Browsing by Author "Uslu, Aypar"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Article Alıcıların Birbirleriyle İlişkilerinin Akıllı Telefonların Faydalarına İlişkin Görüşlerine Etkisinin Ucınet Sosyal Ağ Analiziyle İncelenmesi(2023) Çelik, Zübeyir; Sağlam, Mehmet; Uslu, AyparBu çalışma, alıcıların demografik özelliklere (cinsiyet, yaş, medeni durum ve aylık gelir) göre birbirleriyle olan ilişkilerinin, akıllı telefonların faydalarına ilişkin görüşleri üzerindeki etkisini test etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca alıcıların birbirleriyle ilişkilerinin daha çok hangi fayda etrafında gruplaştığını araştırmaktadır. Veriler daha önce akıllı telefon satın almış 239 alıcıdan çevrimiçi anket yöntemiyle toplanmıştır. Elde edilen veriler UCINET 6.0 programı üzerinde sosyal ağ analizi çalıştırılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, akıllı telefon alıcılarının birbirleriyle ilişkilerinin daha çok çoklu fayda açısından gruplaştığını göstermektedir. Regresyon analizi sonuçları, alıcıların cinsiyete göre değil, yaşa, medeni duruma ve aylık gelire göre birbirleriyle olan ilişkilerinin, akıllı telefonların hem fonksiyonel faydaları hem de çoklu faydaları hakkındaki görüşleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca alıcıların cinsiyete, medeni duruma ve aylık gelire göre değil, yaşa göre birbirleriyle olan ilişkileri, akıllı telefonların deneyimsel faydalarına ilişkin görüşleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Bununla birlikte, alıcıların tüm demografik özelliklere göre birbirleriyle olan ilişkileri, akıllı telefonların sembolik faydasına ilişkin görüşleri üzerinde anlamlı bir etkiye sahip değildir. Çalışmanın sonuçları tartışılmıştır.Article Blog İçeriklerinin Online Satın Alma Niyetine Etkisi ve Bir Araştırma(2023) Uslu, Aypar; Çelik, ZübeyirTeknoloji kabul modeli, akış teorisi ve gerekçeli eylem teorisinin entegre çerçevesini kullanan bu mevcut çalışma, blog tabanlı içeriğin tüketicilerin çevrimiçi satın alma niyeti üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırmanın hedef kitlesi olan blog okuyucularından kartopu örnekleme yöntemi ile veri toplanması amaçlanmıştır. Farklı teknik özelliklere sahip ve bu nedenle tüketicinin daha fazla bilgi aramasını gerektiren teknolojik bir ürün için blog tabanlı metin okuma senaryosu geliştirildi. Bu senaryoya dayalı olarak tasarlanan online anket aracılığıyla 232 katılımcıdan veri toplanmıştır. İstatistiksel analiz sonucunda algılanan kullanım kolaylığının blog tabanlı içerik okuma üzerinde etkisi olduğu görülmektedir. Blog tabanlı içeriği okumanın hem akış deneyimi boyutları (kontrol duygusu, zamanın dönüşümü, dikkatin yoğunlaşması, içsel ilgi, merak ve ototelik deneyim) hem de algılanan fayda üzerinde etkileri vardır. Buna karşılık, algılanan fayda ve akış deneyimi boyutları karşılıklı olarak birbirini etkilemektedir. Ayrıca hem algılanan fayda hem de akış deneyimi boyutları tutumu etkilemektedir. Sonuç olarak, tutum satın alma niyetini etkilemektedir. Çalışma hem teorik hem de pratik çıkarımlar ve gelecekteki araştırmalar için öneriler sunmaktadır.Article The Effect of Text, Image and Video-Based Product Review Presentation Formats on Online Purchasing Intention(2022) Uslu, Aypar; Kabak, Aykut; Çelik, ZübeyirThis study aims to analyze the effect of product reviews shared by consumers in text-, image- and video-based formats on e-commerce websites on online purchasing intention. To this end, selected scale items were adapted and three different online surveys were designed for text- (Study-1), image- (Study-2), and video (Study-3)-based product review presentation formats. The research data (Study-1:207, Study-2:209, and Study-3:211) are collected from different participants through these three online surveys. The results of the regression analysis indicate that text-, image- and video-based product review presentation formats; and perceived review helpfulness, perceived review credibility, and positive perceived product understanding caused by these three product review presentation formats positively affect the online purchase intention. However, video-based product review presentation and positive perceived product understanding, perceived review credibility, and perceived review helpfulness caused by this format affect the online purchase intention more positively. The study provided implications and future research directions.Article Geleneksel, Dijital