Examining the Behaviors of Coaches and Athletes in Sports Training Courses in Terms of Sportsmanship

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu çalışma, spor kurslarına katılan öğrencilerin prososyal ve antisosyal davranışları ile antrenörlerinin sportmenlik algıları arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, betimsel korelasyonel bir modelle gerçekleştirilmiş olup, spor eğitimi alanında önemli bir boşluğu doldurmayı hedeflemiştir. 305 katılımcıdan oluşan örneklem, demografik çeşitlilik gösteren çoğunlukla erkek öğrenciler ve erkek antrenörlerle çalışan bireylerden oluşmaktadır. Araştırmada, cinsiyet, branş, antrenör cinsiyeti, spor kursuna katılım süresi, antrenörle çalışma süresi ve okul takımında yer alma gibi değişkenlerin, öğrencilerin davranışları ve antrenörlerin sportmenlik algıları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmada kullanılan ölçüm araçları, literatürde geçerlik ve güvenirliği kanıtlanmış araçlardır. Elde edilen bulgular, spor kurslarına katılan öğrencilerin davranışlarının belirli faktörlere bağlı olarak anlamlı farklılıklar gösterdiğini ortaya koymuştur. Erkek öğrencilerin rakiplerine yönelik prososyal davranışlar konusunda daha yüksek puanlar aldığı, kadın öğrencilerin ise takım arkadaşlarına ve rakiplere yönelik antisosyal davranışlarda daha yüksek puanlar aldığı bulunmuştur. Ayrıca, erkek antrenörlerle çalışan öğrencilerin antisosyal davranış puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Branşlar arasında yapılan karşılaştırmalarda ise, bireysel sporlarla ilgilenen öğrencilerin, takım sporları yapanlara kıyasla daha fazla antisosyal davranış sergilediği görülmüştür. Okul takımında yer alan öğrenciler ise takım arkadaşlarına yönelik daha yüksek prososyal davranışlar sergilemiştir. Korelasyon analizleri, spor kursuna katılım süresi ve antrenörle çalışma süresinin öğrencilerin prososyal davranışlarını olumlu yönde etkilediğini ortaya koymuştur. Ayrıca, spor kurslarına katılım süresi ve antrenör davranışlarının öğrencilerin davranışları üzerinde etkili olduğu, antrenörlerin sportmenlik dışı davranışları cezalandırmasının öğrencilerin davranışlarını şekillendirdiği bulunmuştur. Bu bulgular, spor eğitimi ve antrenörlerin öğrenci davranışları üzerindeki etkisini vurgulamaktadır.
This study aims to examine the relationships between prosocial and antisocial behavior of students participating in sports courses and their coaches' perceptions of sportsmanship.Dec. The research was carried out with a descriptive correlational model and aimed to fill an important gap in the field of sports education. the sample of 305 participants consists of mostly male students with demographic diversity and individuals who work with male coaches. In the research, the effects of variables such as gender, branch, coach gender, duration of participation in sports course, duration of work with coach and participation in school team on students' behavior and coaches' perceptions of sportsmanship were examined. The measurement tools used in the research are tools whose validity and reliability have been proven in the literature. The findings obtained have revealed that the behavior of students participating in sports courses shows significant differences depending on certain factors. It was found that male students received higher scores on prosocial behavior towards their opponents, while female students received higher scores on antisocial behavior towards teammates and opponents. In addition, it was determined that the antisocial behavior scores of the students who worked with male coaches were higher. In the comparisons made between the branches, it was found that students who are interested in individual sports exhibit more antisocial behavior compared to those who do team sports. Dec. The students who took part in the school team, on the other hand, exhibited higher prosocial behaviors towards their teammates. Correlation analyses have revealed that the duration of participation in the sports course and the duration of working with the coach positively affect the prosocial behavior of students. In addition, it has been found that the duration of participation in sports courses and coach behavior have an impact on students' behavior, and coaches' punishment of unsportsmanlike behavior shapes students' behavior. These findings highlight the impact of sports education and coaches on student behavior.

Description

Keywords

Spor, Sports

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

94

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™