Browsing by Author "Kardeş, Servet"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Article Erken Çocukluk Döneminde Dijital Okuryazarlık(2020) Kardeş, ServetDijital okuryazarlık 21. yy becerileri arasında yer alan, bireylerin doğru bilgiye kolay, hızlı ve etkili bir şekilde ulaşması için gerekli olan çağın en önemli becerilerinden biridir. Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin dijital okuryazarlık ile ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdeseni kullanılmıştır. Araştırma doğu Anadolu bölgesinde bulunan bir ilde kartopu örnekleme yöntemiyle ulaşılan 20 öğretmenle yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanan verilerle gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak okul öncesi öğretmenleri, dijital okuryazarlığın faydalı olduğu, çocuğun gelişimine katkıda bulunduğu, dijital okuryazarlık eğitimlerinin verilmesi gerektiğini ifade etmiştir. Dijital materyallerin okul öncesi eğitimde olmaması gerektiğini ifade eden öğretmenler de olmuştur. Güvenli dijital alet kullanımı için çocuklara sosyal çevre oluşturulması gerektiği, içerik denetimlerinin arttırılması, çocukla oyun oynama ve çocukla kitap okuma gerektiği ifade edilmiştir. Öneri olarakdijital çağda bilginin daha güvenilir, kolay ve hızlı elde edilmesi için çocuklara, öğretmenlere ve ailelere dijital okuryazarlık eğitimi verilmesi önerilebilir.Master Thesis Examination on Ideas of Preschool Teachers About Etwinnning Platform(2023) Yavuz, Buse; Kardeş, ServeteTwinning, Avrupa'daki okulların ortak projeler sayesinde etkileşim kurdukları çevrimiçi bir platformdur. eTwinning platformu Avrupa komisyonu tarafından 2005 yılında kurulmasından 4 yıl sonra 2009 yılında Türkiye de dahil olmuştur. Türkiye platforma üye öğretmen sayısı ve yapılan projeler bakımından oldukça etkin durumdadır. Bu çalışmanın amacı da öğretmenler tarafından tercih edilen eTwinning platformu hakkında okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara'da görev yapan 19 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubuna katılacak öğretmenler ölçüt örneklem yöntemi ve kartopu yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma için oluşturulan ölçütler öğretmenlerin en az bir yıldır eTwinning platformuna üye olması, en az bir projeye katılması ve en az bir Ulusal Kalite etiketi almış olmasıdır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme sorularındaki beş soru demografik bilgi sorusuyken sekiz soru da araştırmaya yönelik sorulardır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması tercih edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Veriler kodlara ayrılmış daha sonra temalar altında bir araya getirilerek tablolaştırılmıştır. Oluşturulan tablolar ile bulgular kısmına elde edilen veriler aktarılmıştır. Bulgular eTwinning platformunun çocuklara ve öğretmenlere olumlu yönde etkileri olduğunu ortaya koymaktadır. eTwinning'in öğretmenlerin teknolojik alanda gelişimlerini sağladıkları web 2.0 araçları kullanmayı ve güvenli internet kullanmayı öğrendikleri sonucuna ulaşılmıştır. Hem öğretmenlerin hem de çocukların eTwinning projeleri sayesinde farklı kültürleri tanıma fırsatı buldukları belirtilmiştir. eTwinning platformunun çocukların en çok sosyal gelişimlerine katkısının olduğu çocukların kendilerini ifade etme becerilerinin geliştiği, iş birliği ve grup çalışmasına yakınlıklarının arttığı, özgüvenlerinin geliştiği, sorumluluk alma bilincinin desteklendiği, özgün ve yaratıcı olmalarını sağladığı ve toplumsal konulara karşı farkındalık geliştirdikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu sonuçların benzer çalışmalarla da desteklendiği belirtilmiştir. eTwinning platformu okul öncesi öğretmenlerini ve okul öncesi dönem çocuklarını çeşitli yönlerden desteklendiği için daha fazla öğretmen tarafından kullanılması önerilmektedir. eTwinning projelerine dahil olmayan öğretmenlerin nedenleri tespit edilerek platformun kullanılabilirliğinin desteklenebileceği belirtilmiştir.Master Thesis An Investigation of the Relationship Between Attachment States and Self-Regulation Skills Early Childhood Children(2024) Sarı, Sümeyya; Kardeş, ServetBu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların ebeveynlerine bağlanma durumları ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemi ile yapılmıştır ve nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık 100 çocuktan oluşmuştur. Araştırmanın verilerine, 