Browsing by Author "Koçak, Alperen"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Relationship Between Social Media Addiction and Critical Thinking and Academic Motivation in High School Students(2024) Koçak, Alperen; Mukba, GamzeErgenlik psikolojik, fizyolojik, sosyal, duygusal, bilişsel, kişilik ve kimlik gelişimi alanlarında yoğun değişimlerin yaşandığı kritik bir evredir. Araştırmamız ergenlik dönemindeki bireylerde sosyal medya bağımlılığı, eleştirel düşünme ve akademik güdülenme arasındaki ilişkileri ve bu değişkenlerin demografik faktörlerle ilişkisini incelemektir. İlişkisel tarama modeli kullanılan bu araştırmanın evreni Van ilinde eğitim gören lise öğrencileri örneklemi ise 275 kadın, 235 erkek öğrenci olmak üzere toplam 510 lise öğrencisidir. Katılımcılara Kişisel Bilgi Formu, Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği, Akademik Güdülenme Ölçeği ve Günlük Yaşamda Eleştirel Düşünme Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizi IBM SPSS 29.00 programıyla yapılmıştır. Analizde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü Anova, post hoc Gabriel, post hoc Games-Howell, Pearson korelasyon analizi, basit doğrusal regresyon analizleri uygulanmıştır. Yapılan analiz sonucu kişisel verilere ait anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Kız öğrencilerin sosyal medya bağımlılık seviyesi erkek öğrencilere göre yüksek olduğu ve katılımcılardan 9.sınıf olanların günlük yaşamda eleştirel düşünme ölçeği alt boyutu olan akıl yürütme ve değerlendirme boyutunun anlamlı şekilde diğer sınıflardan yüksek seviyede olduğu bulunmuştur. Katılımcıların yakın arkadaşı 'olması' durumu, akademik algı seviyesi 'yüksek' olması durumu, interneti kullanma tercihi 'ders' olması durumuna göre, akademik güdülenme ve alt boyutları ile günlük yaşamda eleştirel düşünme ve alt boyutları düzeyi yüksek bulunurken sosyal medya bağımlılığı puanları düşük bulunmuştur. Akademik algı seviyesi 'düşük ' olanların, akademik güdülenme ve alt boyutları ile günlük yaşamda eleştirel düşünme ve alt boyutları puanlarının düşük olduğu bulunmuştur. Arkadaşlık kurma tercihi 'sosyal medya' olan ve gün içerisinde cep telefonu ve sosyal medyada geçirilen süre '5 saat ve üzeri ' olan katılımcıların akademik güdülenme ve alt boyutları ile günlük yaşamda eleştirel düşünme ve alt boyutları puanlarının düşük olduğu, sosyal medya bağımlılığı puanlarının ise yüksek olduğu bulunmuştur. Yapılan korelasyon analizine göre akademik güdülenme ölçeği ve tüm alt boyutları ile eleştirel düşünme ölçeği ve tüm alt boyutlarının aralarında anlamlı pozitif ilişki bulunurken, ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ölçeği ile negatif anlamlı ilişki bulunmuştur. Yapılan regresyon analizi ne göre sosyal medya bağımlılığı akademik güdülenmedeki toplam varyansın %10,1'ini ve günlük yaşamda eleştirel düşünmedeki toplam varyansın %10'unu negatif yönde yordadığı bulunmuştur. Akademik güdülenme ise günlük yaşamda eleştirel düşünmedeki toplam varyansın %34,8'ini açıklamakta ve pozitif yönde yordamaktadır.