Browsing by Author "Temur, Atilla"
Now showing 1 - 20 of 30
- Results Per Page
- Sort Options
Article 3e, 5e ve Fetemm ile Desteklenmiş Öğrenme Ortamının Sürdürülebilir Kalkınma Konusuna Etkisi(2022) Okur, Murat; Erkol, Mahmut; Temur, Atilla; Artun, HüseyinBu araştırmanın amacı, 3E, 5E ve FeTeMM ile desteklenmiş öğrenme ortamının sürdürülebilir kalkınma konusu üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Van ilinin merkez bir ortaokulunda öğrenim görmekte olan 30 öğrenciden (16 erkek, 14 kız) oluşmaktadır. Araştırmada nicel ve nitel veriler bir arada kullanılmıştır. Araştırmada açıklayıcı desen yöntem kullanılmıştır. Nicel veriler, “Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutum Ölçeği (SÜKTÖ)” ve “Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Başarı Testi (SÜKYÖBAT)” ile toplanmıştır. Nitel veriler ise, “Yarı Yapılandırılmış Mülakat Formu” ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler normal dağılım göstermediğinden non-parametrik (parametrik olmayan) testlerden Wilcoxon Signed Ranks testi ile analiz edilirken, nitel veriler ise içerik ve betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutumlarında ve akademik başarılarında anlamlı bir artış meydana gelmiştir.Article Antioxidant and Hepatoprotective Effect of Oriental Hackberry (Celtis Tournefortii L.) Against Cci4 Injury in Rat Liver(Parlar Scientific Publications (p S P), 2019) Temiz, Mehmet Ali; Temur, Atilla; Surucu, Mustafa; Yaman, TuranThis study aimed to investigate the antioxidant and hepatoprotective effects of Celtis tournefortii leaf extract (Ct) against CCl4-induced liver damage in rats. A total of 32 Wistar albino rats were divided into four equal groups (n = 8): control, CCl4 group, CCl4 + Celtis group (CCl4 + Ct), and Celtis group (Ct). Superoxide dismutase (SOD), glutathione peroxidase (GPx), and catalase (CAT) activities, glutathione (GSH) level, malondialdehyde (MDA) content, total antioxidant status (TAS), and total oxidant status (TOS) were analyzed in the liver tissues. Liver enzymes were assayed in the serum. The liver histopathology was also evaluated. The levels of alanine aminotransferase and lactate dehydrogenase significantly decreased in the CCl4 + Ct group in comparison with those in the CCl4 group. SOD and GPx activities and TAS increased significantly with CCl4 + Ct administration when compared with the administration of CCl4 alone. The oxidative stress parameters, such as MDA and TOS, showed a reduction when Ct treatment was applied to the CCl4-induced group. The results revealed that Celtis remarkably attenuated the degenerative and necrotic changes caused by CCl4 in the liver tissues. Consequently, the Ct may augment the antioxidant status and moderated the severity of CCl4-induced liver damage. The therapeutic use of Celtis tournefortii might be effective in the treatment of liver injuries.Article Antioxidant and Hepatoprotective Effects of Vitamin E and Melatonin Against Copper-Induced Toxicity in Rats(Pharmacotherapy Group, 2018) Temiz, Mehmet Ali; Temur, Atilla; Oguz, Elif KavalPurpose: To determine the preventive effects of vitamin E and melatonin against acute copper toxicity in rats. Methods: A total of 28 Wistar albino rats were randomly divided into four equal groups: control, copper sulfate, copper sulfate + vitamin E, and copper sulfate + melatonin. The following were analyzed in all groups: serum enzymes; activity of the antioxidant enzymes superoxide dismutase (SOD), catalase (CAT) and glutathione peroxidase (GPx), protein carbonyl (PC) content. Liver histopathology was also evaluated. Results: PC levels decreased in rats administered copper sulfate/vitamin E and copper sulfate/melatonin. The activities of SOD, GPx and CAT increased significantly with melatonin and vitamin E administration when compared with administration of copper sulfate alone. Histopathologic features revealed severe degeneration and necrotic changes in rats administered copper sulfate alone. These changes were observed to a lesser extent in the copper sulfate + melatonin group and only minimally in the copper sulfate + vitamin E group. Conclusion: Vitamin E and melatonin are protective against liver damage caused by copper. Vitamin E, and melatonin may strengthen the antioxidant defense system by inhibiting protein oxidation and enhancing the activity of antioxidant enzymes.Master Thesis Antioxidant and Liver Protective Effects of Carob Seed (Ceratonia Siliqua L.) on the Rats Induced Oxidative Stress by Ethyl Alcohol(2011) Temiz, Mehmet Ali; Çelik, İsmail; Temur, AtillaBu çalışmada, etil alkol ile oluşturulan oksidatif stresli sıçanlarda keçiboynuzu çekirdeği'nin (Ceratonia siliqua L.) karaciğer koruyucu ve antioksidan etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Yirmi dört Wistar albino sıçan altışar gruplar halinde dört gruba ayrıldı (kontrol, %20 alkol, %15 çekirdek ve %15 çekirdek+%20 alkol). 50 günlük muamele sonunda, keçiboynuzu çekirdeği katkılı yemin karaciğer koruyucu ve antioksidan rolü için; karaciğer harabiyeti serum enzimlerinden aspartat aminotransferaz (AST), alanin aminotransferaz (ALT), laktat dehidrogenaz (LDH), albumin (ALB) ve total protein (TP) enzim seviyeleri, beyin, böbrek, dalak, eritrosit, kalp ve karaciğer dokularında antioksidan savunma unsurlarından süperoksid dismutaz (SOD), glutatyon peroksidaz (GSH-Px), glutatyon-S-transferaz (GST), glutatyon redüktaz (GR) enzim aktiviteleri ile redükte glutatyon (GSH) seviyeleri ve malondialdehit (MDA) içerikleri spektrofotometrik yöntemle tespit edilerek değerlendirilmiştir.Bulgularda, alkol grubunun serum AST, ALT, LDH enzim seviyeleri artmış, çekirdek+alkol grubunda ALT ve LDH seviyeleri azalmıştır. Kalp dokusu haricindeki dokuların MDA değerleri alkol grubunda artmış, çekirdek+alkol grubunda düşmüştür. Antioksidan enzim sistemlerinde gruplardaki iyileşmenin nedeni çekirdeğin karaciğer koruyucu etkisi ve antioksidan rolü olabilir.Anahtar kelimeler: Keçiboynuzu çekirdeği, antioksidan enzimler, lipid peroksidasyonu, serbest radikaller.Master Thesis At the Primary School 8th Grade the Effect of Animation Method on the Students a Chievement in the Science and Technology Lesson, Living Creatures and Energy Relations Unit(2012) Erdemir, Nurullah; Temur, AtillaBu çalışmanın amacı; öğrencilere neyi nasıl öğreneceğini öğretme adınafen ve teknoloji dersinde konuların daha anlaşılır şekilde öğretilmesindeanimasyon tekniklerinin kullanılmasının etkilerini tespit ederek, öğretmenlerin buteknikleri kullanmasını yaygın hale getirmektir. Ayrıca, sadece fen ve teknolojidersi için değil, diğer ders öğretmenlerinin de öğrencilerin animasyon tekniklerinikullanarak daha başarılı olduklarının gösterilmesini sağlamaktır. Böyleceöğrencilerin konuları ve kavramları anlama ve öğrenmede karşılaştıklarıgüçlüklerin ortadan kaldırılabileceği düşünülmektedir.Bu kapsamda ilköğretim okullarında 8. sınıf öğrencilerinin fen veteknoloji dersi programında yer alan ?Canlılar ve Enerji İlişkileri ünitesininanimasyonla ders anlatım yöntemi uygulanarak işlenmesinin öğrenci başarısınaetkisi araştırılmış, ayrıca geleneksel fen öğretimi metodu ile animasyonla dersanlatım yöntemi karşılaştırmaya çalışılmıştır. Bu çalışma 2010?2011 öğretimyılının 2. döneminde Bitlis ili Ahlat ilçesindeki bir ilköğretim okulunun 8.sınıfında öğrenim gören ve toplam 36 kişiden oluşan öğrenciler ilegerçekleştirilmiştir. Deney grubu öğrencilerine animasyonla ders anlatım yöntemiuygulanırken, kontrol grubu öğrencilerine geleneksel fen öğretim metoduuygulanmıştır.Bu çalışma 3 hafta sürmüş ve konuyla ilgili Fen ve Teknoloji Başarı Testi(FTBT) grupların başarı durumlarını karşılaştırmak amacıyla başlangıçta her ikigruba ön-test olarak uygulanmıştır. Üç haftalık uygulamadan sonra Fen veTeknoloji Başarı Testi (FTBT) her iki gruba son-test olarak verilmiştir.Araştırmanın hipotezleri t-testi analizi kullanılarak test edilmiştir. Verilerinanaliz edilmesiyle, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin ?Canlılar ve Enerji İlişkileri?