ve Fijital Pazarlama Bağlamında Ampirik Çalışmaların Bibliyometrik Veri Kaynaklarının Karşılaştırmalı Analizi(2023) Çelik, Zübeyir; Ozdemır, Osman; Sağlam, Mehmet; Uslu, AyparBu çalışmanın amacı, 1960-1979 (geleneksel pazarlama) 1980-2006 (dijital pazarlama) 2007-2021 (fijital pazarlama) dönemini kapsayan pazarlama alanlarında ampirik tüketici davranışları araştırmalarındaki son gelişmeleri değerlendirmek ve karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışma kapsamında geleneksel, dijital ve fijital pazarlama alanındaki ampirik çalışmalar yayın kaynağı türü, temel özellikleri, çalışma konusu, teorik altyapı, araştırma değişkenleri açısından 5 adımda incelenmiştir. Veri analizinde VOSviewer programı ile gerçekleştirilen bibliyometrik analiz kullanılmıştır. Çalışma sonucunda farklı pazarlama alanlarına yönelik farklı dergilerin yayın sürecine dahil edildiği ve fijital pazarlama çalışmalarında yazar sayısının arttığı tespit edilmiştir. Karma yöntemlerin ön plana çıktığı, anketin en çok kullanılan veri toplama aracı olduğu ve YEM analizinin son zamanlarda daha fazla kullanılmaya başlandığı sonucuna varılmıştır. Geleneksel pazarlamada marka satın alma niyeti, karar verme süreci, memnuniyetsizlik/memnuniyet konuları ön plana çıkarken, dijital pazarlamada TAM teorisi temelinde online incelemeler önem kazanırken, fijital pazarlamada AR ve VR teknolojileri konuları öne çıkmıştır. Araştırma değişkenleri açısından niyet, tutum ve memnuniyet temaları tüm dönemlerde motor temalar olarak ön plana çıkmıştır.Other Görsel Haritalama Tekniğiyle Geçmişten Günümüze Akış Teorisinin Bibliyometrik Analizi: Pazarlama Yönlü Bir Yaklaşım(2022) Çelik, Zübeyir; Uslu, AyparBu çalışmanın amacı, yaklaşık 47 yıllık (1975-günümüz) bir geçmişi olan akış teorisinin genel bir literatür tipolojisini sunmaktır. Bu çalışma için YÖK Tez Merkezi ve Google Akademik veri tabanları kullanılmış ve bu kaynaklar üzerinden akış ve akış deneyimi kavramları incelenmiştir. YÖK Tez Merkezi, Türkiye’de yükseköğretim kurumları bünyesinde yüksek lisans ve doktora tezlerinin yayımlandığı bir web sitesidir. 1975 yılından günümüze kadar geçen zaman diliminde yayımlanmış çok sayıda çalışma elde edilmiş ve bu çalışmalar gözden geçirilmiştir. Daha sonra araştırma için frekans analizleri yapılmış ve VOSviewer yazılımı kullanılarak verilerin bibliyografik haritalaması yapılmıştır. Analiz sonucunda seçilen 110 çalışmanın bibliyografyası sunulmuştur. Esas olarak fiziksel aktivitelere tabi olan akış deneyimi, bilgisayar aracılı ortamlarda teknoloji kabulü ve tüketici davranışlarında değerlendirilmektedir. Diğer taraftan araştırma sonuçlarına göre akış teorisi, teknoloji kabul modeli ile en çok entegre olmaktadır. Dahası, akış deneyimi, sırasıyla konsantrasyon, zevk ve kontrol boyutu ile fazla karakterizedir. Bu araştırma, akış üzerine yapılan çalışmaların bibliyografik analizi, akış teorisinin en çok entegre edildiği modeller/teoriler ve akış deneyiminin boyutları için net açıklamalar sağlamaktadır.Article Teknoloji Kabul Modeli (TKM)’NİN Kökenlerine İlişkin Literatürün Bibliyometrik Analizi ve Tkm’ye Pazarlama Yönlü Bir Yaklaşım(2023) Çelik, Zübeyir; Uslu, AyparBu çalışma, VOSviewer görsel haritalama tekniğini çalıştırarak, literatür taraması sonucunda TKM’nin kökeni ile ilgili bibliyometrik veri kaynaklarını görsel olarak sunmayı amaçlamaktadır. Elde edilen bibliyometrik veri kaynakları, seçilen çalışmalar ve bu çalışmaların atıf sayıları, TKM’ye katkıda bulunan araştırmacılar, TKM’nin teorik temelleri, TKM’nin temel bileşenleri ve TKM’nin uygulama alanları içindir. PRISMA 2009 Akış Diagramı, sistematik bir literatür taraması için kullanılmıştır. Orijinal TKM’nin tanıtıldığı 1985 yılından, TKM 3’ün tanıtıldığı 2008 yılına kadar yayımlanan birçok çalışma, TKM’nin geliştirilmesine katkıda bulunmuştur ve bu çalışmaların çoğu binin üzerinde atıf sayısına sahiptir. Fred D. Davis ve/veya Viswanath Venkatesh, TKM’ye katkıda bulunan bazı araştırmacılarla ortak yazarlığa sahiptir. TKM’nin teorik temelleri, gerekçeli eylem teorisine ek olarak daha birçok teoriye/modele dayanmaktadır. Kullanım kolaylığı ve fayda gibi iki temel bileşene ek olarak, TKM’nin başka temel bileşenleri de vardır. Son olarak, yönetim bilgi teknolojisi, yönetim bilgi sistemleri ve bilgisayar teknolojisi, TKM’nin uygulandığı alanlardır. TKM’nin uygulama alanlarına pazarlama yönlü bir yaklaşımla bu mevcut çalışmada açıklamalar sağlanmaktadır.