Browsing by Author "Küçük, Mehmet Maşuk"
Now showing 1 - 13 of 13
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis A Comparative Study of Chemistry-II Curricular Programmes in the Normal Educational Institutions (1957-2011)(2011) Rüzgar, Adem; Küçük, Mehmet MaşukKimya eğitim ve öğretiminin kalitesini belirleyen en temel faktörler müfredat programları ve bu programlara göre hazırlanan ders kitaplarıdır. Bundan dolayı geliştirilen müfredat programlarının incelenmesi ve yeni programların bu incelemelerden elde edilen veriler ışığında hazırlanması gerekmektedir.Bu gerekçeden yola çıkılarak yapılan çalışmada 1957 den günümüze kadar ülkemizde geliştirilen lise II kimya müfredat programları; planlama, uygulama ve değerlendirme aşamaları dikkate alınarak eleştirel bir bakış açısıyla incelenmiştir. Ayrıca 1957 den günümüze kadar okutulan 5 ayrı lise II kimya ders kitabı içerik, tasarım, güncellik gibi temel kriterler göz önünde bulundurularak incelenmiştir.Yapılan incelemeler; programların planlama aşamalarında ayrıntılı ihtiyaç analizlerinin yeterince yapılmadığını, uygulama sürecinde gerekli olan koşulların tüm okullara sağlanamadığını ve uygulama sonrası etkili değerlendirmelerinin yapılamadığını göstermiştir. İncelenen kitapların genel itibariyle müfredat programlarıyla uyum içerisinde hazırlandığı tespit edilmiştir.Müfredat programlarının ve ders kitaplarının ayrıntılı analizinden sonra, gelecekteki program geliştirme ve kitap hazırlama çalışmalarına yönelik çözüm önerilerinde bulunulmuştur.Master Thesis A Determination of the Methods of Studying Chemstry and the Effects of Those Methods To the Success of the High School Students(2011) İçli, Veysel; Küçük, Mehmet MaşukBu araştırma, ortaöğretime devam eden öğrencilerin kimya dersine çalışırken hangi ders çalışma yöntemlerini kullanıp kullanmadığını ve bu çalışma yöntemlerinin başarıya ne ölçüde etki ettiğini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Bu çalışma 2010-2011 eğitim- öğretim yılında Van ilinde bulunan 8 ortaöğretim kurumunun (Genel Lise, Anadolu Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi ve Fen Lisesi) fen bölümünde öğrenim görmekte olan 11. sınıf 433 öğrenci ile yürütülmüştür.Verilerin toplanmasında Holtzman ve Brown tarafından geliştirilen ?Ders Çalışma Alışkanlıkları Belirleme Envanteri? ve Uluğ (1981) tarafından geliştirilen ?Çalışma Alışkanlıkları Envanteri?nden faydalanılmış ve elde edilen bilgiler kimya dersine uyarlanmıştır. Oluşturulan ?Kimya Ders Çalışma Envanteri? öğrencilerin kimya dersi açısından planlı ve programlı çalışma, zamanı iyi kullanma, düzenli tekrar etme ve özet çıkarma alışkanlıklarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin kimya başarılarını ölçmek için geçmiş yıllarda ÖSYM'nin sınavlarında sorulan çoktan seçmeli 10 soru ile ?Başarı Testi? oluşturulmuştur.Araştırmalar sonucunda, kimya dersine çalışırken, planlı ve programlı olan, zamanını iyi kullanan, düzenli tekrar eden ve özet çıkaran öğrencilerin daha başarılı oldukları gözlemlenmiştir.Master Thesis Activated Carbon Production From Pine Cones by Using Microwave Method and Methylene Blue Adsorption(2014) Özhan, Abdurrahman; Küçük, Mehmet Maşuk; Saka, CaferEndüstriyel uygulamaların birçoğu için vazgeçilmez olan aktif karbon, özellikle