Browsing by Author "Sak, Ayhan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Examining the Relationship Between Four To Six Year Olds School Readiness Levels and Their Parents Tolerance of Risky Play(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2025) Sak, Ayhan; Sahin-Sak, Ikbal Tuba; Sendil, Cagla OnerenStarting primary school is an important milestone in the lives of children and their primary caregivers. On the grounds that play is critical to children's self-expression and knowledge of themselves and their environment, it is recommended that all activities aimed at supporting preschoolers' primary-school readiness should incorporate play. Especially risky play has a range of benefits, but parents' desire to protect their children generally overrides their inclinations to allow them to engage in risky play. This study explored the possibility of a relationship between 420 four- to six-year-old preschoolers' readiness levels and their parents' tolerance for risky play. Data were collected using a personal information form prepared by the researchers, the Developmental Primary School Readiness Scale-Short Form, and the Risky Game Allowance Scale for children of this age group. Data analysis revealed a positive and significant relationship between the two target variables. However, there were also statistically significant differences in children's readiness levels depending on the number of siblings they had and their parents' educational attainment, ages, and duration of marriage. Parents' tolerance for risky play was generally low but was higher when the child had been in preschool longer and higher when the parents' educational attainment was greater.Master Thesis Examining the School Readiness Levels of 4-To Year Old Children and Their Parents' Allowance for Risky Play(2024) Sak, Ayhan; Sak, İkbal Tuba Şahin; Şendil, Çağla ÖnerenBu çalışmanın amacı, 4-6 yaş arası çocukların ilkokula hazırbulunuşluk düzeyleri ile ebeveynlerinin riskli oyuna izin verme durumlarının incelenmesidir. Tarama modelinde hazırlanan çalışmanın örneklemini, Van ili merkez ilçelerindeki (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 4-6 yaş aralığındaki 420 çocuk ve 420 ebeveyn oluşturmuştur. Veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Sak ve Yorgun (2024) tarafından hazırlanan Gelişimsel İlkokula Hazırbulunuşluk Ölçeği-Kısa Formu ve Ünüvar ve Kanyılmaz (2017) tarafından geliştirilen 4-6 Yaş Çocukları İçin Riskli Oyunlara İzin Verme Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda, 4-6 yaş arası çocukların ilkokula hazırbulunuşluk düzeyleri ile ebeveynlerinin riskli oyuna izin verme durumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca çocukların ilkokula hazırbulunuşluk düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu ve çocukların kardeş sayısına ve anne-babaların eğitim durumlarına, yaşlarına ve evlilik sürelerine göre istatiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bununla birlikte, ebeveynlerin riskli oyuna izin verme durumlarının düşük olduğu ve çocuğun okul öncesi eğitim alma süresine ve anne-babaların eğitim durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir.