Browsing by Author "Temiz, Zeynep"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Article Capabilities-Based Gender Equality Analysis of Educational Policy-Making and Reform in Turkey(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2020) Cin, Firdevs Melis; Karlidag-Dennis, Ecem; Temiz, ZeynepThis research aims to scrutinise the latest education reform and education policies in Turkey from a capabilities-based gender equality perspective. The data draws on interviews with stakeholders and practitioners to understand how gender equality is conceptualised in policy-making and to what extent reforms have fostered gender equality in girls' education. From a policy-making perspective, the data shows that reform has been successful in terms of a tangible, measurable outcome of an increase in enrolment rates. This can be attributed to a boost in the number of religious schools and the introduction of single-sex education featuring a limited conceptual understanding of gender equality, with a focus on closing the gender gap. However, from the practitioners' perspective, little concern has been given to gender equality and constrained girls' capabilities. The paper fleshes out the tensions between policy-makers and practitioners by highlighting the need for a comprehensive and inclusive understanding of gender equality in educational policy-making and developing a capabilities-based gender equality policy that is able to dismantle conservative and gendered structures and accommodate boys.Article Küçük Çocuklar İçin Veri Gösterimine Yönelik Aktiviteler Hazırlama(2018) Balgalmış, Esra; Temiz, ZeynepBu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının veri gösterimi etkinliklerini, gerçek hayatla ilişkilendirebilme, çocukların toplayabileceği verileri seçebilme, veri gösterimi için gerekli grafikleri çocukların düzeyine uygun olarak hazırlayabilme ve etkinliğin anlaşılmasına yönelik soru sorabilme açısından incelemektir. Araştırmaya okul öncesi eğitim dördüncü sınıfa devam eden altı öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının grafik etkinliklerinin konularını çocukların anlayabilecekleri düzeyde gerçek hayatla ilişkilendirdikleri görülmüştür. Çocukların toplayabileceği veya sağlayabilecekleri veri gruplarını seçerek uygulamada verileri somutlaştırmak ve öğrencilere yardımcı olmak için içeriğe uygun gerçek materyaller veya resimler hazırlamışlardır. Çocuklar bu verileri öğretmen adaylarının hazırladıkları taslak grafiğe yerleştirmek suretiyle grafikler oluşturmuşlardır. Genel olarak öğretmen adaylarının veri gösterimi için resim grafiğini seçtikleri gözlenmiştir. Çocukların sınıflama-gruplama etkinliklerine alışkın olmalarından dolayı resim grafiği yapmakta ve yorumlamakta daha başarılı oldukları görülmüştür. Ayrıca öğretmen adayları çocukların kavramları sayma, organize etme ve karşılaştırma gibi eylemleri yerine getirmeleri için çocukların seviyesine uygun sorular yöneltmişlerdir.Article Okul Öncesi Eğitimde Cinsiyet Eşitliği Üzerine Betimsel Bir Çalışma(2017) Cin, Firdevs Melis; Temiz, ZeynepBütün sosyal gelişmelere ve kadın hareketlerine rağmen bütün dünyada halen insanları cinsiyetlerine göre ayıran ayrımcı kültürel değerler bulunmaktadır. Okul öncesi eğitim ortamı cinsiyet eşitliği üzerine farkındalık yaratılabilecek ayrıcalıklı bir ortam olmasına karşın son zamanlara kadar eğitim programlarında cinsiyet eşitliği pek vurgulanmamıştır Bu nedenle eğitsel değerler açısından doğal ortamda gerçekleşen cinsiyet eşitliği ile ilgili gerçek uygulamaların ne olduğu hakkında bilgi edinmek önem taşımaktadır. Bu çalışma ,,Cinsiyet Eşitliği Ölçeği\"ni Türkçe\" ye çevirip geçerliliğini ve güvenirliliğini incelemeyi hedeflemektedir. Ölçeğin kurumsal, eğitim-öğretim, ve kişisel olmak üzere üç alt alanı bulunmakta ve toplamda 30 madde içermektedir. Bu 30 likert-tipi soruya ek olarak iki adet de açık uçlu soru içeren ölçek, dört uzmanın yardımı ile Türkçe\" ye çevrilmiştir. Türkçe\" ye uyarlanan ölçek 46 erkek ve 92 kadın okul öncesi öğretmenine uygulanmıştır. İç geçerliliği ölçmek için Cronbach Alpha katsayısı kurumsal, eğitim-öğretim, kişisel alt alanlarına ve ölçeğin tamamı için hesaplanmış, sırasıyla. 