ünitesini işleyen kontrol grubu öğrencileri ile deney grubu öğrencilerininuygulamadan sonraki puan ortalamasının 7,38; deney grubunun ise 9,24 olduğugörülmüştür. Ayrıca deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark olmadığıtespit edilmiştir (t=1,76 p>0,05). Öğrencilerin akademik başarılarına animasyonkullanımının bir etkisinin olup olmadığının belirlenmesi için bağımsız gruplar ttestiyapılmış ve sonuçlar Çizelge 2'de verilmiştir. Bu çizelgeden kontrolgrubunun puan ortalamasının 7,75; deney grubunun ise 10,65 olduğugörülmektedir. Ayrıca deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark olduğutespit edilmiştir (t=2,64; p<0,05). Söz konusu bu farkın da deney grubu lehineolduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Fen Öğretimi, Animasyonlu Ders Anlatım Yöntemi, Canlılarve Enerji İlişkileriArticle Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Biyoçeşitlilik Konusunu Anlamaları Üzerine Kavram Karikatürlerinin Etkisi(2019) Gülseven, Emine; Artun, Hüseyin; Temur, AtillaEğitimde görsel materyallerin kullanımı oldukça önem kazanmıştır. Bu materyallerden biri de kavram karikatürleridir.Karikatürler, durumların ve kişilerin eleştirisini sert biçimde değil, mizah unsuru yardımıyla komikliği de içererek eleştirelyaklaşımla ele alan görsel açıdan zengin materyallerdir. Bu araştırmada amaç ise, beşinci sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleridersinde kavram karikatürleri ile desteklenmiş öğrenme ortamının biyoçeşitlilik konusunu anlamaları üzerine etkisininincelenmesidir. Araştırmada ön-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın uygulaması, 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Van ili İpekyolu ilçesinde yer alan bir merkez ortaokulunun 5. sınıfında öğrenimgören toplam 50 öğrenciyle yürütülmüştür. Biyoçeşitlilik konusunun öğretimi kontrol grubunda sadece fen bilimleri öğretimprogramında yer alan etkinlikler ile deney grubunda ise mevcut öğretim programı kavram karikatürleriyle desteklenerekyapılmıştır. Araştırmanın verileri, biyoçeşitlilik konusuna ilişkin hazırlanan ön test ve son test olarak uygulanan açık uçlu 10sorudan oluşan “Biyoçeşitlilik Konusu Başarı Testi (BİKBAT)” ile elde edilmiştir. Araştırmanın verileri SPSS 20 bilgisayarprogramı ile analiz edilmiştir. Anlama düzeyleri tablosu kullanılarak BİKBAT’ tan elde edilen veriler SPSS 20 programıkullanılarak çeşitli istatiksel analizler yapılmıştır. Bu analizler arasında bağımsız gruplar Mann-Whitney U testi, bağımsız t-testi, bağımlı t-testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Analizler sonucu kavram karikatürleriyle öğrenim görendeney grubu öğrencilerinin daha başarılı olduğu belirlenmiştir.Article Çözücü Farkının Zeytin Yaprağı Ekstraktı'nın Polifenolik Profiline ve Toplam Fenolik Madde Miktarına Etkisi(2017) Temiz, Mehmet Ali; Temur, AtillaZeytin ağaçları her dem yeşil, pek çok farklı amaç için meyveleri, yaprakları ve gövdesi kullanılabilen en eski bitkilerinden birisidir. Zeytin, özellikle Akdeniz diyetinde ve son zamanlarda da herkesin ilgisini çeken geniş metabolik etkileriyle çok kullanılan bir besin kaynağı haline gelmiştir. Zeytin ve yaprağı polifenolik bileşikler bakımından zengindir. Polifenolik bileşikler arasında da oleuropein en bol bulunan ve en aktif olanıdır. Diğer önemli aktif bileşikler ise hidroksitirozol, tirozol ve verbaskozittir. Oleuropein antioksidan, antidiyabetik ve antimikrobiyal etkilere sahiptir. Bu çalışma; çözücü farkının zeytin yaprağındaki polifenolik bileşiklerin miktarlarına ve toplam fenolik madde miktarına etkisinin araştırılması amacıyla planlanmıştır. Saf su, metanol/su ve metanol solventleri kullanılarak zeytin yaprağı ekstrakte edilmiştir. Elde edilen ekstraktta, içerik tayini kromatografik analiz kullanılarak araştırılmıştır. Ayrıca toplam fenolik madde miktarı Folin-Ciocalteu metodu ile spektrofotometrik yöntem kullanılarak tespit edilmiştir. Kromatografik analizler sonucunda metanolik solventlerin oleuropeini zeytin yaprağından daha etkin bir şekilde ekstrakte ettiği bulunmuştur. Solvent olarak su kullanıldığında ise hidroksitirozol, tirozol ve verbaskozitin daha iyi ekstrakte edildiği tespit edilmiştir. Ekstrakte edilen toplam fenolik madde miktarı bakımından solventler karşılaştırıldığında sırasıyla metanol, metanol/su ve suda en yüksek miktarlar bulunmuştur. Sonuç olarak, yüksek hidrofilik karakterlerinden dolayı polifenolik bileşiklerin, polaritesi fazla olan metanolik solventlerde daha verimli ekstrakte edilebileceği belirlenmiştir.Article Determination Hematotoxic and Hepatotoxic Effects of Trichloroacetic Acid at Sublethal Dosage in Rats(Pergamon-elsevier Science Ltd, 2009) Celik, Ismail; Temur, AtillaThe present study was designed to understand the effects of sublethal concentration of trichloroacetic acid (TCA) on hematological constituents [Red Blood Corpuscles (RBC) White Blood Corpuscles (WBC), Mean Cell Volume (MCV), Mean Corpuscular Hemoglobin (MCH), Mean Corpuscular Hemoglobin Concentration (MCHC), Platelet (PLT) counts, Hemoglobin (HB) and Hematocrite (HCT) levels] and liver damage biomarker [cholesterol (CHL), protein (PRT) and bilirubin (BIL)] in rats at subchronic period under laboratory conditions. 2000 ppm dosage of TCA was administered orally to 6 male rats ad libitum during the tests for 52 days consecutively. Results showed that TCA caused a significant increase in the serum BIL whereas decrease in PRT and CHL With regards to hematological constituents, while RBC, MCV, MCH, MCHC, HB and HCT level decreased significantly. PLT counts increased in rats treated with 2000ppm of TCA exposure. The observations presented led us to conclude that TCA administration of subchronic at sublethal dosage induced the liver damage and possessed hematotoxic in rat. These data, along with the determined changes suggest that TCA produce substantial systemic organ toxicity in rats during the period of a 52-day subchronic exposure. (C) 2009 Elsevier Ltd. All rights reserved.Master Thesis Determining of Understanding of Biologial Concepts Scince and Etamining of the Causes of Not Understanding for 6,th 7,th and 8 Th Clases of Not Primary Education(2006) Ös, Serdal; Temur, AtillaÖZETİLKÖĞRETİM 6, 7 VE 8. SINIF FEN BİLGİSİ MÜFREDATINDAKİBİYOLOJİ KAVRAMLARININ ANLAŞILMA DÜZEYİNİN EDİLMESİVE ANLAŞILMAMA NEDENLERİNİN İNCELENMESİÖS, SerdalYüksek Lisans Tezi, İlköğretim Anabilim DalıTez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Atilla TEMUREylül 2006, 126 sayfaBu çalışma, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıfların fen bilgisi müfredatında yer alan, biyoloji kavramlarının;anlaşılma düzeyinin tespit edilmesi ve anlaşılmama nedenlerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçdoğrultusunda; 6.,7. ve 8. sınıflar için 14'er, adet çoktan seçmeli sorulardan oluşan biyoloji kavram testlerigeliştirilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin biyoloji kavramlarının anlaşılması ve önündeki engellerin tespit edilmesiiçin likert tipi anket geliştirilmiştir. Anket sonuçları SAS ve SPSS istatistik programları aracılığıyla analizedilerek sonuçlandırılmıştır. Geliştirilen başarı ve likert tipi anketler Van ili Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı,rastgele seçilmiş sekiz ilköğretim okulunun 6. 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 710 öğrenciye, 2004-2005eğitim-öğretim ikinci yarıyılında uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizleri sonucunda, ilköğretim 6, 7 ve 8.sınıf öğrencilerinin biyoloji kavramları ile ilgili birçok kavram hakkında yanlış anlamalarının nedenleri tespitedilmiştir.Anahtar kelimeler: Biyoloji Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi, Kavram yanılgılarıiArticle Does Chronic Delta Hepatitis Increase Risk of Celiac Disease(Allied Acad, 2017) Temur, Atilla; Gunduz, Ali Mahir; Dulger, Ahmet Cumhur; Akca, Ali HaydarCeliac disease is a small intestinal malabsorption syndrome whose importance remains underappreciated. This is underestimated by the fact that it remains under recognized in almost 90% of patients. Hepatitis D virus (HDV) infection is a serious health problem leading to cirrhosis and hepatocellular carcinoma. Furthermore, the impact of on the clinical picture in patients with chronic HDV infection, with regards to laboratory parameters is not clear. So, we examined this relationship using recent hospital-based data. We analyzed data from 50 delta hepatitis patients (mean age 52.5 +/- 12.8 years; 30 male). 