'Tamamlanmamış Oyuncak Bebek Ailesi Hikayeleri Ölçeği' ve '4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu)' kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan katılımcıların betimsel özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde değerleri, veri analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon katsayısı gibi parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bağlanma güvenliğiyle öz-düzenleme ve öz düzenlemenin engelleyici kontrol, dikkat ve çalışma belleği becerileri arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Bağlanma ile cinsiyet, doğum sırası arasında anlamlı farklılık bulunurken, aile tipi, kardeş sayısı, anne-baba öğrenim düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bununla birlikte, öz düzenleme ile cinsiyet arasında anlamlı farklılık bulunurken, aile tipi, kardeş sayısı, doğum sırası, anne-baba öğrenim düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Anahtar sözcükler: erken çocukluk dönemi, bağlanma, bağlanma durumları, öz düzenleme.Master Thesis Investigation of the Relationship Between Preschool Children's Digital Game Addiction Tendency and Social Skills(2023) Dokumacı, Cansu; Kardeş, ServetBu çalışmada okul öncesi dönemdeki çocukların dijital oyun bağımlılığı eğilimleriyle sosyal becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemi ve tarama deseniyle planlanan çalışma 591 ebeveyn ile yürütülmüştür. Veriler Budak'ın (2020) geliştirdiği 'Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği' ve Aksoy ve Baran (2020) tarafından geliştirilen 'Okul Öncesi Dönem Çocukları İçin Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği' ile toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS aracılığıyla; betimsel istatistikler, t testi, tek yönlü varyans analizi (Anova), Tukey, LSD, Tamhane ve Pearson Korelasyon analizleri ile analiz edilmiştir. Yapılan analizlerle çocukların dijital oyun bağımlılık eğilimleri ile sosyal becerileri arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca erkek çocukların dijital oyun bağımlılık eğilimlerinin kız çocuklarından daha yüksek olduğu, dijital oyunlara fazla zaman ayıran çocukların dijital oyun bağımlılık eğilimlerinin de daha fazla olduğu ve dijital oyun bağımlılığının kardeş sayısına göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların dijital oyun bağımlılık eğilimlerinin babaların yaşına ve çalışma durumuna göre farklılık göstermezken anne yaşına göre farklılaştığı ve çalışmayan annelerin çocuklarının dijital oyun bağımlılık eğilimlerinin çalışan annelerin çocuklarına göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ebeveynlerin öğrenim düzeyi ve ailelerin aylık gelir düzeyi yükseldikçe dijital oyun bağımlılığı eğilimlerinin azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların sosyal becerilerinin ise kardeş sayısına, ebeveynlerin yaşına ve çalışma durumuna göre farklılaşmadığı, ebeveynlerin eğitim düzeyi ve ailelerin aylık gelir düzeyi yükseldikçe sosyal becerilerin arttığı, kız çocukların sosyal becerilerinin erkek çocuklardan yüksek olduğu ve çocukların dijital oyunlarla geçirdiği süre arttıkça sosyal becerilerin azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlar alan yazın dikkate alınarak tartışılmış, ailelere, eğitimcilere ve araştırmacılara bazı öneriler sunulmuştur. Anahtar sözcükler: dijital oyun bağımlılığı, sosyal beceri, okul öncesi dönem çocukları.Article Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin ve Kurum Yöneticilerinin Erken Müdahale Programlarına İlişkin Algılarının İncelenmesi(2020) Kardeş, Servet; Akman, BerrinOkul öncesi öğretmenleri ve kurum yöneticilerinin erken müdahale programlarına ilişkin algılarını ortaya koymak için yapılan bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilimçalışması olarak desenlenmiştir. Çalışma grubu olarak ulaşılabilir örneklem yoluyla 3 bağımsız anaokulundan 20öğretmen ve 5 kurum yöneticisi ile yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir.Araştırmanın güvenilirliği için uzman görüşlerine başvurulmuş ve elde edilen veriler kodlayıcı güvenilirliğini sağlamak için 2 araştırmacı tarafından ayrı ayrı analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda öğretmen ve kurum yöneticilerinin erken müdahale programları hakkında yeterince bilgi sahibi olmadıkları ya da yanlış bilgi sahibi oldukları, öğretmenlerin bir kısmının öğretimsel uyarlamalarla ilgili herhangi bir