artmasının yanında toplumun öğretmenden beklentileri de değişmektedir. Bu nedenle ülkeler, öğretmen eğitimine her geçen gün daha fazla önem vermektedirler. Çünkü öğretmenlerin bilimsel donanımı ve mesleğe karşı tutumu, öğrencileri fen derslerinde daha fazla etkileyeceği bilinmektedir. Bu çalışma, fen ve teknoloji öğretmeni olacak öğretmen adaylarının fen branşlarına (fizik, kimya, biyoloji) karşı tutumlarının, gelişim ve değişimlerini araştırmaktadır. Araştırmanın evrenini, 1. ve 4. sınıf fen bilgisi öğretmen adayları oluşturmaktadır. Örneklem olarak beş üniversitede öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıftaki fen bilgisi öğretmen adayları seçilmiştir. Çalışma (200+200) 400 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Ölçek olarak ise 45 maddeden oluşan 5’li “Likert” tipi tutum ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının tutumlarında her üç branşa karşı aynı derecede tutum gelişimi gözlenmemiştir. Birinci sınıftaki tutum gelişimi, dördüncü sınıftaki tutum gelişimi ile aynı derecede olmadığı tespit edilmiştir. Branşlara göre tutum değişimleri dikkate alındığında fizik, biyoloji ve kimya disiplinleri olarak sıralanabilir. Öğretmen adaylarındaki bu tutum gelişiminin nedenlerini araştırmak için daha kapsamlı çalışmalar yapılabilir. Eğitim fakültelerinde görev yapacak fenci öğretim elemanlarının fen eğitimcilerinden seçilmesi tutum gelişimine olumlu katkı sağlayacağı düşünülebilir.Article Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Fizik Konularında Bilgi Teknolojilerini Kullanma Durumlarının Araştırılması(2017) Bakırcı, Hasan; Erdemir, Naki; Polat, NurhanBu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin fizik konularında bilgiteknolojilerini kullanma durumlarını ve kullanmama nedenlerini araştırmaktır.Araştırmanın yürütülmesinde özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada verileranket ve yarı yapılandırılmış mülakat tekniği ile toplanmıştır. Araştırma örnekleminiise Van ilindeki ortaokullarda görev yapan 138 fen bilimleri öğretmenioluşturmaktadır. Nicel verilerin analizinde; t-testi, frekans, yüzde ve ortalamahesaplamaları kullanılmıştır. Nitel veriler ise betimsel ve içerik analizi kullanılarakçözümlenmiştir. Kadın öğretmenlerin derste teknolojiyi kullandıklarında erkeköğretmenlere oranla sınıfı yönetmede zorlandıkları, konuları düzenli bir şekildeöğretemedikleri ve derste dijital materyalleri kullanmaları için daha çok yardımaihtiyaç duydukları sonucuna varılmıştır. Ayrıca fen bilimleri öğretmenleri, okulidaresinin teknolojiyi kullanma hususunda yeterince destek olmadığını, teknolojikullanımının çok zaman aldığını, sınıfların teknoloji kullanımına uygun olmadığını,hizmet içi eğitim seminerlerini yeterli bulmadıklarını belirtmişlerdir. Bunlarla ilgiliolarak fen bilimleri öğretmenlerine bilgi teknolojileri kullanımı konusunda bilgi ve becerilerini geliştirmeye yönelik kurum tarafından hizmet-içi eğitim imkânısunulabilir.Article Fizik Öğretmen Adaylarının Yıllara Göre Başarı ve Tutumlarının Etkileşim Düzeyleri(2007) Cepni, Salih; Erdemir, NakiGünümüzde bilim ve teknoloji alanında meydana gelen hızlı değişimler ve gelişmeler hayatın her alanını etkilediği gibi, eğitim programlarını ve onun öğretimini de şekillendirmektedir. Bu nedenle öğretim bilgisinin önemi her geçen gün artarak devam etmektedir.1997 yılından itibaren uygulamaya konulan öğretmen yetiştirme modeli sonunda, öğretmen adaylarının başarı düzeyinde ve tutumlarında ne derece gelişme olduğu merak edilen bir konudur.Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmen adaylarının “Genel Fizik” dersindeki “mekanik” konusuna ilişkin başarı düzeylerini ve tutumlarını sınıf kademelerine göre karşılaştırmak, başarılarının yıllara göre değişimini tespit etmektir. Veri toplama aracı olarak, geçerliği ve güvenirliği test edilmiş 25 maddelik çoktan seçmeli başarı testi ve 35 maddelik, 5’li Likert tipi tutum ölçeği kullanılmıştır. Çalışma, beş üniversitenin eğitim fakültesi fizik öğretmenliği programında öğrenim gören 500 öğretmen adayı ile yürütülmüştür.Fizik öğretmen adaylarının alan bilgisindeki başarıları ile fizik bilimine karşı tutumları arasında lineer ilişki olup olmadığına bakılmıştır. Dördüncü ve beşinci sınıfta adayların başarı ve tutumları paralel ilerlerken; birinci, ikinci ve üçüncü sınıftaki başarı artışı tutumlarında görülmemiştir. Adayların sınıf seviyeleri yükseldikçe fen derslerine karşı tutumlarının iyileşmesi ve olumsuz tutumlarının azalması, mesleğin adaylar tarafından benimsendiği sonucunu göstermektedir. Bu nedenle mesleği sevmede önemli rol oynayan, öğretmelik mesleği ile ilgili dersler ilk sınıflarda verilmeye başlanmalıdır.Article Fizik Öğretmeni Adaylarının Bölümü Tercih Nedenleri ve Mekanik Konularında Akademik Başarı Düzeylerine Etkisi(2010) Erdemir, NakiYapılan çalışmalarda, öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri programı tercih nedenleri ile başarı düzeylerinin ilişkili olduğu vurgulanmıştır. Bu amaçla adayların programı tercih nedenleri ile öğrenim gördükleri programdaki başarı düzeyleri arasında, ne tür ilişki olduğu incelenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, fizik öğretmeni adaylarının öğrenim gördükleri programı tercih nedenlerinin ve mekanik konularındaki başarılarına etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini, beş farklı fakültenin fizik öğretmenliği programında öğrenim gören 500 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçme aracı olarak, uzmanlarca güvenirliği ve geçerliliği belirlenen mekanik konularından hazırlanan 25 maddelik başarı testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerlerine bakılmıştır. Öğrenim gördüğü programı kendi isteği ile tercih eden adayların fizik (mekanik) dersindeki başarı düzeylerinin, diğer nedenlerle tercih eden adayların başarı düzeylerinden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle de önce öğretmenlik mesleği çekici hale getirilerek, fizik dersine karşı ilgili ve istekli olan öğrencilerin, fizik öğretmenliği programını tercih etmeleri sağlanmalıdır.Article The Impact of Presentation Graphics on Preservice Science Teachers' Attitudes Towards Physics(Sci Methodical Ctr-sci Educologica, 2012) Erdemir, Naki; Topcu, Mustafa SamiIn this study, the effects of presentation graphics on Preservice Science Teachers' (PST) attitudes towards physics were investigated. The research was performed on two groups. While one group was an experimental group, another was a control group. The research was conducted in the context of an undergraduate-level physics course, and this course was taught to two groups. While the experimental group consisted of forty PST and was taught with presentation graphics as well as traditional lecturing method, the control group consisted of forty PST and was only taught with traditional lecturing method. The data were collected by means of a scale of attitudes towards physics. In light of the findings of the present research, it was concluded that the attitudes of the experimental group towards physics were much more improved positively than the control groups' attitude toward physics after the treatment involving presentation graphics.Master Thesis Investigation of the Effects of Design-Based Stem Education Activities on the Scientific Process Skills and Scientific Creativity of Seventh Grade Students(2022) Aslantaş, İdil Ayşegül; Erdemir, NakiBu araştırmanın amacı, Tasarım Temelli FeTeMM eğitimi etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisini incelemektedir. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılında, Van ili İpekyolu ilçesinde, 19 deney ve 19 kontrol grubu olarak toplam 38 ortaokul öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Deney grubuyla Tasarım Temelli FeTeMM etkinlikleri, kontrol grubuyla Klasik Laboratuvar etkinlikleri uygulanmıştır. Çalışmada kontrol gruplu ön test ve son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nicel veriler; Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT) ve Bilimsel Yaratıcılık Testi (BYT), nitel veriler; yarı yapılandırılmış mülakat formu, etkinlik kâğıtları, yansıtıcı günlükler ve FeTeMM ilişkisi formu ile toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler bağımlı ve bağımsız t-testi kullanılarak, nitel veriler betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularında, BSBT'nin genel puan ortalaması bakımından ön test-son test puanları arasında deney grubu lehinde anlamlı bir farklılık görülürken, kontrol grubu için anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Ancak alt boyutlar açısından, deney grubu lehine yedi alt boyutta anlamlı bir farklılığın olduğu, üç alt boyutta ise anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. BYT'nin genel test ve 3 alt boyut puan ortalaması bakımından, ön test-son test puanları arasında deney grubu lehinde anlamlı bir farklılık görülürken, kontrol grubu için anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Deney grubu öğrencileriyle yapılan yarı yapılandırılmış mülakatta, öğrenciler etkinliklerin verimli geçtiğini, derse olan ilgilerinin arttığını ve derslerin tasarım temelli FeTeMM eğitimi ile işlenmesinin faydalı olacağını ifade etmişlerdir. Bu neticede, fen bilimleri derslerinin tasarım temelli FeTeMM eğitimi etkinlikleriyle işlenmesi 7. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ve bilimsel yaratıcılıklarını olumlu düzeyde etkilemiştir. Fen bilimleri derslerinin tasarım Temelli FeTeMM eğitimi etkinlikleriyle bütünleşik işlenmesi önerilmektedir.Article Mesleğine Yeni Başlayan Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Şikayetleri(2007) Erdemir, NakiÖğretmen eğitimi ülkemizde ve dünyada sürekli tartışılan konuların başında gelmektedir. Bunun için daha nitelikli öğretmen yetiştirme amacıyla, öğretmen eğitimi programları geliştirilmektedir. Öğretmen eğitimi sorunlarına çözüm olması ve daha nitelikli öğretmen yetiştirmek için uygulanan standart programdan mezun olan fen bilgisi öğretmenlerinin, mesleklerinin ilk üç yılında karşılaştıkları sorunların neler olduğu konusu araştırmacılar tarafından yeterince incelenmemiştir. Bu çalışma, fen bilgisi öğretmenlerinin mesleklerinin ilk yıllarında ne tür problemlerle karşılaştıklarını ve ne tür çözüm önerdiklerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma Van, Bitlis, Ağrı ve Bingöl’de görev yapan 30 öğretmenle 2006 Bahar yarıyılında yürütülmüştür.Veriler yarı yapılandırılmış mülakat ve gözlem formları kullanılarak elde edilmiştir. Mülakat ve gözlem verilerinin analizinde, ifadeler ortak payda altında toplanarak yüzde ve frekanslama tekniği kullanılmıştır. Hizmet öncesinde alınan eğitim ve öğretimin, öğretmenleri farklı kültürlere sahip bölgelere ve öğretim ortamına hazırlayamadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin mesleğinin ilk yıllarında daha başarılı olmaları için, hizmet öncesi öğrenimlerinde gerçek yaşamla ilgili etkinliklerin yapılması ve araç gereç kullanımının başarıyı artırdığının üzerinde durulması önerilmektedir.Master Thesis A Meta-Synthesis Study on Digital Technologies in Science Teaching(2023) Kayar, Sinan; Erdemir, NakiGünümüzde, eğitim ve öğretimde teknolojinin artan rolü, eğitimde gelişmenin ve ilerlemenin ana omurgasını oluşturan bir rol oynamaktadır. Teknolojik gelişmelerin hızla değişmesi, dijital teknolojilerin başarılı bir şekilde öğrenme ortamlarında yerini alması ve dijital dönüşüm odaklı gelişmelerin araştırmalara etkileşimli katılımının vurgulanmasını beraberinde getirmiştir. Bu araştırmanda, meta-sentez yöntemi kullanılarak Fen öğretiminde dijital teknoloji kullanımına dair nitel