Browsing by Author "Kultas, Emrah"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Article The Effect of Keyword Games on Reading Comprehension and Fluent Reading Skills of Primary School 4th Grade Students(Turkish Education Assoc, 2024) Kultas, Emrah; Ulusoy, MustafaThe objective of this study is to establish whether the Keyword Games (KWG) created by the researcher using the keywords in the texts affect the students' reading comprehension and fluent reading skills. In the research, in which the experimental method, one of the quantitative research methods, was utilized; a quasi -experimental design with pre-test post -test control group has been used. The study group of the research, which has been conducted in one of the central districts of Van province in the fall semester of the 20212022 academic year, consists of 50 students attending 4th grade in two different primary schools in the same district. In order to obtain the research data, 'Running Records', 'Reading Comprehension Questionnaire' and 'Multidimensional Fluency Scale' have been utilized. As a result of the research, a significant difference has been obtained in favor of the experimental group in terms of students' reading comprehension levels. In the sense of fluent reading skills, a significant difference was obtained in favor of the experimental group in terms of correct reading and prosodic reading levels, no significant difference was obtained in terms of reading speeds as well. It was concluded that the students in the experimental group, who were taught vocabulary using Keyword Games (KWG), had higher reading comprehension and fluent reading levels than the students in the control group, who were taught vocabulary in accordance with the current Turkish lesson curriculum (2019).Article The Effect of Web 2.0 Tools on Primary School Students' Writing Motivation and Their Role in Developing Creative Writing Skills(Springer, 2025) Kiziltas, Yusuf; Kultas, EmrahWeb 2.0 tools for teaching purposes in schools are quite common. With Web 2.0 tools, students have the opportunity to both have fun and learn. Thus, students' willingness and motivation towards writing increases. Students whose writing motivation increases can write creatively in the process. The main purpose of this research is to reveal the effects of Web 2.0 tools on primary school students' writing motivation and their role in developing their creative writing skills. For these purposes, a quasi-experimental design model with a pretest-posttest control group was applied in the current study. Storyboard That and Storyjumper Web 2.0 tools were used in the research. During the research, creative writing activities were carried out in digital environments in the experimental group. In contrast, creative writing activities were carried out with paper and pencil in the control group. The research revealed that Web 2.0 tools improved creative writing skills. In addition, there was a significant difference in students' post-test scores and writing motivation compared to the pre-test. It was concluded that Web 2.0 tools were effective in writing motivation. The development of students' creative writing skills was another important result.Article İlkokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Kelime Öğretimi Çalışmalarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri(2023) Kultas, EmrahBu araştırmanın amacı, ilkokul (1, 2, 3 ve 4. sınıf) Türkçe ders kitaplarında bulunan kelime öğretimi çalışmalarına ve öğrencilerin kelime hazinelerinin geliştirilme çalışmalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın modeli olarak nitel araştırma yöntemlerinden değerlendirici durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılı bahar yarıyılında Van ilinin merkez ilçelerindeki okullarda görev yapan 17 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak ve yüz yüze görüşme yöntemiyle elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; kelime öğretimi ve kelime bilgisinin öğrencinin akademik başarısını, ifade ve okuma becerilerini olumlu etkilediği; mevcut Türkçe ders kitabında yer alan kelime öğretimi etkinliklerinin genel olarak yetersiz ve öğretimi yapılan kelime sayısının az olduğu; aynı yöntemler yerine zengin içerikli ve çeşitli yöntemlerle kelime öğretiminin gerçekleştirilmesi gerektiği ve öğrenilen kelimelerle daha çok uygulama imkânı sunulması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.Article Öğrenciler Tarafından Yazılan Hikâye Edici Metinlerin Hikâye Unsurlarını Anlama Üzerindeki Etkisi(2023) Kultas, Emrah; Kızıltaş, YusufBu araştırmanın amacı, öğrencilerin kurgulamış oldukları bir hikâye edici metin yazma süreci sonucunda hikâye unsurlarını anlama seviyelerinde bir değişikliğin olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanın modeli olarak deneysel araştırma türlerinden tek grup ön test - son test desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim ve öğretim yılı bahar yarıyılında Van ili, Edremit ilçesindeki bir ilkokulda öğrenim gören 25 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. 4 hafta süren araştırmada, Tompkins (1998) ve Jones (2002) tarafından öne sürülen Sürece Dayalı Yazma Yaklaşımı süreçleri takip edilerek öğrencilerle hikâye edici metin yazma çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ön test ve son test sürecinde, profesyonel yazarlar tarafından yazılan iki ayrı resimli çocuk kitabı okutularak ve ardından Baumann ve Bergeron (1993) tarafından geliştirilmiş olan “Hikâye Haritası Soruları” kullanılarak öğrencilerin hikâye haritası ile ilgili anlama sorularındaki başarıları ölçülmüştür. Araştırma verilerinin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, eta-kare etki büyüklüğü korelasyon katsayısı ve T-Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda; öğrencilerin hikâye haritası ile ilgili anlama soruları açısından son test lehine anlamlı bir fark oluştuğu ve hikâyenin unsurlarının öğrenciler tarafından bilinmesi/bulunması açısından son ölçümde ilk ölçüme göre puan artışlarının olduğu sonucu elde edilmiştir.Article Why Disadvantaged Primary School Students in Rural Areas Have Lower Reading Skills? A Critical Assessment(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2025) Kiziltas, Yusuf; Kultas, EmrahInequalities between T & uuml;rkiye's geographical regions are significant. It is an important fact that students continuing their education in rural areas in eastern T & uuml;rkiye face many challenges compared to their peers in urban centers. The geography of rural areas can hurt students in several ways, particularly in terms of reading skills. The low reading skills of students in rural areas have been a serious problem in eastern T & uuml;rkiye for many years. National and international exam results also show that reading skills are lower in rural areas. In this study, the reasons for the low reading skills of primary school students in rural areas were critically examined through a literature review. The discussions include approaches such as the Matthew effect, spatial justice theory, and faucet theory. According to critical evaluations, the reasons for the low reading skills of disadvantaged primary school students in rural areas in eastern T & uuml;rkiye are pretty diverse. The socioeconomic levels of families, inequalities in opportunities and resources, school closures, negative factors related to location and geography, linguistic differences, problems with teaching materials, temporary teaching arrangements, and low levels of parental involvement are at the forefront.