Browsing by Author "Selçuk, Ahmet"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis An Investigation on the Efficacy of Science and Technology Lesson in the First Stage of Primary Education(2010) Tatar, Filiz; Selçuk, AhmetBu çalışmanın amacı; sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde öz-yeterlik inanç düzeylerini belirlemek; sınıf öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji dersini işlerken karşılaştıkları sorunları belirlemek ve bu dersin alan öğretmenleri mi yoksa sınıf öğretmenleri tarafından mı daha etkili bir şekilde işlenebileceğini; her iki durumda da ortaya çıkabilecek olumlu ve olumsuz sonuçları incelemektir. Araştırmada Van merkez ve ilçelerinde görev yapmakta olan 603 sınıf öğretmenine fen öğretimine ilişkin öz-yeterlik inançlarını ölçmek amacıyla Riggs ve Enochs tarafından 1990 yılında geliştirilen Bıkmaz (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan 20 maddeden oluşan ?Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Öz-yeterlik İnancı Ölçeği? uygulanmıştır. Sonuç olarak, öz-yeterlik inancının ve sonuç beklentisinin cinsiyet ve mezun olunan bölüme göre farklılaşmadığı; öz-yeterlik inancının kıdem yılı ve mezun olunan fakülteye göre farklılaşmadığı ancak sonuç beklentisine göre farklılaştığı görülmüştür.Araştırmada, 62 sınıf öğretmeni ve 50 fen bilgisi öğretmeni ile 10 fen bilimleri öğretim elemanına yapılandırılmış görüşme tekniği ile sorular yönlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenlerinin birçoğunun, laboratuvarda malzeme araç-gereç eksikliği olduğunu belirttikleri, deney yaparken sorunlarla karşılaştıkları, laboratuvarı kullanmada yetersiz oldukları belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin ve öğretim elemanlarının büyük bir çoğunluğu, Fen ve Teknoloji dersinin özellikle alan öğretmenleri tarafından verilmesinin daha verimli olacağına inanmışlardır.Anahtar kelimeler: Sınıf öğretmeni, İlköğretim, Öz-yeterlik, Fen öğretimi.Master Thesis Characterization of Activated Carbon Obtained From Zivzik Pomegranate(Siirt) and Adsorption of Dye(2013) Kuyucu, Ali Ender; Selçuk, AhmetBu çalışmada; adsorban madde olarak Zivzik Narı'ndan elde edilen aktif karbon kullanılmıştır. Aktif karbon ZnCl2 ile kimyasal aktivasyonla hazırlanmıştır. BET yüzey alanı 1513.05 m2/g olarak ölçülmüştür. Boyarmadde olarak Methylene Blue ve Crystal Violet kullanılmıştır.Başlangıç boya derişiminin, başlangıç pH'ının ve sıcaklığın adsorpsiyon üzerindeki etkisi incelenmiştir. Her iki boyar madde için dört farklı başlangıç derişimi kullanılmıştır. Başlangıç pH'ının adsorpsiyon kapasitesini etkilemediği görülmüştür. Dört farklı adsorpsiyon izotermine uygunluk araştırılmış olup, Langmuir adsorpsiyon izotermine uyduğu tespit edilmiştir.Üç farklı sıcaklıkta, farklı başlangıç derişimleri ile deneysel çalışmalar yapılarak, kinetik hız modelleri incelenmiştir. Çalışmamızın Pseudo 2. Derece Kinetik modele daha uygun olduğu görülmüştür. Ayrıca termodinamik parametreler hesaplanarak adsorpsiyonun tersinir ve endotermik karakterli olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler : Adsorpsiyon, Aktif Karbon, Boyarmadde, İzoterm, KinetikMaster Thesis Characterization of Actived Carbon From Cherry Kernel and Dye Adsorption(2020) Taşci, Sait; Selçuk, AhmetBu çalışmada, adsorban madde olarak Van İlinden temin edilen bitkisel atık madde olan Vişne çekirdeğinden elde edilen aktif karbon kullanılmıştır. Vişne çekirdeği atıklarından elde edilen ve KOH ile muamele edilerek hazırlanan aktif karbonun önemli bir BET yüzey alanına (1883.5788 