21 of them had cirrhosis. Both groups were screened for serum tissue transglutaminase antibodies and immunoglobulin A, and those antibody-positive were further investigated by intestinal biopsy. Histopathological examination was performed according to Marsh classification. Demographic features and laboratory data were compared between groups. There were six (28.5%) seropositivity of TTG IgG among patients with delta hepatitis related cirrhosis. No patient tested positive for TTG IgA in cirrhotic group whereas, there were no positive results for both TTG IgA and G among non-cirrhotic delta hepatitis group. In cirrhotic group, the rate of TTG IgG seropositivity was higher than those without cirrhosis (p=0.036). Seropositivity of TTG IgG was correlated with higher MELD scores (p<0.05). Higher rate of seropositivity of TTG IgG antibodies and CD among patients with chronic HDV-related cirrhosis may reflect a unique phenomenon that requires further investigation to determine underlying causative factors.Article Düzenli Egzersiz ve Sigaranın Alt Grupları Üzerine Etkisi(2006) Öner, Ahmet Faik; Bay, Ali; Karadağ, Hüseyin; Temur, Atilla; Atlı, MustafaAmaç: Bu araştırmada Y.Y.Ü. kampusunda eğitim-öğretim gören genel yaşam ve beslenme alışkanlıkları benzer olan toplam 80 öğrenci üzerinde düzenli egzersiz ve sigaranın immun sistem üzerine olan etkileri araştırıldı. Metod: Öğrenciler egzersiz yapma ve sigara içme alışkanlıklarına göre; 1.Düzenli egzersiz yapan sigara içen 2. Düzenli egzersiz yapan sigara içmeyen 3. Sedanter olup sigara içen ve 4. Sedanter olup sigara içmeyen olmak üzere toplam 20'şer kişilik 4 gruba ayrıldı. Bireylerden venöz kan örnekleri alınarak, tam kan sayımı, nötrofil ve lenfosit sayıları, lenfosit alt tipleri CD3, CD4, CD8, CD19 ve (CD3- CD16+56 +) hücre oranları belirlendi. Bulgular: Bu araştırma ile NK hücre oranı, sedanter ve sigara içen grupta düşük ancak istatistikî olarak anlamlı bulunmamıştır (P>0,05). CD3 ve CD8 oranları düzenli egzersiz yapan ve sigara içmeyen grupta, CD19 pozitif hücre oranı ise sedanter ve sigara içen grupta yüksek bulunmuştur (P<0,05). Ancak CD19 düzeyindeki bu yükseklik, CD3 ve CD8 deki düşüklüğe bağlı rölatif bir yükseklik olarak kabul edildi. Lenfosit sayısı sedanter sigara içen grupta, T hücre oranı ise, egzersiz yapan ve sigara içmeyen grupta yüksek bulunmuştur. Sonuç: Düzenli egzersiz yapmanın ve sigara içmemenin immun sistemde özellikle sitotoksik olmak üzere T hücre sayılarına olumlu etkileri vardır.Article Dynamics of Changes of Ache Contents in Some Hypothalamic Nuclei After Different Periods of Food Deprivation and Regime(Mrs Pushpa Agarwal, 2006) Temur, Atilla; Atli, Mustafa; Askerov, Fahrettin; Kadimova, Suleyman; Karadag, HuseyinThe contents of acetylcholinesterase were determined by quantitative cytophotometric method in neuron organization of lateral nucleus (LN), ventro-medial nucleus (VMN), paraventricular nucleus and supraoptic nucleus of hypothalamus after different periods of food deprivation and restoration of food regime. The obtained results have shown that cholinergic mediator system of LN is responsible for the perception and switching on the central regulation mechanisms of food motivation. The neurotransmitter system of VMN is necessary for gradual realization of energetic sources of the organism.Article The Effect of Olive Leaf Extract on Digestive Enzyme Inhibition and Insulin Production in Streptozotocin-Induced Diabetic Rats(Ankara Univ Press, 2019) Temiz, Mehmet Ali; Temur, AtillaOlive leaf has natural bioactive compounds, mainly oleuropein, that are widely considered to have potentially beneficial effects on health. This study aimed to evaluate the effects of olive leaf extract (OLE) on the inhibition of carbohydrate digestive