Öğretmenlere Yönelik Yıldırma Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliğinin Yeniden Belirlenmesi

dc.contributor.author Çam, Zekeriya
dc.contributor.author Tanhan, Fuat
dc.date.accessioned 2025-05-10T16:51:30Z
dc.date.available 2025-05-10T16:51:30Z
dc.date.issued 2011
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Ankara Üni̇versi̇tesi̇,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı Tanhan ve Çam (2009) tarafından geliştirilen Öğretmenlere Yönelik Yıldırma Ölçeğinin (ÖYYÖ) yeniden geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Bu amaç doğrultusunda ölçeğin ilk formuna yeniden Açımlayıcı Faktör Analizi (AF A) gerçekleştirilmiştir. Daha sonra ortaya çıkan model Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile test edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi işleminden elde edilen verilere göre ölçek, 29 madde ve beş bileşenli bir yapı göstermiştir. Ölçeğin toplamda açıkladığı varyans %55,31 ve Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı 0.92 olarak hesaplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi işleminin ardından elde edilen model doğrulayıcı faktör analizi ile smanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi işleminde Ki-Kare Uyum Testi, RMSEA, GFI, RMR ve AGFI uyum indekslerinden yararlanılmıştır. Uyum indekslerinden elde edilen değerler RMSEA için 0.0, GFI için 0.82, RMR için 0.024, AGFI için 0.79 ve Ki-Kare uyum testi için 0.244 olarak hesaplanmıştır. Bu değerler ölçeğin gösterdiği yapının uygun olduğuna dair bir bilgi sunmaktadır. Ayrıca ölçeğin benzer yapılar geçerliğini sınamak amacıyla Toker-Gökçe (2006) tarafından geliştirilen îş Yerinde Duygusal Yönden İncitici Davranışlar Ölçeği ile ÖYYÖ arasındaki korelasyon değeri hesaplanmıştır. Elde edilen korelasyon değeri (r=0.68; p<0.01) şeklinde bulunmuştur. Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve benzer yapılar geçerliği işlemlerinden elde edilen değerlere bakılarak Öğretmenlere Yönelik Yıldırma Ölçeği'nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir. en_US
dc.identifier.endpage 97 en_US
dc.identifier.issn 1302-9967
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 80 en_US
dc.identifier.trdizinid 121053
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/121053/ogretmenlere-yonelik-yildirma-olceginin-gecerlik-ve-guvenirliginin-yeniden-belirlenmesi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/2345
dc.identifier.volume 40 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.subject İstatistik Ve Olasılık en_US
dc.title Öğretmenlere Yönelik Yıldırma Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliğinin Yeniden Belirlenmesi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files