m2/g) sahip olduğu görülmüştür. Tez kapsamında elde edilen aktif karbon için proses değişkenlerinin optimizasyon çalışmaları yapılarak, elde edilen maddelerin BET, SEM, XRD, FTIR sistemleri ile karakterizasyonları ve sıvı faz boyar madde adsorpsiyonları incelenmiştir. Çalışmadaki çözeltiler, beş farklı derişim (20, 40, 60, 80 ve 100 ppm) ve iki farklı boyar madde (Malahit Yeşili ve Metilen Mavisi) halinde hazırlanmıştır. Bu çözeltilerin üç farklı sıcaklıkta (298K, 308K ve 318K) ne kadarlık miktarının tutunma oranı hesaplanmıştır. Yapılan çalışmaların sonraki kısımlarında tercih edilen boyar maddelerin aktif karbona adsorpsiyonunda, adsorpsiyon dengesinin üç farklı adsorpsiyon izotermine uygunluğu araştırılmış olup, Langmuir ve Temkin Adsorpsiyon izotermlerine uyduğu tespit edilmiştir. Deneysel çalışmalar, üç farklı sıcaklıkta farklı başlangıç derişimleri ile kinetik hız modelleri incelenmiştir ve Pseudo 2. Derece Kinetik modeline daha uygun olduğu görülmüştür. Ayrıca termodinamik parametreler (Gibbs Serbest Entalpisi ΔG°, Adsorpsiyon Entropisi ΔS° ve Adsorpsiyon Entalpisi ΔH°) hesaplanarak adsorpsiyonun kendiliğinden ve endotermik karakterli olduğu görülmüştür.Master Thesis Elimination of Dyestuffs With Active Carbon Obtained From Apple (van) Shell(2019) Zeyrek, Ayten; Selçuk, AhmetBu çalışmada; adsorban madde olarak Elma kabuğundan elde edilen aktif karbon kullanılmıştır. Aktif karbon ZnCl2 ile kimyasal aktivasyona tabii tutulmuştur. BET yüzey alanı 1067,01 m2/g olarak ölçülmüştür. Boyarmadde olarak Crystal Violet ve Malachite Green kullanılmıştır. Başlangıç boya derişiminin ve sıcaklığın adsorpsiyon üzerindeki etkisi incelenmiştir. Her iki boyar madde için beş farklı başlangıç derişimi kullanılmıştır. Beş farklı adsorpsiyon izotermine uygunluk araştırılmış olup, Freundlich adsorpsiyon izotermine uyduğu tespit edilmiştir. Üç farklı sıcaklıkta, farklı başlangıç derişimleri ile deneysel çalışmalar yapılarak, kinetik hız modelleri incelenmiştir. Çalışmamızın Pseudo 2. Derece Kinetik modele daha uygun olduğu görülmüştür. Ayrıca termodinamik parametreler hesaplanarak adsorpsiyonun tersinir ve ekzotermik karakterli olduğu görülmüştür. Anahtar Sözcükler Adsorpsiyon, aktif karbon, boyarmadde, izoterm, kinetik.Master Thesis Examination of Science Teachers Attitudes and Opinions Against Distance Education During the Covid-19 Pandemic (van Province Example)(2022) Çelebi, Neslihan Yardımcı; Selçuk, AhmetBu çalışmada, Covid-19 pandemi sürecinde yürütülen uzaktan eğitime yönelik fen bilimleri öğretmenlerinin tutum ve görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Nitel ve nicel boyutlarından oluşan karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın deseni, yakınsayan desen modelidir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Van ilinin İpekyolu, Tuşba ve Edremit ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarında görev yapan 200 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ağır (2007) tarafından geliştirilen 21 madde ve iki boyuttan oluşan beşli likert tipi 'Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği' ve araştırmacı tarafından geliştirilen 'Açık uçlu sorulardan oluşan Anket Formu' kullanılmıştır. Veriler Google form üzerinden çevrimiçi olarak toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi, nicel verilerin analizinde ise yüzde, frekans, t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testi gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan tutum ölçeğinin Cronbach's Alpha güvenirlik katsayısı 0,91 bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarında cinsiyet, mesleki kıdem, okulların bulunduğu ilçe, öğrenim düzeyi ve hizmet içi eğitim değişkenleri açısından anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik görüşleri incelendiğinde ise uzaktan eğitimde fırsat eşitliğinin olmaması nedeniyle derslere katılamayan öğrencilerin fazla olması, altyapının yetersiz olması, uzaktan eğitimde etkileşimin eksik olması nedeniyle yüz yüze eğitimin uzaktan eğitimden daha etkili olduğu şeklinde görüşler bildirdikleri tespit edilmiştir.Master Thesis Examination of Some Dyestuffs Adsopstion on Activated Carbon Abtained With Shell of Pistacia Terebinthus(2019) Öçsoy, Kübra; Selçuk, AhmetBu tez çalışmasında, Siirt yöresinden temin edilen bıttım kabuğu atıkları ZnCl2 ile muamele edilmiş ve aktif karbon hazırlanmıştır. Kongo kırmızısı ve Malahit yeşili boyar maddeleri kullanılarak beş farklı derişime (10, 20, 30, 40 ve 50 ppm) sahip çözeltiler hazır hale getirilmiştir. Bu çözeltilerin üç farklı sıcaklıkta ( 298K, 308K ve 318K) tutunma miktarları hesaplanmıştır. Çalışmada denge süresi her iki boyar madde içinde 40.-50. dk olarak bulunmuştur. Çözeltilerdeki adsorpsiyon % derişimlerinin sıcaklık ve derişim artışına bağlı olarak arttığı gözlenmiştir. Elde edilen veriler kullanılarak kinetik ve izoterm çalışmaları yapılmıştır. Kinetik çalışmalarda her iki boyar maddeninde Pseudo 2. derece adsorpsiyon kinetiğine uygun olduğu tespit edilmiştir. İzoterm verileri ise Langmuir, Freundlich ve Temkin izoterm bağıntıları kullanılmış ve korelasyon katsayıları değerlendirilmiştir. Kullanılan boyar maddelerinin her ikisininde Freundlich ve Temkin izotermlerine uygunluğu gözlenmiştir. Adsoprpsiyon işleminin termodinamik verileri se best entalpi, entalpi ve entropi parametleri hesaplanmıştır. Hesaplanan veri sonuçlarına göre her iki boyar madde için; ΔG° değerlerinin negatif, ΔH° ve ΔS°değerlerinin pozitif hesaplandığı gözlenmiştir.Master Thesis Examining the Opinions of Candidates of Science Teachers on Distance Education During the Covid-19 Pandemic Process (case of Van Yüzüncü Yıl University)(2023) Ergen, Derya; Selçuk, AhmetEğitim kalitesini artırmak için öğretmen adaylarının mevcut eğitim modellerine yönelik tutumlarının bilinmesi oldukça önemlidir. Covid-19 ile birlikte uzaktan Eğitim modeli dünya çapında en çok benimsenen eğitim modeli olmuştur. Bu araştırmada fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumları incelenmiştir. Araştırma nicel veriler kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2021-2022 eğitim ve öğretim yılına ait Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesinden 90 fen bilimleri öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adayları için kişisel bilgi formu ve uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeğinden oluşan bir anket yapılmıştır. Araştırmada Arslan (2021) tarafından geliştirilen 5 faktör ve 21 maddeden oluşan 'Covid-19 Salgını Döneminde Sunulan Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği' ve bir anket formu kullanılmıştır. Bu çalışmada ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0.800 olarak bulunmuştur. Nicel verilerin analizinde frekans ve bağımsız örneklem t-testi analiz yöntemleri kullanılmıştır. IBM SPSS 26 programı kullanılarak analizler gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçları, fen bilimleri öğretmen adayları yanıtlarının cinsiyete, sürekli bir internet durumuna, kişisel bilgisayara sahip olma durumuna ve pandemi öncesi uzaktan eğitim alma durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının yanıtları