enzymes, and immunohistochemical study of insulin in the pancreas of in vivo streptozotocin-induced diabetic rats. Blood glucose levels, insulin, glycated hemoglobin (HbA(1c)), alpha-amylase and alpha-glucosidase activities, and an immunohistochemical study were performed at the end of the experiment. In the OLE treated group, blood glucose levels and HbA(1c) significantly decreased while insulin levels increased. Besides this, OLE treated group showed remarkable inhibitory activities on alpha-amylase and alpha-glucosidase compared with the Acarbose treated group. It was observed that OLE exhibited partial positive immunoreaction for insulin in beta-cells through immunohistochemical analysis. Considering that OLE is more tolerable for digestion system compared to acarbose, it may be a better fitoformulation for antidiabetic medications. OLE could offer an additional beneficial effect for the treatment of diabetes.Master Thesis The Effectiveness of the Brain Based Learning Approach in Cell and Division Unit of Secondary School: a Mixed Method Research(2021) Kahraman, Fevzi; Temur, AtillaBu çalışmanın amacı, ortaokul 7. sınıf fen bilimleri dersi hücre ve bölünmeler ünitesinde, beyin temelli öğrenme yaklaşımı ve mevcut öğretim programının ön gördüğü yaklaşıma göre yürütülen öğrenme faaliyetlerinin öğrencilerin akademik başarı ve bilimsel süreç beceri düzeyleri üzerine etkilerinin olup olmadığını saptamaktır, şayet varsa bu etkilerin nedenlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel ve nicel verilerin bir arada ele alındığı karma (mixed method) araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Van ilinin İpekyolu ilçesinde bulunan bir ortaokulun 7. sınıf öğrencilerinden 21'i deney ve 21'i de kontrol grubu olmak üzere toplam 42 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak; Hücre ve Bölünmeler Akademik Başarı Testi, Bilimsel Süreç Becerisi Testi ve Yarı Yapılandırılmış Mülakat Formu kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen nicel veriler ANCOVA, Bağımlı ve Bağımsız T-Testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik ve betimsel analizden yararlanarak çözümlenmiştir. Çalışma bulgularına bakıldığında, deney ve kontrol gruplarının Hücre ve Bölünmeler Akademik Başarı Testi, Bilimsel Süreç Becerisi Testi son test puanları arasında deney grubu lehinde anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, beyin temelli öğrenme yaklaşımı ile öğrencilerin derse katılımı artmış, öğrenciler rahat bir ortamda kendi deneyimlerini kullanarak yaparak yaşayarak öğrenmeyi gerçekleştirmişlerdir. Öğrenciler aktif olarak katıldıkları bu derslerde çok eğlendikleri, eğlenerek öğrendikleri gözlemlenmiştir. Öğrencilerin bu istekli oluşları akademik başarılarına ve bilimsel süreç beceri düzeylerine olumlu olarak yansımıştır. Beyin temelli öğrenme yaklaşımının verimli bir şekilde kullanıldığı derste öğrencilerin akademik başarıları ve bilimsel süreç beceri düzeylerinin arttığı sonucuna varılmıştır.Article Effects of Olive Leaf (Olea Europaea L.) Extract on Some Biochemical and Haematological Parameters in Diabetic Rats(Kastamonu Univ, Orman Fak, 2018) Temur, Atilla; Temiz, Mehmet AliThis study was aimed to investigate the possible protective effects of different amount of olive leaf extracts and infusion on some biochemical and haematological parameters of streptozocin-induced experimental diabetic rats. For this purpose, 56 Wistar albino rats were randomly divided into 7 groups (n=8). Biochemical and haematological analyses were performed at the end of the 21-day trial. It was observed that HGB, HCT, MCV were positively affected (p<0,05), while RBCs were not statistically significant affected in all OLE-applied groups. In diabetes+OLE-50 and OLE-100 groups, WBCs significantly decreased compared to the that of control group (p<0,05), while statistically significant change was not observed in the OLE-25 group. The cholesterol values of the diabetes+OLE-25 group were significantly lower than those of the control group (p<0,05), while the increase in the