adsorpsiyon proseslerinde, su filtrelerinde, gaz maskelerinde ve savunma sanayindeki kullanımından dolayı büyük öneme sahiptir. Fakat hammadde maliyeti ve üretim proseslerinin yüksek enerji tüketimi gibi faktörler aktif karbon üretim maliyetini oldukça artırmaktadırlar. Bu tez çalışmasında, mevcut yöntemlere alternatif olarak geliştirilen mikrodalga aktivasyon yönteminin kullanılmasıyla çam kozalaklarından aktif karbon üretimi yapılmıştır. Çalışmada, granül haline getirilmiş olan çam kozalakları, ayrı ayrı kaplarda ve belirli konsantrasyonlarda (%10, %20, %30, %50, %70 ve %100) hazırlanmış olan çinkoklorür (ZnCl2) çözeltilerinde 24, 48 ve 72 saat sürelerince bekletilmiş vedaha sonra bu granüller süzdürülüp kurutulduktan sonra 100, 200, 300, 400, 500 ve 700 W değerlerindeki mikrodalga önişlemine ayrı ayrı tabi tutularak karbonizasyon işlemi gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, üretilenaktif karbonun adsorpsiyon kapasitesini belirlemek amacıyla metilen mavisi çözeltisi kullanılmıştır.Çalışma sonucunda, kimyasal aktivasyon, mikrodalga etkileşimi ve adsorbsiyon aşamalarında etkili olan parametreler incelenerek en uygun çalışma koşulları belirlenmiştir. Elde edilen ürünlerin karakterizasyonu için elementel analiz, yapısal ve morfolojik analizler (SEM), yüzey alanı (BET) ve gözenek boyut dağılımı analizlerigerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda ayrıca, çam kozalaklarından üretilen aktif karbonun yüksek yüzey alanı ve mezogözenek içeriğinden dolayı, sularda kirliliğe neden olan organik maddelerin gideriminde adsorbent olarak kullanılabileceği saptanmıştır. Böylece ülkemizde özellikle Karadeniz, Marmara ve Ege bölgelerinde yoğun olarak bulunan çam kozalaklarının aktif karbon üretiminde hammaddeolarak değerlendirilebileceği ve mikrodalga önişlemi ile gerçekleştirilen aktivasyon yönteminin biyokütleden aktif karbon üretimindeönemli bir etkiye sahip olduğu gözlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Adsorbsiyon, Aktif karbon, Çam kozalağı, Metilen mavisi, Mikrodalga.Master Thesis Ayçiçeği Saplarının Değişik Sıcaklıklarda Katalizörlü ve Katalizörsüz Olarak Sıvı ve Gaz Ürünlere Dönüştürülmesi(1996) Mahmut, Erzengin; Küçük, Mehmet Maşukoz Bu çalışmada otsu bitkilerden olan ayçiçeği saplarının bir enerji kaynağı olarak değerlendirilmesi için, ayçiçeği saplan öğütülerek un haline getirilmiş ve daha sonra bir otoklav içinde, basınç altında, değişik sıcaklıklar ve değişik çözücüler kullanarak katalizörlü ve katalizörsüz kimyasal dönüşüm işlemleri gerçekleştirilmiştir. ABSTRACT In this study, in order to utilize as an energy source, the sunflower stalks, which is the member of grassy plant family, were ground to obtain their flour and then they were subjected to pressure, in an autoclave, at different temperatures and their chemical conversion process, in the presence and absence of catalyst, have been performed by employing different solvents.Master Thesis Conversion of Algea To Liquid and Gaseous Fuels by Chemical Processes and Production of Biodiesel(2011) Turhan, Mehmet; Küçük, Mehmet MaşukDünyanın en ileri derecede yer alan problemlerinden biri enerjidir. Enerji problemi insanlığın geleceğini ve hayat biçimini önemli ölçüde etkilediğinden ve uluslar arası savaşlara