Browsing by Author "Sari, Derya"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Architectural Tradition in the Paintings of Osman Hamdi Bey and Hüseyin Zekâi Paşa(2021) Sari, Derya; Aytekin, OsmanOsmanlı Devleti'nin son dönemlerine denk gelen batılılaşma, Osmanlı Devleti'nin içinde bulunduğu geri kalmışlığı ortadan kaldırmak amacıyla başlatılmıştır. Batılılaşma ile Osmanlı İmparatorluğu yüzünü Batı'ya dönmüş ve devletin varlığını sürdürebilmesi için Avrupa'daki gelişmeleri yakından takip etmek amacıyla Avrupa'ya öğrenci göndermiştir. Bu yenilikler arasında öncellikli olarak askeri gelişmeler yer alırken, sanat da göz ardı edilmemiştir. 30 Aralık 1842 yılında İstanbul'da dünyaya gözünü açan Osman Hamdi Bey, 1960 yılının mart ayında hukuk eğitim için Avrupa'ya gider. Kısa bir süre sonra hukuk eğitimini bırakır ve resim eğitimi almaya başlar. Osman Hamdi Bey, Avrupa'da aldığı resim eğitimi ile Osmanlıya geri dönüş yapar ve en nadide eserlerini, Osmanlı topraklarında vermeye başlar. Sanatçı, tablolarında çok geniş bir perspektif kullanmış ve geniş bir tablo kataloğu oluşturmuştur. Ressamın bu kadar geniş bir perspektife sahip olmasının temel sebebi, Osmanlı Devleti'ne bağlı farklı bölgelerde yapmış olduğu görevlerdir. Ressam, bu şekilde hem kendini geliştirmiş hem de Anadolu dışında yer alan mimari ve mimari elemanları tablosunda kullanmıştır. Osman Hamdi Bey, tablolarında kullandığı bazı mimari eserleri yerinde inceleyip tuvaline işlerken bazı mimari eserleri ise yerinde incelemeden, fotoğraf yoluyla tablosunda kullanmıştır. Ressamın bir diğer özelliği ise; bir mimari ya da mimari elemanı, birden fazla tablosunda kullanmış olmasıdır. Bunu yapan sanatçı, mekânı, mimari ya da mimari elemanları birden fazla tablosunda kullandığında, ufak değişikliklere gitmiştir. Bu değişiklikler genellikle, sanatçının kendi bakış açısını değiştirmesiyle oluşmaktadır. Hüseyin Zekâi Paşa, 1860 yılında İstanbul'un Üsküdar İlçesinde doğmuştur. Sanatçının sanat hayatını üç bölüme ayırmak mümkündür. İlk dönemi, askeri okuldaki dönemlerinde fotoğraf aracılığıyla perspektifi önemsediği yapıtları, ikinci döneni, kendi sanatçı kimliğini oluşturmaya çalışırken yaptığı resimler ve üçüncü olarak, sanatçının son yıllarını içine alan dönemdir. Hüseyin Zekâi Paşa da, sanat hayatının ilk dönmelerinde, Osman Hamdi Bey gibi fotoğraftan yararlanmıştır. Ressam, bir mimari eseri, birden fazla tablosunda kullanmıştır. Sanatçı bu mekânlarda değişikliklere gitmiştir. Bu değişiklikler kimi zaman süslemelerde kimi zaman ise direkt mimarinin kendisinde görülmektedir. Anahtar Kelime: Hüseyin Zekâi Paşa, Geç Osmanlı Ressamlarında Mimari Gelenek, Osman Hamdi Bey