diabetes+OLE-100 group was significant at the statistical level (p<0,05). The increase in diabetes+OLE-50 group was not significant. In the diabetes+OLE-25, diabetes+OLE-50 and diabetes+OLE-100 groups, triglyceride decreased significantly (p <0,05) in comparison to diabetic group. In the infused diabetic group, RBC, HGB, HCT, MCV, MPV, PDW and EOS were significantly increased in the positive direction (p <0,05). Infusion was found to have negative effect on triglyceride; LDL, Cl, Na. HDL, Mg and P were found to be affected positively. It was determined that the most effective dose on cholesterol and triglycerides in OLE-administered groups is OLE-25 mg/kg. Infusion was found to have positive effect on HDL, while LDL was affected negatively. On the other hand, the decrease in cholesterol was found to be not statistically significant, while the decrease in triglyceride was significant.Master Thesis The Effects of Teaching Enriched With Science, Engineering and Entrepreneurship Practices on Academic Achievement and Professional Interest(2024) Fahrioğlu, Eda; Temur, AtillaBu çalışmada, ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ders kitabında yer alan 'Vücudumuzdaki Sistemler' ve 'Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı' ünitelerindeki Fen- Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları (FMGU) etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarı ve FeTeMM mesleklerine yönelik ilgileri üzerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmada 'Açımlayıcı Sıralı Karma Desen' kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bağlamında uygulama ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen vasıtasıyla yürütülmüş, nitel bağlamı ise uygulama sonrasında yarı-yapılandırılmış odak grup görüşmeleriyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Doğu Anadolu bölgesinde bulunan Van ilinin merkezi olmayan bir ilçesindeki köy okulunda 6. sınıfta öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında 'Vücudumuzdaki Sistemler Ünitesi Akademik Başarı Testi', 'Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı Ünitesi Akademik Başarı Testi', 'Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Mesleklerine Yönelik İlgi Ölçeği (FeTeMM-MYİÖ)' ve yarı yapılandırılmış odak grup görüşme soruları kullanılmıştır. Nicel veriler, dağılımlarına göre t testi veya nan-parametrik karşılıkları kullanılarak, nitel veriler ise tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen veriler sonucunda gerçekleştirilen FMGU etkinliklerinin öğrencilerin başta Mühendislik olmak üzere Fen, Teknoloji ve Matematik alanlarında kariyer düşüncelerinin ve 'Vücudumuzdaki Sistemler', 'Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı' konularına yönelik akademik başarılarının pozitif yönde geliştiği sonucu belirlenmiştir. Ayrıca FMGU destekli fen öğretimi hakkında öğrenciler, derslerin daha eğlenceli geçtiği, fen bilimleri dersini anlamayı kolaylaştırdığı ve ders başarılarının arttırdığını belirtmişlerdir.Article Effects of Virtual Reality Enriched Science Laboratory Activities on Pre-Service Science Teachers' Science Process Skills(Springer, 2020) Artun, Huseyin; Durukan, Alper; Temur, AtillaInnovative instructional technologies, especially virtual reality devices, are becoming more prominent and feasible in science education. Concerning science laboratories, activities enriched with virtual reality technology have the potential to make unobservable phenomena accessible in any school. This virtual reality technology has the potential to lead in a new milestone in terms of acquisition of the science process skills, not only in secondary school students but also in the training of pre-service science teachers. This mixed-method study aimed to investigate the effect of virtual reality enriched laboratory activities' effects on the science process skills of pre-service science teachers in Turkey. The pretest-posttest control group quasi-experimental intervention was conducted with 54 3rd-grade pre-service science teachers enrolled in a state university