bilgilerinin olmadığıgörülmüştür.Ayrıca öğretmenler MEB Okul Öncesi Eğitim Programı’nda erken müdahaleye yönelik uygulamaların yeterli olmadığını ifade etmişlerdir. Yönetici ve öğretmenler erken müdahale programlarının etkili olabilmesi için paydaşlar arasında güçlü bir işbirliği olması ve programın takibinin yapılması gerektiğini belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenlerin erken müdahale programları konusunda bilgilendirilmeleri ve bu programların okullarda yaygın bir şekilde kullanılması önerilebilir. Son olarak erken müdahale programlarıyla ilgili hizmetiçi eğitim, seminerlerve destek programlar düzenlenebilir.Article Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Etkili Öğretmenlik Eğitim Modeline İlişkin Görüşleri ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2022) Kardeş, Servet; Sak, Ramazan; Şahin-sak, İkbal TubaBu çalışma tarama modelinde desenlenmiş nicel bir araştırmadır. Çalışmanın amacı, 221 okul öncesi öğretmen adayının Gordon'un Etkili Öğretmenlik Eğitimi Modeline ilişkin görüşleri ile adayların iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca öğretmen adaylarının demografik özelliklerine göre de model hakkındaki görüşleri ve iletişim becerileri incelenmiştir. Veriler, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimleri Yayın Etik Kurul Başkanlığı’nın 01/10/2020 tarih ve 2020/10-04 sayılı onayı ile, demografik bilgi formu, Disiplin Stratejileri Anketi ve İletişim Becerileri Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmanın bulguları, kadın öğretmen adaylarının Etkili Öğretmenlik Eğitimi Modeline ilişkin görüşlerinin erkek adaylardan daha olumlu olduğunu ve yine kadın adayların iletişim becerilerinin erkek öğretmen adaylarınkinden daha iyi olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca katılımcıların Etkili Öğretmenlik Eğitimi Modeline ilişkin görüşleri ile iletişim becerileri arasında olumlu bir ilişki olduğu görülmüştür. Ancak, öğretmen adaylarının modele ilişkin görüşleri de iletişim becerileri de yaşlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Sonuçlar, öğretmen adaylarının Etkili Öğretmenlik Eğitim Modelini uygulayabilmeleri için sınıf yönetimi konusunda daha fazla deneyim fırsatlarına ihtiyaçları olduğunu göstermektedir.Article Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları(2020) Taskın, Necdet; Kardeş, ServetBu araştırmada erken çocukluk yıllarında eğitim verecek okul öncesi öğretmen adaylarının özel gereksinimli çocuklara yönelik algıları araştırılmıştır. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde eğitim alan okul öncesi eğitim öğretmenliği bölümünde okuyan 200 okul öncesi öğretmen adayıoluşturmaktadır. Betimsel tarama modeli olarak desenlenen bu araştırmada nitel veri toplama yöntemine başvurulmuştur. Araştırma için araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formundan elde edilen veriler içerik analiziyöntemiyleanalizedilmiştir.Araştırmanınsonucundaöğretmenadaylarınınözelgereksinimli bireylere yönelik yardıma muhtaç, engelli, yetersiz gibi olumsuz çağrışımlara daha fazla yer verdikleri, aldıkları özel eğitim dersinin bilgi ve farkındalıklarını arttırdığı için faydalıolduğunudüşündüklerisonucunaulaşılmıştır.Sınıfındaözelgereksinimliçocukolmasınıistemeyen öğretmen adayları ise kendilerini özel gereksinimli çocukların eğitiminde yetkin bulmadıkları ve bunun için yeterince vakitleri olmayacağını ifade etmişlerdir. Öneri olarak özel eğitim derslerinin sayısının arttırılması önerilebilir.Article Okul Öncesi Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Görüşleri(2023) Yavuz, Buse; Durmaz, Ayşe Nur; Kardeş, ServetGünümüzde pandemi ile birlikte uzaktan eğitim süreçleri önem kazanmaya başladı. Uzaktan eğitimin başarılı ve etkin olabilmesi için öğretmenlerin teknolojiye ilişkin inançları ve teknoloji kullanma becerileri oldukça önemlidir. Bu yüzden bu araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde teknoloji kullanımına ilişkin görüşlerine başvurulmuştur. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji (olgu bilim) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 50 okul öncesi eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için içerik analizine başvurulmuştur. Araştırmanın sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin teknolojiyi kişisel ve mesleki amaçlarla kullandıkları, uzaktan eğitim sürecinin olumlu ve olumsuz yanlarından söz ettikleri görülmüştür.