Browsing by Author "Yağan, Ferdi"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Mediating Role of Humor and Happiness in the Relationship Between Cognitive Flexibility and Psychological Hardiness in Teachers by Structural Equation Model(2021) Yağan, Ferdi; Kaya, ZöhreBu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerde bilişsel esneklik ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkide olumlu mizah kullanımını ve mutluluğun aracı rolünün yapısal eşitlik modeli (YEM) ile araştırılmasıdır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada çalışma grubu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı çeşitli okul ve kurumlarda çalışmakta olan 613 gönüllü öğretmenden (322 kadın, 291 erkek) oluşmaktadır. Veriler; Bilişsel Esneklik Ölçeği, Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği, Mizah Tarzları Ölçeği, Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu ve Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 23.0 ve AMOS 24.0 paket programları kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, bilişsel esnekliğin, psikolojik dayanıklılık, olumlu mizah ve mutluluk ile pozitif yönlü anlamlı ilişkisinin olduğu, olumlu mizahın ve mutluluğun da psikolojik dayanıklılık ile pozitif yönlü ve anlamlı ilişkilerinin olduğu saptanmıştır. Araştırma ilişkisinde verilen model yapısal eşitlik modeliyle test edilmiş ve kabul edilebilir uyum değerler içinde doğrulanmıştır. Aracılık testinden elde edilen bulgulara göre öğretmenlerde bilişsel esnekliğin psikolojik dayanıklılığı pozitif yönde, anlamlı bir şekilde yordadığı ve olumlu mizah ile mutluluğun ise bu ilişkide kısmi aracı değişken olarak yer aldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar, ilişkili literatür ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.Article The Mediating Role of Psychological Well-Being in the Relationship Between Motivation To Teach and Life Satisfaction(2024) Kaya, Zöhra; Yağan, Ferdi; Çenesiz, Gaye Zeynep; Karçkay, Arzu TaşdelenEducation is one of the fundamental elements shaping the future of societies, and teachers are key figures in undertaking this important task. However, the impact of psychological factors such as motivation to teach and life satisfaction of preservice teachers on the quality of education is often overlooked. In this context, this research aims to investigate the relationship between motivation to teach and life satisfaction among teacher candidates, as well as to test whether psychological well-being mediates these relationships. Participants were 618 volunteer teacher candidates (336 female, 54.4%). Data collection instruments included the Motivation to Teach Scale, the Satisfaction with Life Scale and the Psychological Well-Being Scale. The mediating relationship was tested using structural equation modeling and bootstrapping procedures. Results indicated significant positive correlations between motivation to teach, psychological well-being, and life satisfaction. Motivation to teach and psychological well-being were identified as significant predictors of life satisfaction. Furthermore, psychological well-being emerged as a partial mediating variable between motivation to teach and life satisfaction. Notably, motivation to teach and psychological well-being accounted for approximately 60% of the variance in life satisfaction. In conclusion, enhancing the psychological well-being of teacher candidates could strengthen the impact of motivation to teach on life satisfaction, supported by the findings.Article Mizah Yoluyla Başa Çıkma ile Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkide Psikolojik Dayanıklılığın Aracı Rolü(2022) Yağan, Ferdi; Kaya, ZohreBu araştırmada, psikolojik danışmanlarda mizah yoluyla başa çıkma ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkide psikolojik dayanıklılığın aracı rolünün yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları yaşları 23 ile 52 arasında değişen 130 kadın ve 98 erkek olmak üzere toplam 228 psikolojik danışmandan oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Mizah Yoluyla Başa Çıkma, Psikolojik İyi Oluş ve Psikolojik Dayanıklılık ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, t-testi, Pearson momentler çarpım korelasyonu ve yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, mizah yoluyla başa çıkma, psikolojik iyi oluş ve psikolojik dayanıklılık arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmaktadır. Ayrıca, mizah yoluyla başa çıkmanın psikolojik iyi oluşu pozitif yönde ve anlamlı bir şekilde yordadığı, psikolojik dayanıklılığın ise bu ilişkide kısmi aracı değişken olarak yer aldığı görülmüştür. Araştırma sonuçları, mizah yoluyla başa çıkma, psikolojik iyi oluş ve psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkilere yönelik kurulan kavramsal modelin istatistiksel olarak desteklendiğini ortaya koymuştur.