ve yakınlaşmalara neden olduğundan enerji araştırmaları çok büyük bir öneme sahiptir. Bu teknolojilerin yenilenebilir, çevreye en az zararlı olanları, ucuz olanları tercih edilmektedir. Biokütleden enerji elde etme teknolojileri hem çevreye zarar vermemeleri ve hem de hammadde kaynaklarının ucuz ve bol olması bakımından daha çok tercih edilmektedir.Yosunlar hızlı büyüyen, çevre koşullarına kolaylıkla uyum sağlayan geniş bir alana yayılan önemli bir türdür. Hızlı büyümeleri ve her ortamda yetişebilmeleri bir çok yönden önemeli bir hammadde olarak ele alınmaktadır. Su yosunları, protein, vitamin ve bazı türlerinin yüksek oranlarda yağ içermesinden dolayı gıda teknolojisinde önemli bir yer tutmaktadır. Bazı türlerinde yüksek oranlarda yağ bulunması enerji teknolojisinde biyokütle hammaddesi olarak ele alınmakta ve biyodizel eldesinde kullanılmaktadır.Master Thesis Examining the Factors That Cause the Concept Mistakes in the Second Class Chemistry Course Books of Normal High Schools Between Years 1995 and 2006(2007) Polat, Taner; Küçük, Mehmet MaşukDers kitaplarında bulunabilecek muhtemel kavram yanılgıları veya yanlış kavramlar yanlış kavramaların oluşmasına neden olacaktır. Bu çalışmayla, ders kitaplarındaki kavram yanılgılarına neden olan faktörler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada; 1992 ? 2002 müfredat programlarına uygun olarak hazırlanmış ve 1995 ? 2006 yılları arasında basılmış normal liselerin II. sınıflarında okutulan beş farklı yayınevine ait beş kimya ders kitabı incelenmiştir. İncelemeye konu olan kitaplar MEB Basımevi, Bilim ve Kültür Yayınları, Paşa Yayıncılık, Serhat Yayınları ve Özgül Yayınları tarafından hazırlanmıştır. Ders kitapları tanımlar ve kavramların verilişleri, deneyler, deney sayıları ve verilişleri, birimlerin verilişleri, denklemlerin verilişleri, hazırlık, inceleme ve değerlendirme sorularının verilişleri ile şekil, çizelge ve grafiklerin verilişleri olmak üzere 6 başlıkta incelenmiştir. İnceleme sonucunda toplam olarak, MEB Basımevine ait kitapta 47, Bilim ve Kültür Yayınlarına ait kitapta 38, Paşa Yayıncılığa ait kitapta 45, Serhat Yayınlarına ait kitapta 35 ve Özgül Yayınlarına ait kitapta ise 27 tane yanılgılara ve yanlış kavramalara neden olabilecek etken bulunmuştur. Anahtar kelimeler: Birimler, Deneyler, Denklemler, Kimya ders kitapları, Sorular, Şekil ve çizelgeler, Tanımlar ve kavramlar, Yanlış kavramalar.Doctoral Thesis Liquefaction, Pyrolysis of Ferula Orientalis L. Stalks and Characterization of Liquid Products Obtained at Optimum Conditions(2014) Aysu, Tevfik; Küçük, Mehmet MaşukBu çalışmada otsu bitkilerden olan yaban çaşırı (Ferula orientalis L.) bitkisi saplarının bir enerji kaynağı olarak değerlendirilmesi için bitki sapları toplandı, kurutuldu ve öğütülerek un haline getirildi. İlk olarak, süper kritik şartlarda, yüksek basınçlı bir otoklav içinde, farklı sıcaklıklarda değişik organik çözücüler (metanol, etanol, 2-propanol, 2-bütanol, aseton) ile katalizörsüz ve katalizörlü (sodyum hidroksit, sodyum karbonat, çinko klorür) olarak sıvılaştırma deneyleri yapıldı. İkinci aşamada sabit yataklı bir reaktörde yavaş piroliz deneyleri yapılarak sıcaklık, katalizör (alüminyum oksit, çinko oksit), parçacık boyutu ve sürükleyici gaz akış hızı