Transcendentalist and Eco-Fictional Perspective: Richard Powers' the Overstory and Latife Tekin's Ormanda Ölüm Yokmuş

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

İnsanoğlu var olduğundan beri doğa ile iç içedir ve doğanın varlığı insanlık için kaçınılmaz bir ihtiyaçtır. İnsanlığın manevi yönünü ele alan edebiyat, doğayı insan üzerinden yorumlar ve değerlendirir. Tarih boyunca insanlık, varlığının devamını sağlayan doğayı yorumlamaya ve anlamlandırmaya çalışır. Aşkın edebiyat insanın doğaya olan sevgisini ve bağlılığını açıklamaya çalışırken, bu sevginin ötesindeki eko-kurgu eserler, insanlığın yaşam biçimlerinin doğa üzerindeki etkilerini ortaya koymaktadır. Dolayısıyla eko-kurgu ve aşkıncılığın ortak noktası olan doğa, insanlık için vazgeçilmezdir. İnsan dışında yaşayan her canlıya verilmesi gereken değerin önemi eko-eleştiri ve aşkıncılık için hayatidir. Seçilen yazarlar ve eserleri, doğa ve orman sevgisinin yanı sıra insanlığın neden olduğu doğa tahribatına odaklanmaları açısından dikkat çekicidir. Sonuç olarak Richard Powers'ın The Overstory ve Latife Tekin'in Ormanda Ölüm Yokmuş adlı yapıtları aşkıncılık ve eko-kurgu, eko-eleştiri ışığında incelenmiş ve genel değerlendirmeler yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı edebiyatta hep var olan doğa kavramını aşkıncılık ve eko-eleştirinin türlerinden olan eko-kurgu ile ortaya çıkarmaktır. Çalışmada aşkıncılığın doğuşu ve eko-eleştirel bakış açısıyla yorumlanışı incelenecektir. Daha sonraki bölümde de Richard Powers'ın The Overstory ve Latife Tekin'in Ormanda Ölüm Yokmuş eserleri çevreye duyarlı aşkıncı bakış açısıyla incelenecektir. Bu çalışmadaki amacım eko-eleştirinin yeni bir kavram olmayıp aşkıncı akımın yeniden yorumlanmasıyla ortaya çıkan bir akım çevreye duyarlı aşkıncılık 'ekoaşkıncılık' olduğunu iddia ederek iki örnek eser incelemektir. Anahtar Kelimeler: Aşkıncılık, eko-kurgu, doğa, orman, insanlık, ekoeleştiri, derin ekoloji, ekoaşkıncılık
Humanity has been intertwined with nature since its existence, and the existence of nature is an inevitable need for humanity. Literature, which deals with the spiritual aspect of humanity, interprets and evaluates nature through humans. Throughout history, humanity has tried to analyze and make sense of nature, which provides the continuation of its existence. While transcendental literature tries to explain human's love and devotion to nature, eco-fiction works reveal the effects of humanity's lifestyles on nature beyond this love. Therefore, nature, the common point of ecocriticism and transcendentalism, is indispensable for humanity. The importance of value that should be given to every living thing in nature other than humanity is vital for both ecocriticism and transcendentalism. Selected authors and works are remarkable in terms of their focus on nature and forest love, as well as the destruction of nature caused by humanity. As a result, Richard Powers' The Overstory and Latife Tekin's Ormanda Ölüm Yokmuş have been examined in the light of transcendentalism and eco-fiction, ecocriticism and have given general assessments. This study aims to reveal that the concept of nature has always existed in literature with transcendentalism and eco-fiction, genre of ecocriticism. The study will examine the birth of transcendentalism and its interpretation from an eco-critical perspective. In the next section, Richard Powers' The Overstory and Latife Tekin's Ormanda Ölüm Yokmuş will be analyzed from an eco-transcendental perspective. This study examines two exemplary works, claiming that ecocriticism is not a new concept but a movement (eco-transcendentalism) that emerged with the reinterpretation of transcendentalism. Key Words: Transcendentalism, eco-fiction, nature, forest, humanity, eco-critism, deep ecology, ecotranscendentalism

Description

Keywords

İngiliz Dili ve Edebiyatı, English Linguistics and Literature

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

103

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™