araştırmaların kapsamlı bir biçimde birleştirilip değerlendirilmesi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, 2019-2023 yılları arasında 'Google Akademik' ve 'TR Dizin' veri tabanlarında yer alan 1110 farklı kaynak incelenmiştir. Bununla ilgili 28 makale seçilerek detaylı bir şekilde değerlendirilmiştir. Araştırmada, dijital teknolojilerin Fen öğretimi üzerindeki etkisini anlamak için klasik teknoloji destekli öğrenme yaklaşımları, teknoloji odaklı öğrenme bileşenleri, tercih edilen teknoloji ile bütünleşik öğrenme yaklaşımları ve teknoloji odaklı sunum yöntemlerine yönelik bulgular, grafikler ve tablolar aracılığıyla sunulmuştur. Bulgular, Fen Bilimleri dersinde dijital teknolojinin benimsenmesinin öğrenme süreçlerini önemli ölçüde etkileyebileceğine inanılmaktadır. Bu araştırma, eğitimcilerin dijital teknolojiyi etkili bir şekilde kullanmalarına rehberlik etmeyi hedeflemektedir. Ayrıca, Fen Bilimleri derslerinde dijital teknoloji kullanımının öğrenme deneyimini zenginleştirme potansiyeline sahip olduğu ve öğrencilerin Fen Bilimleri konularını daha etkili şekilde öğrenmelerine katkı sağlayabileceği konusundaki tartışmalara vurgulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında, gelecekte yapılacak araştırmalara ve politika yapıcılara yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur.Article Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknolojiyi Kullanabilme Özgüvenlerinin Tespiti(2009) Erdemir, Naki; Bakırcı, Hasan; Eyduran, EcevitYüksek Öğretim Kurumlarında öğretim amaçlı teknoloji kullanımı son on yılda artmıştır, ancak eğitim ve öğretimde ilgili problemler hala gündemdedir. Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretimde interneti, bilgisayarı ve öğretim amaçlı teknolojiyi faklı değişkenlere göre kullanabilme ve hazırlayabilme beceri düzeyleri hakkındaki görüşlerini tespit etmektir. Çalışma iki eğitim fakültesinde öğrenim gören ilköğretim matematik, fen bilgisi, sosyal bilgiler, okulöncesi, sınıf ve Türkçe öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören 325 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Ölçek olarak, 29 maddelik Likert tipi Teknoloji Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veriler bilgisayar ortamında SPSS 15.50 paket programı kullanılarak; ortalama, ANOVA ve Chi- Square istatistiği ile analiz edilmiştir. Öğretmen adayları, interneti ve bilgisayarı öğretim amaçlı kullanabilmede kendilerini yeterli hissetmezken, arama motorlarını kullanmada yeterli olduklarını, öğretim amaçlı basit materyalleri hazırlayabildiklerini, karmaşık ve çok amaçlı öğretim cihazlarını hazırlayamadıklarını belirtmişleridir. Öğretim amaçlı teknolojiyi kullanabilme özgüveninde, kadın öğretmen adayları erkek öğretmen adaylarından daha iyi seviyede oldukları sonucuna varılmıştır. Adaylara bilgisayar ve öğretim amaçlı teknoloji kullanmayı gerektiren bireysel araştırma ve proje ödevleri ile bu fark giderilebilir.Article Öğretmen Adaylarının Öğretim Elemanlarından Bilgi Teknolojilerini Kullanma Konusunda Beklentileri(2016) Erdemir, Naki; Bakırcı, HasanÇalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretim elemanlarından bilgi teknolojilerini kullanmaları konusunda beklentilerinin ne düzeyde olduğunu tespit etmektir. Çalışma, devlet üniversitesiyle özel üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenim gören toplam 300 öğretmen adayı ile alan taraması yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmanın verileri; Apperson, Laws ve Scepansky (2006) tarafında geliştirilen \"Teknolojiyi Kullanma Tercih Anketi\" yazarlar tarafından Türkçeye çevrilen versiyonu ile toplanmıştır. Ölçeğin, Türkçeye uyarlandıktan sonra güvenirlik çalışması yeniden yapılmış ve güvenirlik katsayısı 0.89 bulunmuştur. Öğretmen adayları genelde anketteki maddelere olumlu görüş bildirmişlerdir. Olumlu görüş bildirilen maddelerin