in the Eastern Anatolia region of Turkey. There were 24 participants in the experimental and 30 participants in the control group. The science process skills test was administered to both groups before and after the six-week-long intervention. Also, semi-structured interviews were conducted with six participants from the experimental group after the intervention process. Even though the groups did not differ at the end of the intervention, the increase of the scores in the experimental group was found to be statistically significant, concerning the overall test scores and the sub-dimension of Experimenting. Furthermore, qualitative findings signify a prominent emphasis on Observing. The potential causations and derived implications are discussed.Article Fen Bilgisi Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Bilgisayar Dersine Yönelik Tutumları(2007) Kara, Kazım; Temur, Atilla; Çavuş, HayatiBu çalışma, İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Anabilim Dalı öğrencilerinin bilgisayar dersine karşı olan tutumlarını tespit etmek amacıyla planlanmıştır. Ayrıca, cinsiyete ve sayısal-sözel gruplara ait dağılımların belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmada, İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler programına devam eden öğrencilere tutum ölçeği uygulanmıştır.Sonuç olarak; Sosyal Bilimler ve Fen Bilimleri öğrencilerinin bilgisayar dersine karşı olan tutumları arasında herhangi bir fark tespit edilememiştir. Ancak, erkek öğrencilerde de bu ilginin azalma eğiliminde olduğunu söylemek mümkündür.Article Hepatoprotective Role and Antioxidant Capacity of Pomegranate (Punica Granatum) Flowers Infusion Against Trichloroacetic Acid-Exposed in Rats(Pergamon-elsevier Science Ltd, 2009) Celik, Ismail; Temur, Atilla; Isik, IsmailThis study was designed to investigate the protective and antioxidant properties of Punica granatum (PG) beverage against trichloroacetic acid (TCA)-exposure in rats. The hepatopreventive and antioxidant potential of the plant's infusion was evaluated by measuring level of serum enzymes, antioxidant defense systems (ADS) and lipid peroxidation content in various organs of rats. Three experimental groups: A (untreated = control), B (only TCA-treated) and C (TCA+PG treated). According to the results, while the levels of AST and ALT increased significantly in B groups' they decreased significantly in the C groups'. LDH and CK did not change significantly in B groups' whereas decreased significantly in the C groups'. Liver, brain, kidney and heart tissues MDA content significantly increased in B groups', whereas no significant changes were observed in the C groups'. On the other hand, SOD decreased significantly in liver of the B group but did not change significantly in the C groups'. GST activity increased significantly in liver, brain and spleen of C group while significant decrease was observed for kidney as compared to those of control. Hence, the study reveals that constituents present in PG impart protection against carcinogenic chemical induced oxidative injury that may result in development of cancer during the period of a 52-day protective exposure. (C) 2008 Elsevier Ltd. All rights reserved.Article İlköğretim Fen Laboratuarı İçin Tutum Anketi Geliştirilmesi ve Uygulanması(2005) Temur, Atilla; Kurt, Turgut; Yeşilyurt, MustafaBu çalışmada bir tutum anketi geliştirilerek öğrencilerin fen laboratuarına olan ilgi ve tutumlarının tespit edilmesine çalışılmıştır. Van ilinde üç ilköğretim kurumunda yürütülmekte olan fen laboratuar uygulamalarında öğrenci başarısını artırmaya yönelik hazırlanan fen laboratuar uygulamalarına paralel olarak tutum araştırması tamamlanmıştır. Örneklemden 30 öğrenci ile mülakat yürütülerek bulgular desteklenmiş ve tartışmalar gerçekleştirilmiştir. İlköğretimde öğrencilerin fen laboratuarına karşı olumlu tutum geliştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin fen laboratuarına olan ilgilerinin geliştirilebileceği düşüncesiyle bazı öneriler sunularak çalışma tamamlanmıştır.