incelendiğinde üniversitelerin öğretmen adaylarının mağduriyetlerini gidermek için daha fazla çaba harcaması gerektiği ve üniversitelerin uzaktan eğitim için altyapılarını güçlendirmeleri gerektiği ortaya çıkmıştır.Master Thesis Ideas of Primary Second Stage School Students on the Fundamental Science Concept Swhich They Encounter in Daily Life(2011) Subay, Şefika Sümeyye; Selçuk, AhmetBu çalışmanın amacı, ilköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin günlük hayatta karşılaştıkları temel fen kavramları ile ilgili düşüncelerini ve bu düşüncelerinin sınıf seviyesi ile cinsiyete bağlı olarak nasıl değiştiğini araştırmaktır. Çalışma 2009-2010 yılı içerisinde Van ilindeki 10 okuldan seçilen 300 öğrenci ile yürütülmüştür. Her sınıf düzeyinden 10'ar kişi olmak üzere her okuldan rastgele, cinsiyet sayısı eşit tutularak 30 öğrenci seçilmiştir. Nitel ve nicel araştırma tekniklerinin kullanıldığı bu çalışmada nicel verileri toplamak için ?hayvan, bitki, kuvvet, ışık, elektrik ve hal değişimi? kavramları ile ilgili sorular içeren hazır bir tanılayıcı test kullanılmıştır. Bu test, öğrencilerin günlük yaşamda karşılaştıkları temel fen kavramları ile ilgili çizimler ve bu çizimlere bağlı olarak düşüncelerini ifade eden seçeneklerden oluşmuştur. Elde edilen veriler SPSS paket programına aktarılarak çapraz tablolarla hesaplama yapılmıştır. Nitel verileri toplamak için ise örneklem içerisinden rastgele 30 öğrenci seçilerek, esas düşüncelerini öğrenmek amacıyla mülakatlar yapılmıştır. Bu yolla elde edilen düşünceler genel hatlarıyla kategorize edilerek yorumlara gidilmiştir. Çalışma sonucunda, öğrencilerin düşüncelerinin bilimsel nitelikte olmadığı ve bu kavramların daha çok günlük yaşamdaki anlamlarıyla kullanıldıkları görülmüştür. Sınıf seviyesi arttıkça düşüncelerin gelişimi beklenirken 7. sınıf öğrencilerinde bu gelişim diğerlerine göre daha iyi olduğu görülmüştür. Ayrıca kız öğrencilerin ?bitki-hayvan-hal değişimi? kavramlarını, erkek öğrencilerin ise ?kuvvet-elektrik-ışık? kavramlarını daha iyi nitelendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis A Metasynthesi̇s Study on Research on the Use of Virtual Reali̇ty İn Sci̇ence Education(2024) Şevgin, Zeynep; Selçuk, AhmetGünümüzde eğitimde teknolojinin artan rolü, öğrenme süreçlerinin niteliğini artırmak ve öğrencilere etkili bir öğrenme deneyimi sunmak açısından büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda, sanal gerçeklik teknolojisi, üç boyutlu ortamlar aracılığıyla kullanıcıya gerçeklik hissiyatı yaşatmasıyla eğitimde yenilikçi bir araç olarak dikkat çekmektedir. Teknolojik gelişmelerin hızlı ilerleyişi, sanal gerçekliğin öğrenme ortamlarında etkili bir şekilde kullanılmasını ve bu teknolojinin eğitimdeki yerinin kapsamlı bir şekilde araştırılmasını zorunlu kılmaktadır. Bu çalışma, meta-sentez yöntemiyle Fen Bilimleri eğitiminde sanal gerçeklik teknolojisinin kullanımına dair yüksek lisans ve doktora tezlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. 2013-2023 yılları arasında yapılan bu tezler, sanal gerçekliğin kullanım alanlarını, etkili uygulama yöntemlerini ve öğretmenlerin bu teknolojiye yönelik tutumlarını incelemektedir. Araştırma bulguları, sanal gerçeklik teknolojisinin Fen Bilimleri derslerinde öğrenme deneyimini zenginleştirme potansiyeline sahip olduğunu ve öğrencilerin Fen konularını daha etkili şekilde öğrenmelerine katkıda bulunduğunu göstermektedir. Ayrıca, sanal gerçekliğin özellikle ortaokul öğrencileri üzerinde daha yoğun bir şekilde çalışıldığı ve Anadolu Üniversitesi ile İstanbul