Victoria Döneminde Cinsiyet ve Güç
Abstract
Tarih boyunca, sosyal konumu erkeğin konumundan aşağıda olan kadının budurumu, özellikle 19. yüzyılda kadın yazarların edebi çalışmalarına konu olmuştur.Bu dönemdeki romanlardan bazıları ?Kadın Problemi? ile ilgilenirken, diğerlerideğişen ngiliz toplumunda yeni kadın tipinin hayatı eşit yaşamak için sürdürdüklerimücadelelerini dile getirmiştir. Charlotte Bronte'nin Jane Eyre ve Emily Bronte'ninWuthering Heights romanları, Victoria toplumuna sıra dışı kadın karakterlersunmaları açısından önemli örneklerdir. Bu tezin amacı belirtilen romanlardanörnekler işleyerek 1995 yılında Ridley Scott'ın yönettiği ?Thelma ve Louise? filminiele alarak, on dokuzuncu ve yirminci yüzyılda ? Cinsiyet ve Güç? ilişkisini, kadınındurumu açısından değerlendirmektir.Jane Eyre'in baş kişisi Jane, ezik bir çocukluktan yetişkinliğe geçerken,kendisini erkeğin egemenliğinden öncelikle mücadeleci ruhuyla daha sonra iseamcasından miras kalan varlığı ile kurtarmaktadır. Charlotte Bronte, Jane'in buyükselişini, toplumun hoşgörü ile bakmadığı kendi yazarlık kariyerindeki yükseliş ileözdeşleştirmiştir. Aynı durum Emily Bronte'in Wuthering Heights romanında farklıbir olay örgüsü ile görülmektedir. Burada ana kadın karakter sosyal konumu ileörtüşmeyen davranışsal isyanlarda bulunarak toplumun kabul gördüğü kadınlığa başkaldırmaktadır. Her iki kadın yazar ise romanlarında yarattıkları kahramanları kadarcesur olamayıp, bu ngiliz edebiyatında iz bırakmış eserlerini yaşadıkları çağıntoplumuna kabul ettirebilmek için erkek yazar isimleri ile yayınlamışlardır.Diğer yandan ele aldığımız Thelma ve Louise adlı filmin konusu da, ikiyirminci yüzyıl kadınının toplumda egemen olan erkeklerin karşısında kendilerinikabul ettirme çabaları ve bu uğurda yaşamlarından vazgeçmeleridir. ncelenen heriki eser ve film, kadının hem on dokuzuncu hem de yirminci yüzyılda kendilerinierkeğin aşağısında yer alan konumundan kurtarmaya yönelik çabalarının, istenilensonuca ulaşamadığını göstermiştir.
Description
Keywords
İngiliz Dili ve Edebiyatı, English Linguistics and Literature
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
147