puan ortalamalarına göre öğretmen adaylarının, öğretim elemanlarının derslerini sunarken bilgi teknolojilerinden yoğun şekilde yararlanmalarını gerektiği sonucuna varılmıştır. Özel ve Devlet üniversitesinde öğretim gören öğretmen adaylarından, özel üniversite öğrencilerinin ortalama puanları, devlet üniversitesindeki öğrencilerin ortalama puanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Her iki üniversitedeki öğretmen adaylarının tamamı, öğretim elemanlarının derslerinde bilgi teknolojisini kullanmaları gerektiği görüşünde birleştikleri sonucuna varılmıştırArticle Portfolyonun Değişik Yerleşim Birimlerinde Uygulanabilirlik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2010) Bakırcı, Hasan; Erdemir, NakiBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin portfolyo kullanma becerileri ve portfolyonun değişik yerleşim birimlerinde kullanabilirliğine karşı tutumlarını belirlemeye ilişkin portfolyo tutum ölçeği geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacı tarafından ilgili literatür taranarak ve öğretmenlerin görüşlerine başvurularak toplam 41 adet ölçek maddesi hazırlanmıştır. Ölçek, Van Merkezde, ilçeler ve köylerdeki ilköğretimlerde görev yapan 425 öğretmene uygulanmıştır. Uygulama sonunda değerlendirmeye alınan 410 öğretmenin verdiği cevapların değerlendirilmesi sonucunda ölçek 35 maddeye indirilmiştir. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) katsayısı 0.929; Barlett Testi anlamlılık değeri 0.000 bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach- Alpha güvenirlik katsayısı ise 0.944 olarak tespit edilmiştir. Bu değerin oldukça iyi olduğu söylenebilir.Article Primary School Teachers' Levels of Self-Efficacy According To Various Settlement Areas(Springer, 2011) Erdemir, NakiThe purpose of this study was to determine how elementary teachers use computers, the Internet, and educational technology in the educational process. The purpose was also to gain information regarding the teachers' possession of technological devices and their levels of self-efficacy in using them among the different types of settlement areas. The study was carried out with 300 elementary-level teachers. The Technology Usability Self-Efficacy Instrument (TUSEI) and a semi-structured interview form were the instruments used in the study. Statistically significant differences were found in the self-efficacy of teachers using computers, the Internet, and other technological devices according to different settlement areas in the responses given by the teachers within the framework of the scale. It was understood that teachers were able to search information on subjects of their choice by using search engines on the Internet, but they could not use these tools efficiently for educational purposes. Teachers' self-efficacies were also found to be inefficient in the ability to use writing and graphic programs in the computer environment.Master Thesis Student and Parent Opinions on the Reverse Flipped Classroom Model Used in Electric Transmission(2023) Arslanhan, Ayşe; Erdemir, NakiTeknolojinin artmasıyla birlikte öğrenme görevini üstlenen dijital bireylerin öğrenme durumları da değişmektedir. Öğretimde yenilikçi pedagojik yaklaşımların yaygınlaşmasıyla birlikte sınıf ortamında kullanılan yenilikçi yaklaşım, yöntem ve teknikler, bireysel farklılıklardan kaynaklanan olumsuz sonuçları en aza indirmeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda son yıllarda pedagojik bir yaklaşımı temel alan Ters Yüz Sınıf Modeli karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda çalışmada altıncı sınıf Fen Bilimleri dersinde 'Elektriğin İletimi' ünitesinde uygulanan Ters Yüz Sınıf Modeli'ne ilişkin öğrenci ve veli görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu; 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Düzce ili Cumayeri ilçesinde bir devlet köy okulunda öğrenim gören dokuz öğrenci ve altı öğrenci velisinden oluşmaktadır. Uygulama öncesinde beş öğrenci ile iki hafta boyunca pilot çalışma yapılmıştır. Pilot çalışmada karşılaşılan sorunlar tespit edilerek süreç iyileştirilmiştir. Uygulama süreci üç hafta ve toplam 12 ders saati sürmüştür. Okuldaki uygulama aşaması video kaydına alınmıştır. Nitel çalışmada veriler; sınıfta kullanılan etkinlik kağıtları ve çalışma sayfaları, veli-öğrenci takip çizelgesi, iki bağımsız gözlemci raporu, odak grup görüşmeleri, yarı yapılandırılmış mülakat formları yardımıyla ön ve son görüşmeler ve veli görüşmeleri yoluyla toplanmıştır. Veriler kod ve tema oluşturularak betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğrenci görüşleri incelendiğinde modelin derse katılımı ve akran iletişimini artırdığı, öğretici ve kalıcı olduğu, etkinlik sayısını artırdığı ve kendi kendine öğrenmeyi sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Veli görüşleri incelendiğinde öğrencilerin ödev yapma isteklerinin arttığı, sorumluluk kazandığı, evde ders çalışma süresinin arttığı ve olumsuz teknoloji kullanımını azalttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışmada modelde kullanılacak içeriklerin kısa, öz olması ve veli görüşlerine yer veren çalışmaların sayısının artırılması önerilmiştir. Anahtar kelimeler: ters yüz sınıf modeli, öğrenci ve veli görüşleri, EBA.Master Thesis Tendencies of Academic Studies Prepared on Science Textbooks and Bibliography Essay(2025) Basuk, Kasım; Erdemir, NakiBu çalışmanın amacı; 2012-2024 yılları arasında Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan makale, lisansüstü ve doktora tezi türündeki bilimsel çalışmaları çeşitli yönlerden incelemek ve alan araştırmacılarına bir kaynakça denemesi sunmaktır. Çalışmadaki bu temel amaç bağlamında Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan çalışmaların türleri, yayım yılları, konuları, sınıf seviyeleri, çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemi, çalışmaların sayfa sayısı, lisansüstü ve doktora tezlerinin üniversitelere, enstitülere göre dağılımı, ana bilim ve bilim dallarına göre dağılımı incelenmiştir. Son olarak ise 2012-2024 yılları arasında hazırlanan çalışmalarla ilgili bir kaynakça denemesi sunulmuştur. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen 'Akademik Çalışma İnceleme Formu (AÇİF)' ile toplanmıştır. Toplanan veriler, betimsel analiz yöntemine göre analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda 2012-2024 yılları arasında 187 makale, lisansüstü ve doktora tezinin hazırlandığı tespit edilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre ilgili konuda Türkiye'de 48 üniversitede çalışma yapılmıştır. Türkiye'de Fen Bilimleri ders kitaplarını konu alan 97 makale, 87 yüksek lisans ve 3 doktora tezinin hazırlandığı bulgulanmıştır. En fazla lisansüstü çalışmanın hazırlandığı üniversite ise Gazi Üniversitesidir (f=7). Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan doktora ve lisansüstü tezleri en fazla %49 oranı ile Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nde (f=45) hazırlandığı bulgulanmıştır. Fen Bilimleri ders kitapları konusunda en fazla 2022 yılında (f=24) lisansüstü tezin hazırlandığı görülmektedir. Fen Bilimleri ders kitapları ile ilgili doktora ve lisansüstü tezlerinin en fazla nitel yöntemle (f=75) hazırlandığı tespit edilmiştir. Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan çalışmalarda işlenen konulara göre dağılımı bakıldığında söz konusu çalışmalarda en fazla Fen Bilimleri ders kitaplarında yer alan etkinlikler incelenmiştir. Çalışmada Fen Bilimleri ders kitapları konusunda hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezlerinin en fazla ortaokul seviyesindeki ders kitaplarını (f=50) incelediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle önerilerde bulunulmuştur. Anahtar sözcükler: Fen Bilimleri