Browsing by Author "Masdar, Funda"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis An Sociological Analysis on Women (feminine) Characterization of the Turkish Movei: the Time of Love (Sevmek Zamanı)(2006) Masdar, Funda; Köse, Ruhi; Tunç, Y. Handan155ÖZETTürk Sinemasındaki Kadın Tiplemesi Üzerine Sosyolojik BirÇözümleme: ?Sevmek Zamanı?Tez çalışması, sanatsal bir üretim biçimi olan sinemanın toplumsal bir olguolarak cinsiyet eşitsizliği ve kadını ele alış biçimini, temel sorunsal kabul etmiştir.Sinema sanatı geniş tüketici kesimine kolayca ulaşabilen anlaşılmak vealgılanmak açısından diğer sanat dallarına göre avantajları olan sanatsal bir dildir.Ülkemizde yaygın hale gelmesi ve her kesimden izleyicinin ulaşabildiği sinema1960-1990 yılları arasında toplumsal bilinç oluşumunda en etkili sanatsal dilolmayı başarmıştır.Toplumsal bilinç oluşturma işlevi açısından kadın olgusu TürkSineması'nın vazgeçilmez temellerinden biridir. Bilinçli anlamda cinsiyeteşitsizliği çok yönlü tartışılabilen bir konu olmamakla birlikte, Türk Sinema tarihiboyunca dönemlerin toplumsal problemlerine paralel olarak kadın ele alınmıştır.Tez çalışmasının birinci bölümü modern dünyada cinsiyet eşitsizliklerinekarşı tepki gösteren kadın olgusu; feminist teoriler boyutunda irdelenmiştir.Çalışmanın kapsamını ve amacını aşmamak üzere teoriler yalın bilimsel saptamabiçiminde özetlenmiş, herhangi bir teori için bilimsel taraf olunmamıştır. Bubölümde kadının içinde yaşadığı ataerkil düzene karşı geliştirebildiği tepkileridüşünsel ve yaşamsal boyutlarda ortaya koyuş biçimi dünya boyutundaözetlenmiştir.Çalışmanın ikinci bölümü kuramsal çerçevede Türkiye'de kadın olgusunaçok yönlü bakmayı ve kadının varlık problemlerinin ana alanlarını irdelemeyiamaçlamıştır. Sosyal çevrede, ekonomik boyutta, evlilik kurumu içinde, erkekegemen cinsiyet çatışmalarında kadının içinde bulunduğu durum tanımlanmıştır.Tez çalışmasının üçüncü bölümü; Türk Sinemasının en önemliyönetmenlerinden Metin ERKSAN'ın döneminin karakteristik sinema sanatıörneği olan ?Sevmek Zamanı? adlı filminin kadın olgusu açısından incelenmesineayrılmıştır. Bu bölümde, Türk Sinema sanatının gelişim çizgisi içerisinde genelanlamda kadın olgusunun ele alınış biçimleri irdelenirken; sinema sanatıboyutunda Metin ERKSAN sineması röportaj ve söyleşilerle elde edilen verileredayandırılarak incelenmiştir. ?Sevmek Zamanı? bağlamında kadın olgusu TürkSinemasının kadını ele alış biçiminden oldukça farklıdır. Bu fark; başka hiçbirtoplumsal gerekçeye dayanmadan, kadın olgusuna bakılması ve sinemaestetiğinde önemli denemelerin gerçekleştirildiği bir film olmasındankaynaklanmaktadır. Filmin seçiminde bu fark gözetilmiştir. Araştırmacınınakademik çalışma alanının sinema sanatı olması, sinemanın sosyo-kültürelkoşullarına bakılmasında, disiplinler arası bir anlayışın öncelenmesini sağlamıştır.Doctoral Thesis Orhan Kemal's Film Adaptation in Turkish Cinema: Seven Sample(2011) Masdar, Funda; Güngör, A. ŞefikTürkiye'nin siyasal, ekonomik ve sosyal alanda modernleşmeyi yaşadığı yaklaşık otuz yıllık dönemine tanık olan Orhan Kemal, bu sürecin özellikle toplumsal boyuttaki etkilerini romanlarında başarılı bir şekilde ortaya koyar. 1950 yılından itibaren Türk sinemasına katkı sunan birçok edebiyatçı gibi Orhan Kemal de bu alana dâhil olur, özellikle diyalog konusundaki başarısıyla birçok filmin senaryo yazımında görev alır. Zamanla maddi sıkıntılarının da mecbur kılmasıyla bu sektöre senarist olarak dâhil olur. Yazarın senaryoları dışında beyaz perdeye aktarılan romanları da Türk sinemasına sunduğu diğer bir katkıdır.Orhan Kemal'in Türkiye gerçeği ile örtüşen öykü ve romanları kuşkusuz beyazperdeye yansıdığında, zaman zaman derinliğini yitirmiştir. Özellikle dönemin sansür anlayışı, Orhan Kemal'in renkli, farklı sınıflardan, farklı etnik kökenlerden insanlarının ve eserlerindeki siyasal-sosyal değişkenlerin beyaz perdeye yansımasını engellemiştir. Tez çalışması ele aldığı örnek uyarlamalarla Orhan Kemal'in Türk sinemasında nasıl değerlendirildiğini, film-roman karşılaştırması yöntemiyle ortaya koymaya çalışmıştır. Çalışmada Orhan Kemal'in eserlerinin, bazı yönetmenler tarafından tüm engellere rağmen başarılı eserler ortaya koyduğu, kiminin ise farklı koşulların yarattığı baskılar nedeniyle Orhan Kemal'in dünyasını yansıtmayı başaramadığı görülmüştür.