77, .86, .76, .78 bulunmuştur. Sonuç olarak Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin Türkçe versiyonu okul öncesi eğitimde cinsiyet eşitliğini ölçmek için yeterli bulunmuştur. Ölçeğin Türkçe\" ye uyarlanmasının ardından ölçek 152 farklı öğretmene tekrar uygulanmıştır. İkinci uygulamaya 97 kadın ve 55 erkek öğretmen katılmıştır. Kadın ve erkek öğretmenlerin cinsiyet eşitliği puanları MANOVA testi yapılarak karşılaştırılmıştır. İstatistiksel olarak iki grup arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır ve öğretmenlerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar içerik analizi yapılarak değerlendirildikten sonra da aynı sonuca ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, her iki cinsiyetteki öğretmenler de sınıflarında cinsiyetçi kalıpları, yargıları ve önyargıları yıkmak için çaba göstermektedirArticle Stajyer Okul Öncesi Öğretmenlerinin Yaşadıkları Zorluklar ve Öğretmen Adaylarının Kaygıları(2017) Temiz, ZeynepBu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenliğe başlamadan önceki kaygıları ve stajyer öğretmenlerin mesleklerinin ilk yılında karşılaştıkları zorlukları nitel bir çalışma ile incelemektir. Amerika’nın güneydoğusunda bulunan bir bölgedeki beş stajyer öğretmen ve beş okul öncesi eğitim son sınıf öğrencisi ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bütün görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiş ardından kelimesi kelimesine deşifre edilmiştir. Veriler Creswell'in (2007) önerdiği yöntemlerle analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları göstermiştir ki okul öncesi eğitim son sınıf öğrencileri gelecekteki mesleklerinde kendilerini bekleyen güçlüklerin farkındalar ve bunların üstesinden gelmek için bazı önlemler almaktadırlar. Stajyer öğretmenler ise küçük çocuklara eğitim vermenin beklentilerinden çok daha zor olduğunu ifade etmişlerdir. Yaşadıkları zorluklar öğretmen eğitim programından, yetersiz aile desteğinden ve eğitim verdikleri grubun yaşının çok küçük olmasından kaynaklanmaktadır. Fakat bu çalışmaya katılan öğretmenlerin motivasyonları çok yüksek olduğundan eğer okul yönetiminden ve meslektaşlarından yeterince destek alırlarsa mesleklerinin ilk yılında karşılaştıkları güçlükleri kolayca aşabilecek durumdadırlar.Article Storytelling Intervention To Improve the Narrative Skills of Bilingual Children Coming From Low Socio-Economic Status(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2019) Temiz, ZeynepThis study aims to investigate narrative competence of bilingual children from low socio-economic status (SES) before and after they were involved in fourteen weeks of Turkish storytelling activities. Fifteen bilingual children from low-SES backgrounds participated in this research. Bilingual children first produced narratives using Mercer Mayer's (1969) book, Frog Where Are You? The children then attended storytelling activities for fourteen weeks. In total, fourteen storybooks were read to the children. All the books featured problem-solving skills and instances of several attempts to solve the problem presented therein. Each story was again told using different storytelling techniques, and then the children retold again Frog Where Are You? The quality of the children's narratives was investigated in accordance with Labov's [(1972). Language in the inner city: studies in the Black English vernacular. Philadelphia: University of Pennsylvania Press] story grammar model. Children told were analysed statistically and descriptively. The findings revealed that children produce more structured narratives after being involved in storytelling activities.Article Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimdeki Rehberlik ve Denetim Süreci(2017) Temiz, ZeynepOkul öncesi eğitim kurumlarındaki eğitsel faaliyetler ilköğretim müfettişleri tarafından denetlenmekteydi. Fakat müfettişler, okul müdürleri ve öğretmenler okul öncesi eğitimdeki bu denetim sürecinde