gibi parametrelerin piroliz ürün verimlerine etkileri incelendi. Bu şekilde en yüksek sıvı ürün veriminin elde edildiği optimum sıvılaştırma ve piroliz şartları belirlendi. Üçüncü aşamada Ferula orientalis L. bitkisi saplarından kimyasal aktivasyon sonucu elde edilen aktif karbon ile boyar madde adsorpsiyon deneyleri yapıldı. Sonuçlar Langmuir, Freundlich ve Temkin adsorpsiyon izotermlerine uygunluk yönünden analiz edildi. Adsorpsiyon kinetiği yalancı birinci derece, yalancı ikinci derece ve Elovich kinetik modellerine uygunluk yönünden incelendi. Adsorpsiyon sisteminin yalancı ikinci derece kinetik modele uyumlu olduğu bulundu. Diğer taraftan sıvılaştırma ve piroliz sonucu optimum şartlarda elde edilen katı ve sıvı ürünler çeşitli kromatografik ve spektroskopik yöntemler ile karakterize edildi. Diğer taraftan sıvılaştırma ve piroliz sonucu optimum şartlarda elde edilen katı ve sıvı ürünler çeşitli kromatografik ve spektroskopik yöntemler ile karakterize edildi.Master Thesis Quantitative Analyses of Heavy Metals and Toxic Substances in Certain Waters in Van and İstanbul Cities and Maximum Consumed Foods in İstanbul(2012) Eken, Cengiz; Küçük, Mehmet MaşukCanlı hayatı için hava, su ve gıda maddeleri, vazgeçilmez ihtiyaçlardır. Bu ihtiyaçların, özellikle insan hayatı için temiz olması son derece önemlidir. Günümüzde, birçok hastalığın besinlerden kaynaklandığı bilinmektedir.Özellikle, sanayileşme ile birlikte doğal hayatın kirlenmesi kaçınılmaz olmuştur. Oluşan çevre kirliliğinin en önemlilerinden birisi de, ağır metal kirliliğidir. Toksik metaller zamanımızın en zararlı çevre kirleticileri arasında yer almaktadır. Bazı toksik metallerin kanserojen etkisi yapılan çalışmalarla ortaya çıkmış ve bunun önüne geçmek için birtakım düzenlemeler yapılmış, halende yapılmaya devam etmektedir.Su tüketiminde çoğunlukla hazır sular kullanılıyor olsa da, halkın kullanımına açık kaynak su çeşmeleri de bu amaçla kullanılmaktadır. Halkın kullanımına açık ve çok daha kolay ulaşma imkânı olan bu suların, tüketimini de arttırmaktadır. Haftalık pazar ihtiyaçlarımızı gördüğümüz semt pazarları da her yerde bulunmaktadır.Van ve İstanbul çevresindeki kaynak suları ile İstanbul'da pazardan alınarak tüketilen bazı gıda ürünlerinin, ağır metal yönünden incelenerek miktarlarının tespit edilmesini hedef alan bu çalışma, insan sağlığının korunmasına katkı sağlamak amacı ile yapılmıştır.Van ve İstanbul çevresinden 2011 yılı Nisan, Mayıs, Haziran ayları olmak üzere su numuneleri toplanmıştır. Van ve İstanbul çevresinden orijinal ambalajda satışı yapılan beşer numune ve halka açık su çeşmelerinden beşer numune olmak üzere üç ay süresince 60 kaynak suyu numunesinin her birinde toplam 20 ağır metal elementinin miktar analizi yapılmıştır.İstanbul Zeytinburnu Pazartesi Pazarından, Nisan, Mayıs, Haziran 2011 aylarında Roka, Domates, Ispanak, Kıvırcık, Salatalık, Maydanoz, Siyah Dut, Semiz Otu olmak üzere sekiz gıda numunesinden üç ay süresince 24 numune toplanmış ve her bir numunede toplam 20 ağır metal elementinin, miktar analizi yapılmıştır.İstanbul Zeytinburnu Pazartesi Pazarından, Nisan, Mayıs, Haziran, Temmuz 2011 aylarında Peynir ve Süzme Yoğurt numunelerinden dört ay süresince 8 gıda numunesi toplanmış, ayrıca piyasadan temin edilen üç ayrı Arı Poleni numunesi ile toplamda 11 numunede 20 ağır metal elementinin miktar analizi yapılmıştır.