Pozitif Psikoloji Temelli Bir Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Karakter Güçleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Son yıllarda karakter güçlerinin ve erdemlerin fark edilmesi, güçlendirilmesi ve yaşamın her alanında kullanılmasının sağlanması önemli çalışma alanlarından biri hâline gelmiştir. Yapılan çeşitli araştırmalar çocuklar, ergenler ve yetişkinler üzerindeki olumlu ve geliştirici etkileri göz önüne alındığında, karakter güçlerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılmasının birey ve toplum ruh sağlığı açısından önemli olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada ergenlere yönelik pozitif psikoloji temelli ve karakter güçlerini geliştirme odaklı bir psiko-eğitim programı hazırlanmış ve ergenlerin karakter güçleri, özsaygı, iyimserlik, şükran düzeylerinin artırılması ve kötümserlik düzeylerinin azaltılması amaçlanmıştır. Çalışmada ön test, son test, izleme testli, kontrol gruplu 2x3’lük split-plot deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmaya toplamda 32 öğrenci katılmıştır. Deney grubundaki katılımcılara 15 oturumluk pozitif psikoloji temelli müdahale programı uygulanmıştır. Veri toplama araçları olarak Karakter Güçleri Envanteri (VIA-IS-P), Pears-Harris Çocuklar İçin Öz Kavramı Ölçeği, İyimserlik-Kötümserlik Ölçeği ve Şükran Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, Mann Whitney-U testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları, psiko-eğitim programının ergenlerin öz saygı, iyimserlik, şükran ve toplam karakter güçleri düzeylerini artırmada ve kötümserlik düzeylerini azaltmada etkili olduğunu; psiko-eğitim programının ergenlerin karakter güçleri, öz saygı, iyimserlik, düzeylerini artırmada ve kötümserlik düzeylerini azaltmada orta, şükran düzeylerini artırmada ise yüksek etki değerine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ulaşılan bulgular çerçevesinde araştırmacı ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.
Description
Keywords
Sosyal Çalışma, Eğitim, Özel, Psikoloji
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Volume
26
Issue
1
Start Page
92
End Page
103