Üniversitesi'nin bu alanda öncü olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada, sanal gerçeklik teknolojisinin hangi fen kazanımları üzerinde daha etkili olduğu ve bu teknolojinin eğitim süreçlerine nasıl daha iyi entegre edilebileceği analiz edilmiştir. Bulgular, genellikle orta büyüklükte örneklemlerle, yarı deneysel desenler kullanılarak ve geleneksel veri toplama yöntemlerine başvurularak gerçekleştirilen araştırmaları kapsamaktadır. Bu sonuçlar, sanal gerçekliğin eğitimde benimsenmesinin öğretmenlerin teknolojiye yönelik algılarını ve yeterliliklerini geliştirdiğini vurgulamaktadır. Sonuç olarak, gelecekte yapılacak araştırmalarda daha geniş ve farklı örneklemler kullanılarak sanal gerçeklik teknolojisinin eğitimdeki etkilerinin derinlemesine incelenmesi önerilmektedir. Bu çalışma, Fen Bilimleri eğitiminde sanal gerçeklik kullanımına yönelik literatüre katkı sağlamayı ve bu teknolojinin daha etkin bir şekilde kullanılmasına dair rehberlik etmeyi hedeflemektedir.Doctoral Thesis Production. Applications and Characterization of Activated Carbon From Walnut and Antep Peanut Shells by Chemical and Physical Activation Methods(2022) Kuyucu, Ali Ender; Selçuk, Ahmet; Önal, YunusBu doktora çalışmasında, kimyasal aktivasyon yöntemiyle iki farklı atık biyokütleden aktif karbon sentezlenmiş ve bu aktif karbonların boyar madde adsorpsiyonu incelenmiştir. Çalışmamızda kullanılan biyokütleler, ceviz dış(yeşil) kabuğu ve Antep fıstığı dış(pembe) kabuğu olarak seçilmiş, hiçbir ön işleme tabii tutulmadan deneylerde kullanılmıştır. Biyokütlelerin 500°C'de, 1 saat, 10°C/min ısıtma ve 100 ml/dk'da N2 gaz akışı şartlarında karbonizasyon işlemleri yapılmış, ardından her bir biyokütle numunesi KOH ile 1:1,1:2 ve 1:3 emdirme oranlarında 800°C, 1 saat ve 10°C/min N2 gazı altında, ZnCl2 ile 1:1 emdirme oranında öğütülmüş ve öğütülmemiş olmak üzere ikişer numune elde edilecek şekilde muamele edilmiş olup, 500°C, 1 saat ve 10°C/min N2 gazı altında kimyasal aktivasyonları gerçekleştirilmiştir. Üretilen aktif karbonlardan en yüksek yüzey alanına sahip CDK6 kodlu numune seçilerek. RR 195 ve RB 19 boyarmaddeleri için başlangıçtaki boya derişimi ve sıcaklığın adsorpsiyon üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Adsorpsiyon prosesinin kinetik ve izoterm modellemesi kapsamında; 4 (dört)'er adet kinetik ve izoterm modellemesi incelenmiş olup. RR195 ve RB19 boyarmaddeleri için adsorpsiyon mekanizmasının Yalancı İkinci Mertebeden kinetik modele ve Freundlich adsorpsiyon izotermine uygunluğu tespit edilmiştir.Master Thesis Removal of Dyestuff From Aqueous Solution by Raw Clay and Commercial Clay(2013) Önal, Gülen; Selçuk, Ahmet; Aydın, HalukBu çalışmanın amacı, endüstriyel gelişmeye bağlı olarak her geçen gün büyük bir tehlike haline gelmeye başlayan boyar madde tehlikesinin farkına varabilmek, özellikle etki alanının çok fazla olduğu sulu ortamdan boyar madde uzaklaştırma yöntemlerini araştırmaktır. Killer, boyarmadde ve ağır metal gideriminde adsorban olarak kullanılmaktadır. Bu adsobanların ucuz ve elde edilebilir oluşu boyar madde giderimindeki kullanımını ekonomik açıdan cazip kılmaktadır. Bundan dolayı bu çalışmada adsorban olarak iki çeşit kil kullanıldı. Bu çalısmada Mardin ilinin Derik ilçesinden alınan doğal kil ile ticari kil numuneleri üzerine boyar madde olan metilen mavisinin adsorplanma kapasitesi araştırıldı. Deneysel çalışmalarda sıcaklığın, konsantrasyonun, pHve adsorban miktarlarının adsorpsiyon kapasitelerine etkileri araştırıldı. Sonuçlardan elde edilen veriler Freundlich