Browsing by Author "Eynullayev, Arif"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Investigation Of The Properties Physicochemical in The Na+, Ba2+ Cl-, (H2Po2)- H2O System by the Isothermal Method(2009) Erge, Hasan; Eynullayev, Arif; Alişoğlu, VahitNa+, Ba2+/Cl-, (H2PO2)-//H2O dörtlü karşılıklı su-tuz sisteminin 0oC sıcaklıkta izotermik yöntemle çözünürlük, yoğunluk, iletkenlik ve faz dengeleri araştırılmıştır. İki invariant (ötonik) dörtlü noktalar tayin edildi. Birinci ötonik noktanın bileşimi (yüzde kütle olarak); NaCl - %17.70, BaCl2 - % 15.46, Ba(H2PO)2 - % 2.28 ve H2O - % 64.56 şeklinde bulundu. Söz konusu ötonik noktada 0 0C sıcaklıkta sıvı faz ile aşağıdaki üç katı fazın dengede bulundukları saptandı: NaCl, Ba(H2PO)2.H2O ve BaCl2.2H2O. İkinci ötonik noktada sıvı faz ile dengede olan üç katı fazın ise NaCl, NaH2PO2.H2O ve Ba(H2PO2)2.H2O şeklinde olduğu tespit edildi. Söz konusu ötonik noktanın bileşimi ise NaCl - % 10.37, NaH2PO2 - % 32.37, Ba(H2PO2)2 - % 0.27 ve H2O - % 56.99 olarak bulundu. Araştırılan söz konusu Na+, Ba2+/Cl-, (H2PO2)-//H2O dörtlü karşılıklı su-tuz sistemininde diğerlerine göre en az çözünürlüğü olan bileşen Ba(H2PO)2.H2O tuzudur. Bu tuzun kristallenme alanı diğerlerine göre en büyük olmak üzere genel kristallenme alanın % 80'ini oluşturmaktadır.Article Kimyasal Denge Konusundaki Kavramların Lise Öğrencilerince Anlaşılma Düzeyleri ve Karşılaşılan Güçlükler(2018) Genel, Yaşar; Eynullayev, Arif; Özen, DoğanBu araştırmanın amacı, kimya öğretiminde temel kavramlardanolan kimyasal denge konusunda lise öğrencilerince anlaşılma düzeylerinibelirleyerek, kavram yanılgılarını tespit etmektir. Bu amaca ulaşmak içinbu konuyla ilgili kavram yanılgıların neler olduğu ve bu yanılgılarıngiderilme yolları araştırılmıştır. Bu araştırmada örnek olay metodolojisikullanılmıştır. Kimyasal denge konusundaki kavramların anlaşılmadüzeyini ve kavram yanılgılarını tespit etmek için bir pilot çalışma ilebirlikte test geliştirilmiştir. Bu test 100 lise 2. sınıf fen şubesi öğrencisiüzerinde uygulanmıştır. Ayrıca ders öğretmenleri ve 10 öğrenci ile de bukonu farklı bir açıdan tartışılmıştır. Test sorularına verilen cevaplar,mülakattan elde edilen sonuçlar ve gözlem sonuçları ışığında öğrencilerinkimyasal denge konusunda kavram yanılgıları içerisinde bulunduklarıtespit edilmiştir. Öğrencilerde; denge kuruluncaya kadar olan değişimler,denge kurulduğunda ileri ve geri reaksiyonların hızları, konsantrasyonunetkisi, sıcaklığın etkisi, basıcın etkisi, denge sabiti, katalizör etkisi,kimyasal dengeye katıların etkisi, reaksiyona soygaz ilavesinin dengeyeetkisi ve kimyasal denge konusunun stokiyometrisi konularında farklıdüzeylerde kavram yanılgılarına sahip oldukları görülmektedir. Programgeliştiriciler programları hazırlarken ve geliştirirken kimyasal dengekonusundaki kavramlarla ilgili yanılgı ve anlaşılma zorluklarını gözönüne almalı ve bu doğrultuda programlarını geliştirmelidirler. Öğretimortamıöğretilenkonununamaçlarına,beklentilerinegöredüzenlenmelidir. Okullarda mevcut laboratuvarların beklentilere cevapverebilecek şekilde donatılması gerekmektedir.