TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/5
Browse
Browsing TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu by Journal "Addicta: The Turkish Journal on Addictions"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı: Belirtiler, Nedenler ve Etkiler*(2016) Keskin, Ayten Doğan; Günüç, SelimTeknolojinin insan yaşamını kolaylaştırdığı alanlardan biri de çevrimiçi alışveriş olanağıdır. İnsanların çevrimiçi alışveriş yapma ya da satın alma nedenleri arasında; arama kolaylığı, iyi bir fiyat, çeşitlilik, zaman, kullanışlılık, eğlence, promosyon, dürtü gibi faktörler gösterilebilir. Bazı bireylerde, kontrol edilemeyen satın alma davranışı çevrimiçi alışveriş bağımlılığına neden olmaktadır. Bu çalışmada, çevrimiçi alışveriş yapma nedenlerinin belirlenmesi ve çevrimiçi alışveriş bağımlılığının hedonik alışveriş bağlamında tanımlanması ve betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel ve nicel yöntemlerin kullanıldığı karma yöntem ile desenlenmiştir. Nicel verilerin toplanmasında kartopu örnekleme yöntemi ile 105 kişiye ulaşılmıştır. Nitel verilerin toplanması için sık sık çevrimiçi alışveriş yapan bireyler arasından rastgele 18 kişiden açık uçlu sorular ile veriler toplanmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından kimi zaman yüz yüze kimi zaman ise İnternet ortamında beş ay süren bir zaman diliminde toplanmıştır. Örneklemin %80'i kadın (84), %20'si (21) erkek ve yaş aralığı 18-55 (ort: 29) arasında değişmektedir. Çalışmada veri toplama araçları olarak açık uçlu soru formu, demografik değişken formu ve Hedonik Alışveriş Ölçeği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-Testi, ANOVA analizleri ve hedonik alışveriş puanlarının gruplandırılması için iki aşamalı kümeleme analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda çevrimiçi alışverişin nedenleri nitel ve nicel bulgular birlikte değerlendirilerek betimlenmiş, çevrimiçi alışveriş bağımlılığının nedenleri de ilişkili kavramlarla tartışılmıştırArticle Yüksek ve Düşük Sosyoekonomik Koşullara Sahip Öğrencilerin İnternet Bağımlılığı Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi(2016) Kayrı, Murat; Günüç, Selimİnternet bağımlılığı bireylerin yaşadığı coğrafya, kültür ve sosyoekonomik koşullara göre farklılık göstermektedir. Ergenlerde kontrolsüz internet kullanımı klinik düzeyde bağımlılık vakalarına yol açmakta ve bu bağımlılığın, bireylerin ve ailelerinin sosyoekonomik düzeyleri ile yakından ilişkili olabileceği düşünülmektedir. Bu araştırmada aile sosyoekonomik düzeyi yüksek (266 öğrenci) ve düşük (187 öğrenci) olan ergenler incelenmiştir. Çalışmada Günüç ve Kayri tarafından geliştirilen \"İnternet Bağımlılık Ölçeği\" uygulanmıştır. Çalışmada kümeleme analizi kullanılarak bağımlılık düzeyleri benzerliklerine göre gruplandırılmıştır. Sosyoekonomik düzeyi yüksek olan örneklemde internet bağımlılık düzeyi x = 75.507, Ss = 29.307 olarak hesaplanmıştır. Ardından bağımlılık düzeyi \"İki Aşamalı Kümeleme Analizi\"ne göre üç gruba ayrılmıştır. Birinci grupta x = 43.81 ortalama ile bağımlı olmayan 74 öğrenci (%27,8) yer alırken ikinci grubu x = 1.75 ortalama ile risk altındaki 121 öğrenci (%45,5) ve üçüncü grubu ise x = 114.94 ortalama ile bağımlı 71 öğrenci (%26,7) oluşturmuştur. Sosyoekonomik düzeyi düşük olan örneklemde, internet bağımlılık düzeyi x = 68.588; Ss = 21.424 olarak elde edilmiştir. İki Aşamalı Kümeleme Analizi bulgularına göre bu örneklem, benzerliklerine göre üç ayrı grupta toplanmıştır. Birinci grup (n = 91; %48,7) 51.14 ortalama ile bağımlı olmayan; ikinci grup (n = 79; %42,2) 78.72 ortalama ile riskli altındaki bireyler ve üçüncü grup (n = 17; %9,1) ise 114.88 ile bağımlılara işaret etmiştir. Sosyoekonomik düzeyi yüksek olan öğrencilerde yüksek bağımlılık oranı %26,7 iken sosyoekonomik düzeyi düşük olan grupta yüksek bağımlılık oranı %9,1 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca bu çalışmada, farklı sosyoekonomik düzeylerin internet bağımlılığı üzerindeki olası etkileri tartışılmıştır.