Browsing by Author "Otal, Hasibe"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Evaluation of Social Studies Curriculum and Textbooks Within the Scope of Peace Education(2022) Otal, Hasibe; Öztürkci, AlpaslanBu araştırmada 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve 4, 5, 6, 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitapları, UNESCO tarafından 1996 yılında birçok ülkede uygulanan pilot uygulamalar sonucunda ortaya çıkan Barış Eğitimi Müfredat Çerçevesi kapsamında incelenmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Doküman incelemesi ile elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tercih edilmiştir. İlgili dokümanlardan elde edilen veriler araştırmacı tarafından okunarak bilgisayar destekli nitel veri analizi tekniği olan MAXQDA Nitel Analiz Programı aracılığıyla kodlama ve sınıflandırması yapılmıştır. Sonrasında SBDÖP ve Sosyal Bilgiler ders kitaplarında yer alan barış eğitimine ilişkin bulgular tablolaştırılmıştır. Ders kitapları için oluşturulan tablolarda ders kitabının okutulduğu sınıf seviyesi ve sayfa numarası belirtilerek verilerin teyit edilebilirliği sağlanmaya çalışılmıştır. SBDÖP'ye ilişkin tablolaştırılacak bulgularda da görseller ve sayfa numaraları verilerek teyit edilebilirliğin mümkün hale getirilmesi sağlanmıştır. Çalışma sonunda SBDÖP'nin çerçeve müfredata uygun nitelikte olduğu ancak içeriksel olarak birtakım eksikliklerinin bulunduğu ortaya çıkmıştır. Kodlamalar sonucunda incelenen çerçeveye en uygun nitelikte olan ders kitaplarının DK-4 ve DK-7 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. DK-6 ve DK-7'de en sık tekrar eden boyutunun Temel Öğrenme Temaları boyutu, kültürel çeşitlilik alt boyutu ve Rehber İlkeler boyutunun demokrasi alt boyutunda olduğu ve ilgili kitapların bu boyutlar bağlamında benzerlik gösterdiği elde edilen diğer bir sonuçtur. Barış eğitimi müfredat çerçevesine göre incelenen ders kitapları arasında DK-5 kodlu ders kitabının ilgili çerçeveye en az uygunluk gösteren ders kitabı olduğu sonucuna varılmıştır. Öğretim programının incelenen çerçeveye genel kapsamda uygun olduğu ancak bazı alt başlıklara yönelik eksiklikleri ve yetersizliği olduğu bulunmuştur. Çalışma sonucunda araştırmacılara birtakım öneriler sunulmuştur.