izotermi, Langmuir izotermi, scatchard denklemi, pseudo birinci dereceden ve Pseudo ikinci dereceden reaksiyon kinetikleri ve termodinamik parametreler kullanılarak analiz edildi. Bu denklemlerin sabitleri bulundu ve uygunlukları tespit edildi. Sonuç olarak yapılan izoterm çalışmalarının Freundlich izotermine uyum sağladığı, kinetik çalışmalarda ise ham kilin pseudo birinci dereceden ticari kilin ise pseudo ikinci dereceden kinetik denklemlerine uyduğu gözlemlendi.Master Thesis Some Pigment Material Disappear With Active Carbon That Is Got From Yumuşan (van) Core(2019) Taşdemir, Ayşenur; Selçuk, AhmetBu çalışmada; adsorbent madde olarak yöresel adı Yumuşan olan Anadolu Alıcı Çekirdeğinden elde edilen aktif karbon seçilmiştir. Aktif karbon ZnCl2 ile kimyasal aktivasyona tabii tutulmuştur. BET yüzey alanı 592.4911 m²/g olarak ölçülmüştür. Boyarmadde açısından Malachite Green ve Crystal Violet tercih edilmiştir. Başlangıç boya derişimlerinin ve sıcaklık değerlerinin adsorpsiyon üzerindeki etkisi gözlenmiştir. Kullanılan iki boyar madde de beş farklı başlangıç derişimi belirlenmiştir. Üç ayrı adsorpsiyon izotermine uygunluk incelenmiş olup, Freundlich adsorpsiyon izotermine uyduğu sonucuna varılmıştır. Üç ayrı sıcaklıkta, birbirinden ayrı başlangıç derişimleri ile çalışmalar yapılarak, kinetik hız modelleri incelenmiştir. Yapılan çalışmanın Pseudo 2. Derece Kinetik modeli için daha uygun olduğu gözlemlenmiştir. Aynı zamanda termodinamik parametreler hesaplanarak incelenen adsorpsiyonun tersinir ve ekzotermik karakterli olduğu görülmüştür.Master Thesis The Indication of Performance Level of Experimental Activities Which Are Included in Science and Technology Teaching Schedule in Secondary(2011) Alkan, Elif Ebru; Selçuk, AhmetBu araştırma, Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programında yer alan deneysel etkinliklerin yapılma düzeylerini tespit etmek, etkinliklerin amacına ulaşıp ulaşmadığını saptamak ve etkinliklerin yapılmama nedenlerini belirlemek amacıyla 2009-2010 eğitim-öğretim yılında, iki ayrı dönemde ilköğretim ikinci kademede Van il merkezinde görev yapan 150 Fen ve Teknoloji öğretmeni ile yapılmıştır. Ayrıca 15 Fen ve Teknoloji öğretmenine de yarı yapılandırılmış mülakat soruları yönlendirilmiştir.Çalışmada elde edilen bulgular değerlendirilirken, istatistiksel analizler için SPSS for Windows 17.0 programı kullanılmıştır. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotları olan, Frekans, Yüzde, Ortalama ve Standart sapma kullanılmıştır.Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup olduğu durumlarda, gruplar arası karşılaştırmalarda Bağımsız örnekler t testi kullanılmıştır. İkiden fazla grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırmalarında Tek yönlü Anova testi kullanılmıştır.Anket sonuçlarına göre;Araştırmaya katılan öğretmenlerin etkinlikleri yapma oranı ve etkinliğin amacına ulaşma oranı ortalamalarının, cinsiyet değişkenine göre, kıdem değişkenine göre, fakülte değişkenine göre ve lisansüstü eğitim değişkenine göre grup ortalamaları arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunamamıştır.Araştırmaya katılan 6.sınıf öğretmenlerinin ortalama etkinlik yapma sayısı 24; toplam etkinlik içinde etkinlik yapma oranları %68, 7.sınıf öğretmenlerinin ortalama etkinlik yapma sayısı 18; toplam etkinlik içinde etkinlik yapma oranları %64 ve 8.sınıf öğretmenlerinin ortalama etkinlik yapma sayısı 26; toplam etkinlik içinde etkinlik yapma oranları %70 olarak bulunmuştur.Araştırmada; deneysel etkinliklerin yapılamama nedenleri arasında daha