Çalışmalar için toplanan su ve gıda numuneleri, ICP MS 7500ce model bir elementel analiz cihazı ile ağır metal analizleri gerçekleştirilmiştir. Su numuneleri sadece asitlendirilmiş, gıda numuneleri ise Anton Paar kapalı parçalama cihazı ile parçalandıktan sonra, ICP MS cihazı ile ağır metal analizi yapılmıştır.Anahtar Kelimeler: Van, İstanbul, Toksik Metal, Su, Gıda.Master Thesis The Comprehension Levels of Some of the Chemistry Concepts at the High Schools in Siirt(2007) Vural, Ramazan; Küçük, Mehmet MaşukBu çalısmada Siirt'te bulunan genel liselerin tüm sınıflarında ve meslek liselerinin birinci sınıf ögrencilerinde, kimya dersi ögretiminde anlamada güçlük çekilen bazı kavramlar tespit etmeyi ve bunların nedenlerini arastırmayı amaç edinilmistir. Arastırmada 23 soru içeren anket uygulaması yapıldı. Ankette sorulan sorular çoktan seçmeli ve genel olarak su kavramları içermektedir: Fiziksel-kimyasal degisme, atom ve yapısı, kaynama-buharlasma, çözünmeçözünürlük, mol kavramı, bilesik tanıma ve metal ametaller. Anket, Anadolu Ögretmen Lisesi, normal lise, lise mezunu dershane ögrencilerine ve meslek liselerinin birinci sınıf ögrencilerine uygulandı. Genelde denek olarak II ve III. sınıf ögrencileri seçildi. Anket sonuçları ve kavramları anlam yüzdeleri söyledir: 1. Metal-ametal : 40 2. Çözünen-çözücü:30 3. Çözelti : 40 4. Gazlar : 50 5. Atomun Yapısı : 65 6. Bilesikler : 60 Çalısma sonunda ögrencilerin büyük bir kısmı bu kavramların anlamlarını karıstırdıkları veya bilmedikleri görülmüstür. Bunun nedenleri de laboratuar imkanlarının olmaması, az örnek gösterme, kavramların güncellestirilmemesi ve model kullanmamaya baglanabilir. Anahtar kelimeler : Atom ve Yapısı, Bilesik Tanıma, Buharlasma-Kaynama, Kimya Egitimi, Metal-Ametal, Yanlıs anlasılan kavramlar.Master Thesis The Evaluation of Teaching Methods Which Are Used by Chemistry Teachers in Van and Surrounding Boroughs(2007) Karaaslan, Emre Harun; Küçük, Mehmet MaşukBu çalısmada, Van li ve çevre ilçelerde kimya egitimi-ögretimi açısından fiziki kapasite yeterliligi, faaliyetlerin etkinligi ve kullanılan ögretim yöntemlerinin degerlendirilmesinin yanı sıra ögretmen tecrübesi ve egitim seviyesi degerlendirilmeleri yapılmıstır. Veriler, anket formları ve genel tarama modeli çerçevesinde literatür tarama teknigi kullanılarak toplanmıstır. Anket 40 kimya ögretmenine birebir görüsülerek uygulanmıstır. Anket sorularının hazırlanmasında literatür taraması yapılmıstır. Anket soruları olusturulduktan sonra güvenirlilik-geçerlilik çalısmaları yapılmıstır. Anket sonuçları SPSS programı kullanılarak degerlendirilmistir. Analiz sonuçları ögretmen sayısına göre yüzde( % ) ve frekans ( f ) dagılımı degerlendirilerek olusturulmustur. Yorumlar ise yüzde degerler göz önüne alınarak yapılmıstır. Analiz sonuçları ögretmenlerin ögretim metotlarından yaygın olarak anlatım ve sorucevap yöntemlerini kullandıklarını ortaya koymustur. Ayrıca araç-gereç kullanımında yazı tahtası agırlıklı olmak üzere defter ve kitabın da sıklıkla kullanıldıgı görülmüstür. Gerek ögretim metotlarının kullanımı gerekse araç-gereç kullanımının yetersiz oldugu görülmüstür. Bu yetersizliklerin nedeni olarak