çeşitli sorunlar yaşamaktaydılar. Bu sorunları ortadan kaldırmak için Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) yeni bir yönerge yayınladı ve okul öncesi öğretmenlerini denetleme sorumluluğunu ilköğretim müfettişlerinden alarak okul müdürlerine geçirdi. Bu çalışma okul öncesi eğitimdeki yeni denetim sürecinin işleyen ya da işlemeyen yönlerini açığa çıkarma üzere yapılmıştır. Çalışmanın verileri Van ilinde çalışan sekiz bağımsız anaokulu müdürü ile gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış görüşmelerden oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan enstrümantal vaka çalışması metodu benimsenmiştir. Bu çalışmada müdürlerin yeni denetim yönergesini okul öncesi eğitimde anlayıp uygulaması vaka olarak belirlenmiştir. Bu çalışmadaki vaka hem zaman (denetim ve rehberlikle ilgili yeni yönerge çıkarılır çıkarılmaz başlamış) hem de bağlam (sadece bağımsız anaokullarında çalışan müdürleri çalışmaya katmıştır) açısından sınırlandırılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın bulguları, eski denetim süreci iyi işlememesine rağmen müdürlerin yeni denetim süreci ile ilgili de çekincelerinin olduğunu göstermiştirArticle Uyarlama Çalışmaları ile Kaynaştırma için Hazırlanmak(2018) Rakap, Asiye Parlak; Temiz, ZeynepTürkiye’de Okul Öncesi Eğitim programı 2013 yılında yenilenmiştir. Yeni program uyarınca öğretmenadaylarının ders planlarını hazırlarken etkinliklerini özel gereksinimi olan çocuklara göre uyarlamalarıgerekmektedir. Bu yüzden ders planlarına uyarlama başlığı ile yeni bir bölüm eklenmiştir. Bu çalışmanınamacı Okul Öncesi Eğitim Programının son sınıfında eğitim gören öğretmen adayları tarafından ‘ÖğretmenlikUygulaması Dersi’ kapsamında hazırladıkları ders planlarında uyarlamayı nasıl ele aldıklarını incelemektir. Buçalışma için okul deneyimi dersini alan 65 öğretmen adayının hazırladığı 205 plan seçilmiştir. Verilerin analiziiçin nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Bunun nedeni, içerik analizinin yazılıdokümanlar ve deşifre edilen görüşmeler üzerine odaklanmasıdır. Etkinlik planlarındaki uyarlama süreci üçkategori kullanılarak incelenmiştir: Aktivitenin uyarlanması, fiziksel ortamın uyarlanması ve strateji ya datekniğin uyarlanması. Bulgular, öğretmen adaylarının en çok işitme kaybı olan çocuklar için uyarlamayaptıklarını ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının en az uyarlama yaptığı özel gereksinim grupları iseöğrenme güçlüğü, konuşma bozukluğu, duygusal ve davranış bozukluklar ile otizmdir. Öğretmen adayları özelgereksinimi olan çocuklar için fiziksel ortamı uyarlarken eğitim ortamına mobilya ekleyip çıkarmış ya da belirlibir oturma düzeni oluşturmuşlardır.Article Which One Is More Beautiful? Creative Arts Versus Stereotyped Art Activities(2017) Temiz, ZeynepBu çalışmanın amacı okul öncesi eğitime devam eden çocukların öğretmen merkezli kalıplaşmış sanat etkinlikleri ile yaratıcı sanat faaliyetlerine katıldıktan sonra ürün ve süreç hakkındaki görüşlerini incelemektir. Bu sanat faaliyetlerini uygulayan son sınıf öğretmen adaylarının uygulamalarını değerlendirmeleri de çalışmanın kapsamı içindedir. Bu çalışmaya, 6 okul öncesi eğitimi son sınıf öğretmen adayı ve onların öğretmenlik uygulaması dersini aldıkları anasınıflarındaki 96 çocuk katılmıştır. Çocuklara önce kalıplaşmış bir sanat etkinliği olan civciv yaptırılmış ardından açık uçlu yaratıcı sanat etkinlikleri uygulanmıştır. Daha sonra çocuklardan ve öğretmen adaylarından uyguladıkları etkinlikleri değerlendirmeleri istenmiştir. Çalışmanın verilerini analiz etmek için içerik analizi tekniği benimsenmiştir. Kalıplaşmış etkinliklerde çocukların ortaya çıkardıkları ürünler birbirinin hemen hemen aynısı olmuştur. Yine de çocuklar yaratıcı sanat etkinlikleri yerine kalıplaşmış etkinlikleri tercih ettiklerini ifade etmişlerdir. Bu durumun süreç yerine ürüne önem verilen sınıf ortamından kaynaklandığı düşünülmektedir. Öğretmen adayları ise çocuklara seçme şansı tanıdığı için yaratıcı sanat etkinliklerini daha çok sevdiklerini ve ilerde uygulayacaklarını belirtmişlerdir