Ergenlerde Akademik Öz-yeterlik, İçsel Motivasyon, Azim ve Psikolojik Dayanıklılığın İyi Oluş ile İlişkisinin İncelenmesi

dc.contributor.author Yıldız, Fatma Nur
dc.contributor.author Kardaş, Ferhat
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:54:30Z
dc.date.available 2025-05-10T17:54:30Z
dc.date.issued 2021
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp T.C. Mi̇lli̇ Eği̇ti̇m Bakanliği,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı; akademik öz-yeterlik, içsel motivasyon, azmin gayrette sebat etme boyutu ve psikolojik dayanıklılık değişkenlerinin iyi oluş ile ilişkisini ortaya koymak ve bu değişkenlerin iyi oluşu etkileme mekanizmasını açıklamaya yönelik olarak alanyazın temelli geliştirilen bir model önerisini test etmektir. Araştırmanın çalışma grubu, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı liselerde öğrenim görmekte olan 300’ü kadın, 300’ü erkek olmak üzere 600 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmaya farklı sınıf düzeylerinden ve bölüm türlerinden öğrenciler katılmıştır. Araştırma verileri Çocuklar İçin Öz-yeterlik Ölçeği, Ergenler İçin Ders Çalışmaya Motive Olma Ölçeği, Ergen Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (EPDÖ), Kısa Azim Ölçeği ve Ergenler İçin Beş Boyutlu İyi Oluş Modeli: EPOCH ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiş ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve Yapısal Eşitlik Modellemesi ile analizler yapılmıştır. Araştırma sonucunda öz-yeterlik, motivasyon, azim, psikolojik dayanıklılık ve iyi oluş değişkenleri arasında anlamlı pozitif ilişkilerin olduğu ortaya konulmuştur. Hipotetik modelin analizine yönelik bulgular önerilen hipotetik modelin mükemmel uyum gösterdiğini, akademik öz-yeterlik ve ders çalışmaya yönelik içsel motivasyonun artmasıyla, azmin gayrette sebat etme alt boyutunun ve psikolojik dayanıklılık düzeyinin de arttığı, bu iki değişkenin düzeyinin artmasının da bireylerin iyi oluş düzeylerini arttırdığı ortaya konulmuştur. Ortaya konulan bulgular çerçevesinde okullarda ve ruh sağlığı alanında çalışan araştırmacı ve uygulayıcılara çeşitli öneriler sunulmuştur. en_US
dc.identifier.doi 10.33711/yyuefd.957391
dc.identifier.endpage 1099 en_US
dc.identifier.issn 1305-2020
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 1073 en_US
dc.identifier.trdizinid 436094
dc.identifier.uri https://doi.org/10.33711/yyuefd.957391
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/436094/ergenlerde-akademik-oz-yeterlik-icsel-motivasyon-azim-ve-psikolojik-dayanikliligin-iyi-olus-ile-iliskisinin-incelenmesi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/18940
dc.identifier.volume 18 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Psikoloji en_US
dc.title Ergenlerde Akademik Öz-yeterlik, İçsel Motivasyon, Azim ve Psikolojik Dayanıklılığın İyi Oluş ile İlişkisinin İncelenmesi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files