çok sınıfların kalabalık oluşu, okullardaki araç-gereç eksikliği ve zamanın yetersiz oluşu gösterilmiştir. Ayrıca öğrenci seviyesinin üzerinde olması nedeniyle veya öğretmen tarafından gerekli bulunmadığı için de büyük oranda yapılmayan etkinlikler olduğu saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Deneysel etkinlik, Fen ve teknoloji müfredat programı, İlköğretim, ÖğretmenMaster Thesis The Investigation of the Chemistry Concepts Presented in the Science Curriculum of the Primary Education 6th. 7th. 8th. Classes and the Research Ofits Reasons(2005) Orhan, Betül; Selçuk, AhmetBu çalismanin amaci Van'daki 6, 7 ve 8.sinif fen bilgisi müfredatindakikimya kavramlarinin anlasilip anlasilmadigini tespit etmek ve nedenlerininarastirilmasidir. Bu amaca ulasmak için kimya kavramlari ile ilgili yanilgilarin neleroldugu ve bu yanilgilarin giderilme yollari arastirilmistir.Bu arastirmada fen bilgisi müfredatindaki kimya kavramlarinin anlasilmadüzeyini ve kavram yanilgilarini tespit etmek için anket sorulari olusturulmustur. Buanket sorulari, Çinar Ilkögretim, TED Koleji, Özel Serhat Ilkögretim, HüsrevpasaIlkögretim, Hasan Ali Yücel Ilkögretim ve Dumlupinar Ilkögretim Okullar'indatoplam 150 7. sinif ve 145 8. sinif ögrencisi üzerinde uygulanmistir. 6. sinif fenbilgisi müfredatinda kimy a konulari olmadigi için bu anket sorulari 6. siniflarauygulanmamistir.Arastirmanin sonucuna göre ögrencilerin büyük çogunlunun bu kavramlaradogru cevap vermesiyle ankette yer alan kavramlari anlayabildiklerini; fakat yanlisverilen cevaplardan da kavram yanilgisina düstükleri tespit edilmistir. Bu da bizeögrencilerin kavramlara her ne kadar dogru cevap verseler dahi tam olarakkavrayamadiklarini göstermistir. Bunun nedeni okullarin laboratuvar imkânlarininkisitli olmasina, kavramlarin güncel hayatla bagdastirilmamasina ve yeterincemateryal kullanilmamasina baglanabilir.Anahtar kelimeler: Fen Bilgisi, Fen Bilgisi Egitimi, Kimya egitimi, Kimyayanilgilari.iArticle Using Natural Stone Pumice in Van Region on Adsorption of Some Textile Dyes(2017) Selçuk, Ahmet; Kul, Ali Rıza; Onursal, Nilgün; Benek, VeyselToxic effect of textile dyes their increasing quantities in air, soil and water environments, because of growing of industrial activities, they must be taken into consideration since they give harm to the environment. We come across textile dyes in natural wetlands as result of uncontrolled industrial wastes. Textile dyes that can accumulate easily in their environments may show toxic effects. Pumice, accruing as a result of volcanic events and durable against chemical factors, is a rock that has porous structure. Pumices have a porous structure because of sudden cooling of the rock and sudden leaving of gases a result of volcanic events. Thanks to these pores, pumices' heat and sound insulation are quite high. The most distinctive feature of pumice from other rocks is that it has different colors and there is not crystal water in its porous structure. Adsorption studies are applied with Van Pumice at pH = 6, the adsorption mechanism and changing dye concentration. As result of these researches, it has been found out that there are different adsorption movements at pH 6 between Neutral Red and Van Pumice. The result of this study shows that the Pumice found in Lake Van gives a better fit for the Langmuir Isotherm (model) and the amount of adsorption increases with the temperature. We thereby conclude that the Pumice located in Lake Van is a recommended adsorbent for filtering the used textile dye in aqueous medium.