Evalition of Targets Related With Reading Comprehension Which Is in the Secondary School Turkish Course Curriculum in Terms of Constructive Approach
No Thumbnail Available
Date
2012
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Son yıllarda ülkemizdeki eğitim sisteminin temelini oluşturan yapılandırmacı yaklaşım öğretim sürecinde öğretmen ve öğrencinin rolünü değiştirmiştir. Bu durum Türkçe öğretim programı dahil tüm öğretim programlarına kazanımlar aracılığıyla yansımıştır. Hazırlanan bu programlarla öğrencilere kazandırılması gereken beceriler değişmiş, öğrencilere dilini etkili kullanma, üst düzey düşünme, iletişim kurma, problem çözme, araştırma, karar verme gibi beceriler kazandırılması amaçlanmıştır. Bu nedenle kazanımların yapılandırmacı yaklaşıma uygunluğu bu becerilerin kazandırılması açısından önemlidir.Bu çalışmada, Türkçe dersi öğretim programında yer alan ?Okuduğu Metni Anlama ve Çözümleme? kazanımları yapılandırmacı yaklaşımın temel öğrenme ilkeleri göz önünde bulundurularak değerlendirilmiştir. Bu çalışmada, tarama (betimleme) deseninde ve nitel araştırma yöntemlerinden belge inceleme (dökümün analizi ) yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemle söz konusu kazanımlar değerlendirilmiş ve bu kazanımların yapılandırmacı yaklaşımla olan ilişkisi ortaya konulmuştur.
In recent years, constructivist approach, that forms the basis of education system in our country, changed teacher and student roles in teaching process. This situation reflects by targets in all education programs, including Turkish Curriculum. With these programs skills are intended to give students have changed; skills such as use of language effectively, high level thinking, communicating, problem-solving, researching, decision-making, have been intended to be given students.In this study, the targets ?Reading Comprehension ant text aralysis? which is in the Turkish Curriculum has been evaulated by taking into account basic learning principles of constructivist approach. In this study, description pattern method and document review (text analysis) method an from qualitative research methods have been used. With this method thoso targets have been evaluated and these targets relationship with constructive approach has been presented.
In recent years, constructivist approach, that forms the basis of education system in our country, changed teacher and student roles in teaching process. This situation reflects by targets in all education programs, including Turkish Curriculum. With these programs skills are intended to give students have changed; skills such as use of language effectively, high level thinking, communicating, problem-solving, researching, decision-making, have been intended to be given students.In this study, the targets ?Reading Comprehension ant text aralysis? which is in the Turkish Curriculum has been evaulated by taking into account basic learning principles of constructivist approach. In this study, description pattern method and document review (text analysis) method an from qualitative research methods have been used. With this method thoso targets have been evaluated and these targets relationship with constructive approach has been presented.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Beceri Kazandırma, Okuma-Anlama, Okuma-Anlama Becerisi, Program Değerlendirme, Türkçe, Türkçe Dersi, Türkçe Eğitimi, Yapılandırmacı Öğretim Yöntemi, Öğretim Programları, Öğretim Yöntemleri, Ilköğretim, Education and Training, Skill Acquiring, Reading-Comprehension, Reading-Comprehending Skill, Program Evaluation, Turkish, Turkish Lesson, Turkish Education, Constructivist Teaching Method, Teaching Curriculums, Teaching Methods, Primary Education
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
82