Investigation of the Relationship Between Preschoolers' Competition Styles, Anxiety Levels and Their Parents'parental Attitudes

dc.contributor.advisor Sak, Ramazan
dc.contributor.author Yıldız, Songül
dc.date.accessioned 2025-05-10T20:07:18Z
dc.date.available 2025-05-10T20:07:18Z
dc.date.issued 2023
dc.department Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitime devam eden çocukların rekabet stilleri, kaygı düzeyleri ve ebeveynlerinin ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Van ili merkez ilçelerinde (İpekyolu, Tuşba ve Edremit) bulunan 400 okul öncesi dönem çocuğu ve onların ebeveynleri oluşturmaktadır. Tarama yönteminde hazırlanan araştırmada demografik verilere ulaşmak için 'Demografik Bilgi Formu', ebeveyn tutumlarını ölçmek için 'Ebeveyn Tutum Ölçeği', çocukların rekabet stillerini ölçmek için 'Okul Öncesi Rekabet Ölçeği' ve çocukların kaygı düzeylerini ortaya koymak için de 'Okul Öncesi Çocuklarda Anksiyete Ölçeği' kullanılmıştır. Ölçeklerden ve bilgi formundan elde edilen bilgiler SPSS-26 paket programına aktarılarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde, Bağımsız Örneklemler İçin t-Testi, Tek yönlü varyans analizi ve Pearson Momentler Çarpımı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi dönem çocuklarının göreve yönelik rekabet stili ile yaygın kaygı bozukluğu, ayrılma kaygı bozukluğu, özgül fobi kaygı bozukluğu ve toplam kaygı bozukluğu arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Başkalarına odaklı rekabet stili ile ayrılma kaygı bozukluğu alt boyutunda negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Baskınlığın korunumu hiyerarşisi rekabet stili ile özgül fobi kaygı bozukluğu ve toplam kaygı bozukluğu arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Demokratik ebeveynlik tutumu ile toplumsal kaygı alt boyutu ve toplam kaygı bozukluğu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ebeveynlerin otoriter ve aşırı koruyucu ebeveynlik tutumları ile toplumsal kaygı bozukluğu, yaygın kaygı bozukluğu, ayrılma kaygı bozukluğu, özgül fobi kaygı bozukluğu ve toplam kaygı bozukluğu arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. İzin verici ebeveynlik tutumu ile kaygı ölçeğinin hiçbir alt boyutu ve ölçeğin genel kaygı toplamı arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Demokratik ebeveynlik tutumu ile göreve yönelik rekabet stili arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
dc.description.abstract The aim of this study is to investigate the relationship between preschooler's competition styles, anxiety levels and their parents' parental attitudes. The sample of the research consists of 400 preschool children and their parents living in the central districts of Van (İpekyolu, Tuşba and Edremit). In this survey research, 'Demographic Information Form' was used to collect demographic data, 'Parenting Attitude Scale' to measure parental attitudes, 'Preschool Competitiveness Questionnaire' to evaluate preschool children's competition styles, and 'Anxiety Scale for Preschool Children' to reveal children's anxiety levels. The data obtained from the scales and the information form was transferred to the SPSS-26 package program to analyze. In the analysis of the data, Independent Samples t-Test, Oneway Analysis of Variance (ANOVA), and The Pearson Product Moment Correlation were used. At the end of the analysis, a significant negative relationship was found between the task-oriented competition style of preschool children and generalized anxiety disorder, separation anxiety disorder, specific phobia anxiety disorder, and total anxiety disorder. A negative significant relationship was also found in the otherreferenced competition and separation anxiety disorder sub-dimension. A negative significant correlation was found between the maintenance of dominance hierarchy style and specific phobia anxiety disorder, and total anxiety disorder. A negative and significant relationship was found between democratic parenting attitude and social anxiety sub-dimension, and total anxiety disorder. A positive and significant relationship was found between parents' authoritarian and overprotective parenting attitudes and social anxiety disorder, generalized anxiety disorder, separation anxiety disorder, specific phobia anxiety disorder, and total anxiety disorder. There was no significant relationship between permissive parenting attitude and any of the sub-dimensions of the anxiety scale, and total of the anxiety scale. A positive and significant relationship was found between democratic parenting attitude and taskoriented competition style. en_US
dc.identifier.endpage 159
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTJXbQXQzjqZ5n0xqEcRGDZybUZIa7Ps8qDfspe7byicM
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/20895
dc.identifier.yoktezid 811346
dc.language.iso tr
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Education and Training en_US
dc.title Investigation of the Relationship Between Preschoolers' Competition Styles, Anxiety Levels and Their Parents'parental Attitudes en_US
dc.title.alternative Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Rekabet Stilleri, Kaygı Düzeyleri ve Ebeveynlerinin Ebeveyn Tutumları Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication

Files

Collections