İbn-i Sina'da Varoluşsal İyi-Oluş: İnterdisipliner Bir Perspektif

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Ontolojik iyi-oluş insanoğlunun yeryüzünde var olduğu günden bu yana bütün bir epistemik ve ontolojik serüveni ve yaşamsal, düşünsel arayışı içerisinde önemli bir hedef ya da ideal olarak hep telakki edilegelmiştir; bu konuyla ilgili tarihsel ve kuramsal arka plana bakıldığında, İbni Sina 1000 yılı aşan bir zamansal döngü içerisinde transandantal ontolojik iyi-oluş ideali bütün bir düşünsel özyaşamsal öyküsüne yoğurarak realite yahut üst-realiteler dünyasının doğasını çok katmanlı ve çok boyutlu bir biçimde ve İslami öz-referansiyel kaynaklar bağlamında ele alıp değerlendirerek, meta filozofik bir epistemik alanın yaygınlaştırılmasına ve sağlam bir meta-bilimsel temele oturtulmasına aracılık etmiştir. İbni Sina, ayrıca başta epistemoloji ve aksiyoloji kavramları olmak üzere meta filozofi bağlamında ele alınabilecek çeşitli kavram ya da akımlardan esinlenerek ve interdisiplinler bir perspektifi benimseyerek ontoloji kavramını çeşitli üst-bilgi bileşenleri bağlamında ele almaya çalışmıştır. O, gerek somut gerekse soyut bağlamda değerlendirilebilecek çeşitli varoluşsal ya da kozmik kavramların, entitelerin ya da olguların ontolojik tabakalarına derin bir meta filozofik içgörü ile ve büyük bir bilgesel cesaretle inerek incelemeye çalışmıştır. Sonuç olarak nitel bir yöntem, belgesel tarama ve karma bir metodoloji ile değerlendirilebilecek ve Yüksek Lisans tez çalışması bağlamında ele alınabilecek 'İbni Sina'da Varoluşsal İyi-Oluş: İnterdisipliner Bir Perspektif' adlı bu tez çalışmasında meta-disipliner bir bakış açısı benimsenerek gerek ulusal, gerekse küresel ölçekte insanoğlunun ebedi mutluluk arayışına bir takım çözüm ya da çareler ortaya koymaya öncülük edilerek çeşitli pedagojik ortamlarda karşılaşılabilecek sorun ya da sıkıntıların çözümlenebilmesine dönük bir takım değerlendirmeler ve postulatlar ortaya konulmuştur. Anahtar sözcükler:İbn-i Sina, İslam, ontoloji, iyi-oluş, pedagoji, eğitim.
Ontological well-being has always been considered an important goal or ideal in the entire epistemic and ontological quest and a quintessential intellectual endeavour on the part of human beings, ever since they existed on earth. When we look at the historical and theoretical background on this subject, Avicenna, in a temporal cycle encompassing more than 1000 years, incorporated the ideal of transcendental ontological well-being into a whole intellectual autobiographical account, explaining the nature of the world of reality or super-realities in a multi-layered and multi-dimensional way and within the context of Islamic self-referential sources. By considering and evaluating this phenomenon within the context of Islamic sources, Avicenna has contributed to the dissemination of a meta-philosophical epistemic field and its establishment on a solid meta-scientific basis. Ibn Sina also tried to handle the concept of ontology within the context of various meta-knowledge components, inspired by various concepts or movements that can be evaluated within the context of meta-philosophy, especially the concepts of epistemology and axiology by adopting an interdisciplinary as well as a meta-disciplinary perspective. He tried to examine the ontological layers of various existential or cosmic concepts, entities, or phenomena that can be evaluated in both concrete and abstract contexts, with a deep meta-philosophical insight and great wise courage. As a result, in this study titled 'Existential Well-Being in Avicenna: An Interdisciplinary Perspective', which can be evaluated with a qualitative method, documentary scanning, and a mixed methodology and which can be evaluated within the context of a seminar composed for a Master's thesis, a meta-disciplinary perspective has been adopted.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Psikoloji, Tarih, Education and Training, Psychology, History

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

68

Collections