Browsing by Author "Yavuz, Ceylan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Examination of Science Teachers' Opinions on the Use of Virtual Laboratory in Science Course(2022) Yavuz, Ceylan; Tüysüz, MustafaYaşadığımız çağın gerekliliği olarak öğrenilen bilgilere farklı açılardan bakabilmek, eleştiriye açık olmak, eleştirel düşünebilmek, eski bilgilerle yeni bilgileri ilişkilendirerek bilgiyi yapılandırmak ve kullanabilmek temel beceriler arasındadır. Eğitimdeki vizyon anlayışı bahsedilen bu becerilere sahip yetkin bireyler yetiştirmeyi ve geliştirmeyi hedeflemektedir. Bu hedeflere yönelik öncelikle yapılması gereken, öğretilen becerilerin öğrenci tarafından deneyime ve pratiğe dönüştürülmesidir. Bu nedenle hayatla iç içe olan Fen Bilimleri derslerinde öğrenilen bilgilerin laboratuvar uygulamalarıyla pratiğe aktarılması önemli görülmektedir. Özellikle Covid-19 nedeniyle derslerin uzaktan eğitimle işlenmesi durumunda laboratuvar uygulamalarının yapılamaması Fen Bilimleri gibi uygulama gerektiren alanlar için sorun olmaktadır. Bu sorunun çözümü için uygulama gerektiren derslerde sanal ortamlar, öğrencilere laboratuvar uygulamaları yapma imkânı sunmaktadır. Fakat burada öğretmene yeni sorumluluklar yüklenmektedir. Bu kapsamda yapılan çalışmanın amacı, fen öğretiminde sanal laboratuvar uygulamalarının kullanımına yönelik fen bilgisi öğretmenlerinin fikir ve görüşlerinin araştırılmasıdır. Yapılan çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomonoloji kullanılmıştır. Çalışma grubu, Van İline bağlı olan merkez ilçelerdeki (Tuşba, İpekyolu, Edremit) okullarda görev yapmakta olan 46 Fen Bilimleri öğretmenin gönüllü katılımıyla oluşturulmuştur. Çalışmada elde edilen verileri toplamada açık uçlu anket, yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem tekniği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ise nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi tercih edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen verilerin analizi sonucunda, her bulgu belirlenen kategoriler altında kodlanarak oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda Fen Bilimleri öğretmenlerinin derslerinde sanal laboratuvar uygulamalarını kullanmadıkları, daha önce sanal laboratuvar uygulamalarına yönelik herhangi bir eğitim almadıkları, kendilerinin ve öğrencilerinin eksik veya yetersiz oldukları belirlenmiştir. Ayrıca sanal laboratuvar uygulamalarının, laboratuvar olmayan okullarda, malzeme eksikliği olduğu durumlarda, tehlikeli, zor ve yapılması imkânsız deneylerde, uzaktan eğitim vb. durumlarda önemli olduğu ve avantaj sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Sanal laboratuvar uygulamalarının fen öğretiminde öğrencilere daha güvenli bir laboratuvar ortamı ve anlamlı kalıcı öğrenmeler sağladığı, teorik derslere görsellik katma, birden fazla duyu organına hitap etme gibi noktalarda katkı sağladığı sonucuna ulaşılmaktadır. Öğretmenlerin genel olarak sanal laboratuvar tanımını tam olarak yapamadıkları, bu noktada eksik kaldıkları görülmüştür. Sanal laboratuvar uygulamalarının meydana getirdiği dezavantajları ise öğrenci her ne kadar tekrar yapma imkânı bulsa da çoğunluk olarak gerçek deneyim sağlayamadığı için el becerilerinin gelişmesine fırsat vermemesi olarak belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak çalışmayla ilgili öneriler sıralanmıştır.Article Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sanal Laboratuvar Kullanımına Yönelik Görüşleri: Van Örneği(2025) Tuysuz, Mustafa; Yavuz, CeylanBu çalışmada, fen bilimleri öğretmenlerinin dersinde sanal laboratuvar kullanımına yönelik görüşlerinin derinlemesine incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışma için nitel araştırma desenlerinden durum (case) çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Van İli Merkez ilçelerinde yer alan devlet okullarında görev yapan gönüllü 46 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri araçları olarak açık uçlu anket, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve yapılandırılmamış gözlem formu kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda; fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğrencilerinin sanal laboratuvar uygulamalarını kullanmalarına yönelik kendilerini eksik veya yetersiz olduklarını görüşünde oldukları belirlenmiştir. Çalışmada, öğretmenlerin, dersinde sanal laboratuvar kullanılmasının öğrencilere güvenli bir laboratuvar ortamı sağlayabileceğini ve birden fazla duyu organına hitap ederek anlamlı ve kalıcı öğrenmeler sağlayabileceğini belirtmişlerdir. Öğretmenler, sanal laboratuvar kullanımının öğrencilere gerçek deneyim sağlamamasını ve okullarda bu uygulamaları kullanmak için yeterli alt yapının olmamasını sanal laboratuvarın dezavantajları olarak belirtmişlerdir. Yapılan çalışma sonucunda: okullarda sanal laboratuvar kullanımına yönelik internet alt yapısının sağlanması, öğretmenlere hizmet içi eğitimlerin verilmesi, öğrencilere sanal laboratuvarın tanıtılmasına ilişkin öneriler sunulmuştur.