da sürenin yetersiz olusu, ortamın uygun olmayısı, sınıfların kalabalık olması, müfredat konularının çok olması, yeterli araç-gereç olmayısı olarak belirlenmistir. Anahtar kelimeler: Araç-gereçler, Kimya egitim ve ögretimi, Kimya ögretmenleri, Liseler.Master Thesis The Review of the Chemistry-1 Text Books in the Normal Educational Institutions Between 1992-2004 as the Aspect of Misconceptions(2005) Sarı, Mecit; Küçük, Mehmet MaşukÖZET1992-2004 YILLARI ARASINDA NORMAL L SELERDE OKUTULANK MYA-I DERS K TAPLARININ KAVRAM YANILGILARI YÖNÜNDENNCELENMESSARI, MecitYüksek Lisans Tezi, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim DalıTez Danışmanı: Prof. Dr. M. Maşuk KÜÇÜKHaziran 2005,.72.. SayfaBu araştırmada, bilim ve teknolojideki yeniliklere ve gelişmelere çok önemlikatkısı bulunan ve kimya bilimini gelecek nesillere aktaran kimya ders kitaplarındakikavram yanılgıları ele alınmıştır.1985-1986 müfredatına uygun 3 adet, 1991-1992 müfredatına uygun 3 adetolmak üzere toplam 6 adet lise-I kimya ders kitabı incelenmiştir. Her kitap kavramyanılgıları yönünden ayrı ayrı incelendi. ncelenen kimya ders kitapları şunlardır:I. 1992 tarihli MEB komisyonuna ait ders kitabıII. 1994 tarihli Faruk Karaca' ya ait ders kitabıIII. 1994 tarihli Salih Sina'ya ait ders kitabıIV. 1999 tarihli Fahrettin Yılmaz'a ait ders kitabıV. 2003 tarihli MEB komisyonuna ait ders kitabıVI. 2003 tarihli Faruk Karaca' ya ait ders kitabıAraştırma sonucunda her ders kitabının bilimsel içerik, eğitsel sunum, görseltasarım, güncel kavramlar bakımından eksiklikleri bulunduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Kimya eğitimi, kimya ders kitaplarının incelenmesi, lise-I kimya kitapları, kavram yanılgıları.Master Thesis The Study of the Relation Between the Chemistry Subjects That Have Been Studied in the Primary Education for 6th, 7th and 8th Grades and the Relation of Physics and Biology Subjects(2008) Hasanoğlu, Musa; Küçük, Mehmet MaşukYapılan bu çalışma ilköğretim 2.kademede okutulmak üzere Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanmış ve 2004-2006 yılları arasında okutulan fen bilgisi kitabındaki kimya konularının kendi aralarındaki ilişki ile fizik ve biyoloji konuları arasındaki ilişkinin incelenmesine dayanmaktadır. Bu amaçla söz konusu ders kitapları kimya, fizik ve biyoloji konuları arasındaki ilişki incelenmiştir.Yapılan çalışmalar sonucunda konular arasındaki ilişkinin olduğu tespit edilmiştir ancak kısmen ilişkilendirilmeyen konuların var olduğu görülmüştür.Sonuca dayanarak yeni basılabilecek kitaplarda ilişki kurulmayan konuların da ilişkilendirilmesi önerisinde bulunulmuştur.Master Thesis Utilization of Heracleum Persicum Stalks as a Source of Energy(2011) Aysu, Tevfik; Küçük, Mehmet MaşukBu çalışmada otsu bitkilerden olan heracleum persicum bitkisi saplarının bir enerji kaynağı olarak değerlendirilmesi için, heracleum persicum sapları öğütüldü. Un haline getirildi ve daha sonra bir otoklav içinde, basınç altında, değişik sıcaklıklar ve değişik organik çözücüler (metanol, etanol, aseton ve 2-bütanol) ve katalizör olarak sodyum karbonat ve sodyum hidroksit kullanılarak katalizörlü ve katalizörsüz dönüşüm işlemleri gerçekleştirildi. Bu çalışmadaki amaç petrol kaynaklı yakıtlara alternatif yakıt elde etmekti.