Üniversitede Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Okuryazarlığı ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi
Abstract
Bu çalışma Üniversitede Öğrenim Gören Öğrencilerin Sağlık Okuryazarlığı ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin İncelenmesi amacıyla yapıldı. Çalışmaya Van Yüzüncü Yıl Üniversite'sinde eğitim gören 18-40 yaş aralığında toplamda 408 öğrenci çalışmaya dahil edildi. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli uygulandı. Katılımcılara IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) kısa form anketi ve Sağlık Okuryazarlığı kısa form ölçeği uygulandı. İstatistiksel analizler için Sosyal Bilimler için İstatistik Paketi (SPSS; IBM Corp, Armonk, NY) kullanıldı. Veriler p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Analizler sonucunda fiziksel aktivite (FA) açısından Spor Bilimleri Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültesi lehine anlamlı bir sonuç görüldü (p<0.05). Cinsiyet açısından fiziksel aktivite düzeyleri erkek katılımcıların puanlarının kadın katılımcılara göre daha yüksek olduğu görüldü (p<0.05). Sağlık okuryazarlığı açısından bakıldığında Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Spor Bilimleri Fakültesi puanlarının diğer fakültede okuyan öğrencilerin puanlarına göre daha yüksek olduğu görülmüş olup istatiksel açıdan anlamlı bir sonuç tespit edildi (p<0.05). Cinsiyet açısından sağlık okuryazarlığı düzeylerinde herhangi bir farklılık görülmedi (p>0.05). Sonuç olarak, çalışmaya katılan üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin iyi düzeyde olduğu, sağlık okuryazarlığı düzeylerinde ise fakülteler arası farklılıkların olduğu görüldü. Bu durum, özellikle sağlıkla ilgili alanlarda eğitim alan öğrencilerin daha bilinçli davranışlar sergilediğini ortaya koymaktadır. Elde edilen bulgular, üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam alışkanlıklarının desteklenmesinde eğitim programlarının önemine işaret etmektedir. Bu doğrultuda, yükseköğretim kurumlarında sağlık okuryazarlığına yönelik bilinçlendirme çalışmaları ile fiziksel aktiviteyi teşvik eden programların yaygınlaştırılması önerilmektedir.
This study was conducted to examine the Health Literacy and International Activity Levels of University Students. A total of 408 students between the ages of 18-40 studying at Van Yuzuncu Yil University were included in the study. The screening model, one of the beautiful research methods, is used in the study. Participants are given the IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) short-form survey and Health Literacy short-form performance. Statistical Package for Social Sciences (SPSS; IBM Corp, Armonk, NY) was used for statistical analysis. Data were evaluated at the p<0.05 significance level. As a result of the analyses, a statistically significant difference in physical activity (PA) was found in favor of students from the Faculty of Sport Sciences and the Faculty of Dentistry (p<0.05). In terms of gender, male participants had higher physical activity scores than female participants (p<0.05). Regarding health literacy, students from the Faculty of Health Sciences and the Faculty of Sport Sciences had significantly higher scores compared to students from other faculties (p<0.05). However, no significant difference was found in health literacy levels based on gender (p>0.05). In conclusion, it was observed that the physical activity levels of the university students participating in the study were at a good level, while there were differences in health literacy levels between faculties. This indicates that students in health-related fields tend to exhibit more conscious behaviors. The findings highlight the importance of educational programs in promoting healthy lifestyle habits among university students. In this context, it is recommended to expand awareness-raising initiatives on health literacy and to implement programs that encourage physical activity in higher education institutions.
This study was conducted to examine the Health Literacy and International Activity Levels of University Students. A total of 408 students between the ages of 18-40 studying at Van Yuzuncu Yil University were included in the study. The screening model, one of the beautiful research methods, is used in the study. Participants are given the IPAQ (International Physical Activity Questionnaire) short-form survey and Health Literacy short-form performance. Statistical Package for Social Sciences (SPSS; IBM Corp, Armonk, NY) was used for statistical analysis. Data were evaluated at the p<0.05 significance level. As a result of the analyses, a statistically significant difference in physical activity (PA) was found in favor of students from the Faculty of Sport Sciences and the Faculty of Dentistry (p<0.05). In terms of gender, male participants had higher physical activity scores than female participants (p<0.05). Regarding health literacy, students from the Faculty of Health Sciences and the Faculty of Sport Sciences had significantly higher scores compared to students from other faculties (p<0.05). However, no significant difference was found in health literacy levels based on gender (p>0.05). In conclusion, it was observed that the physical activity levels of the university students participating in the study were at a good level, while there were differences in health literacy levels between faculties. This indicates that students in health-related fields tend to exhibit more conscious behaviors. The findings highlight the importance of educational programs in promoting healthy lifestyle habits among university students. In this context, it is recommended to expand awareness-raising initiatives on health literacy and to implement programs that encourage physical activity in higher education institutions.
Description
Keywords
Spor, Sports
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
72