1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Sak, Ugur"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Asis Cognitive Profiles of Children With Learning Disabilities
    (Univ Murcia, 2023) Cirik, Mevlut; Sak, Ugur; Arslan, Deniz; Karaduman, Engin; Opengin, Ercan
    Intelligence scales are widely used for cognitive profile analyses in the diagnosis of learning disabilities. The purpose of this study was to explore the cognitive profiles of children with learning disabilities on a new test of intelligence, the Anadolu-Sak Intelligence Scale. The intelligence test was administered to 89 children diagnosed with general learning disabili-ties. A matched control group (N = 92) was randomly selected from the norm sample. Data analyses included latent profile analyses and compari-sons of scores across groups and within-group comparisons. The findings showed that the mean general intelligence and means of the verbal and visual ability of children with learning disabilities were in the average range but closer to the lower boundary. The mean of working memory was slightly below the average range and significantly lower than the mean of the matched control group. Latent profile analyses showed three distinct profiles: the zigzag profile, the wavy profile, the and waterfall profile. The only weakness shared by the three profiles is visual sequential processing memory. The results imply that weak sequential processing memory may contribute to learning disabilities.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    An Investigation of Cognitive Profiles of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder Through Anadolu-Sak Intelligence Scale
    (Ankara Univ, Fac Educational Sciences, 2020) Cirik, Mevlut; Sak, Ugur; Opengin, Ercan
    Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common neuropsychiatric disorders in childhood. Intelligence scales are widely used as a supplement to other instruments in the diagnosis of ADHD because ADHD can inhibit some cognitive processes related to intelligence. The purpose of this study was to investigate cognitive profiles of children with ADHD on Anadolu Sak Intelligence Scale (ASIS). The participants were 102 children with ADHD. Between-groups analyses showed that children with ADHD had significantly lower scores than the normative sample in all indexes and subscales of the ASIS. Within group analysis showed that the mean score of the ADHD group on the Memory Capacity Index was significantly lower than their scores on the Verbal Potential Index and Visual Potential Index. The subscale analyses showed that ADHD group performed significantly lower in the Visual Sequential Processing subtest and Words Meanings subtest than the other subtests. The children with ADHD were observed to have weak working memory performance which may impact their learning capacity, especially during language acquisition.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Özel Yetenekli Öğrencilerin Zorbalık Deneyimleri
    (2024) Bayar, Saadet; Sak, Ugur; Opengın, Ercan
    Bireyler sahip oldukları özellikler nedeni ile zorbalığa maruz kalabilirler. Bazı durumlarda bireyin yalnızca özel yetenekli olması da zorbalığa maruz kalmasında etkili olabilir. Özel yetenekli bireylerle yapılan çalışmalarda daha çok zorbalığa maruz kalma, zorba veya izleyici olma durumlarına yönelik çalışmaların ele alındığı görülmektedir. Bu çalışmada ise zorbalığa maruz kalan özel yetenekli öğrencilerin zorbalık algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda özel yetenekli bireylere yönelik eğitim veren Üstün Yetenekliler Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÜYEP) ve Eskişehir Emine Emir Şahbaz Bilim ve Sanat Merkezi’nde eğitim alan 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri ile çalışma gerçekleştirilmiştir. İlk olarak bu kurumlara devam eden 142 özel yetenekli öğrenciye \"Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği- Ergen Formu\" uygulanmıştır. Ölçek sonuçlarına göre okullarında zorbalığa maruz kaldığını belirten 11 öğrenci katılımcı olarak belirlenmiştir. Bu öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonucunda beş bulguya ulaşılmıştır. Çalışmada katılımcıların okullarında sık sık zorbalığa maruz kaldıkları, zorbalığın temel nedeni olarak kıskançlığı gösterdikleri ve zorbalıkla baş etmede yetersiz kaldıkları belirlenmiştir. Ayrıca katılımcılar özel yeteneklilere yönelik eğitim ortamlarında zorbalığa maruz kalmadıklarını ifade etmişlerdir.