Browsing by Author "Artun, Hüseyin"
Now showing 1 - 20 of 23
- Results Per Page
- Sort Options
Article 3e, 5e ve Fetemm ile Desteklenmiş Öğrenme Ortamının Sürdürülebilir Kalkınma Konusuna Etkisi(2022) Okur, Murat; Erkol, Mahmut; Temur, Atilla; Artun, HüseyinBu araştırmanın amacı, 3E, 5E ve FeTeMM ile desteklenmiş öğrenme ortamının sürdürülebilir kalkınma konusu üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Van ilinin merkez bir ortaokulunda öğrenim görmekte olan 30 öğrenciden (16 erkek, 14 kız) oluşmaktadır. Araştırmada nicel ve nitel veriler bir arada kullanılmıştır. Araştırmada açıklayıcı desen yöntem kullanılmıştır. Nicel veriler, “Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutum Ölçeği (SÜKTÖ)” ve “Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Başarı Testi (SÜKYÖBAT)” ile toplanmıştır. Nitel veriler ise, “Yarı Yapılandırılmış Mülakat Formu” ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler normal dağılım göstermediğinden non-parametrik (parametrik olmayan) testlerden Wilcoxon Signed Ranks testi ile analiz edilirken, nitel veriler ise içerik ve betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutumlarında ve akademik başarılarında anlamlı bir artış meydana gelmiştir.Master Thesis The Analyzing of the Points of Science Teachers Concerning the Usage of Artificial Intelligence Technologies in Science Teaching(2022) Sanca, Münevver; Artun, HüseyinBu araştırmanın amacı, fen öğretiminde yapay zekâ teknolojilerinin kullanımına ilişkin fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, Türkiye' de dokuz faklı ilde bulunan özel ve devlet okullarının ortaokul kademesinde görev yapan fen bilimleri öğretmenleri arasından uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 13 fen bilimleri öğretmeni (7-erkek, 6-kadın) ile nitel yöntem tercih edilerek yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış mülakat formu yardımıyla toplanarak betimsel analiz ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularında öğretmenlerin, yapay zekâ teknolojilerinin geçmiş yıllara nazaran insan hayatında daha fazla yer alması konusundaki fikirlerinin olumlu ve olumsuz uçlarda toplandığı görülmüştür. Öğretmenlerin eğitimde yapay zekâ teknolojilerini çoğunlukla uygulanabilir ve gerekli bulmalarına karşın bazı alanlarda pilot çalışmaların titizlikle yürütülmesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Öğretmenler, öğrenciler ve eğitim-öğretim ortamları açısından çeşitli çıktılarının olacağına değinmişler ve yapay zekânın mesleki ve kişisel rehberlik, ölçme ve değerlendirme, başarı durumlarının kestirilmesi noktalarında hassas ve esnek sonuçlara ulaşılabileceğini ifade etmişlerdir. Bir disiplin olarak fen bilimleri dersinin yapay zekâ teknolojileri bakımından desteklenebilecek bir yapıda olduğu ve Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı' nda birtakım güncellemelerin yapılması gerektiği belirtilerek fen bilimleri dersinde çoğunlukla kullanılabilir bir alan olarak ifade edilmiştir. Öğretmenlerin mesleki görevlerini yerine getirirken yapay zekâdan yardım alma konusuna sıcak baktıkları ve bu uygulamalarla iş kolaylığı, zaman tasarrufu, güvenli ve sağlıklı öğretim ortamları sağlama, öğrencileri teşvik etme, fen öğretiminin niteliğini artırma, kalıcı ve anlamlı öğrenme, dijitalleşme noktalarında dikkat çekici sonuçlara ulaşılabileceğini vurgulamışlardır. Öte yandan öğretmenlerin yapay zekâ ile ilgili çeşitli endişelerinin olduğu konusunda ortak bir paydada buluştukları sonucuna ulaşılmıştır. Söz konusu bu sonuçların ve oluşturulan önerilerin tüm paydaşlara yol göstermesi ümit edilmektedir.Master Thesis Application of Virtual Reality Supported Flipped Learning Model: Example of Solar System and Beyond Unit(2023) Doğdu, Nurgül; Artun, Hüseyinİletişim ve bilgi teknolojilerindeki hızlı ilerlemeler farklı alanlarda olduğu gibi eğitim sisteminde de önemli farklılıkları meydana getirmiştir. Bu farklılıklardan ötürü Fen Bilimleri dersinin öğretiminde çalışma konusu olarak teknolojinin kullanılması literatürde sıkça tercih edilmektedir. Bundan dolayı bu çalışmanın amacı, sanal gerçeklik destekli ters yüz öğrenme modelinin Güneş Sistemi ve Ötesi ünitesinde 7. sınıf öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve görüşleri üzerine etkisini incelemektir. Çalışmada belirlenen amaca yönelik kapsamlı bir inceleme yapılması hedeflenmiş ve bu doğrultuda karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunun örneklem grubunu, uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiş 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Van ili Muradiye ilçesine bağlı bir ortaokulunun 7.sınıfında öğrenim gören 22 öğrenci; nitel boyutunu ise, ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 6 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri; akademik başarı testi, astronomi tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış mülakat formu olmak üzere üç farklı şekilde elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde, wilcoxon işaretli sıralar testi ve bağımlı t- testi; nitel verilerde içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler değerlendirildiğinde, öğrencilerin sanal gerçeklik destekli ters yüz öğrenme modeli ile işlenen derste daha başarılı oldukları yani isatistiksel olarak akademik başarılarındaki artışın anlamlı bulunduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda bu uygulamaya karşı öğrencilerin tutumlarının olumlu yönde geliştiği gözlemlenmiştir. Görüşmeler sonucunda öğrenciler, tüm süreç boyunca aktif olduklarını, uygulama sayesinde Fen Bilimlerinde yer alan soyut kavramların öğretiminin kolaylaştığı, uygulamada kullanılan görseller sayesinde kalıcılığın arttığını ifade etmişlerdir. Çalışmada elde edilen sonuçlar sanal gerçeklik ve ters yüz sınıf modelinin fen öğretiminde uygulanabilirliğini ortaya koymuş olup ileride gerçekleştirilecek çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Article Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Biyoçeşitlilik Konusunu Anlamaları Üzerine Kavram Karikatürlerinin Etkisi(2019) Gülseven, Emine; Artun, Hüseyin; Temur, AtillaEğitimde görsel materyallerin kullanımı oldukça önem kazanmıştır. Bu materyallerden biri de kavram karikatürleridir.Karikatürler, durumların ve kişilerin eleştirisini sert biçimde değil, mizah unsuru yardımıyla komikliği de içererek eleştirelyaklaşımla ele alan görsel açıdan zengin materyallerdir. Bu araştırmada amaç ise, beşinci sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleridersinde kavram karikatürleri ile desteklenmiş öğrenme ortamının biyoçeşitlilik konusunu anlamaları üzerine etkisininincelenmesidir. Araştırmada ön-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın uygulaması, 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Van ili İpekyolu ilçesinde yer alan bir merkez ortaokulunun 5. sınıfında öğrenimgören toplam 50 öğrenciyle yürütülmüştür. Biyoçeşitlilik konusunun öğretimi kontrol grubunda sadece fen bilimleri öğretimprogramında yer alan etkinlikler ile deney grubunda ise mevcut öğretim programı kavram karikatürleriyle desteklenerekyapılmıştır. Araştırmanın verileri, biyoçeşitlilik konusuna ilişkin hazırlanan ön test ve son test olarak uygulanan açık uçlu 10sorudan oluşan “Biyoçeşitlilik Konusu Başarı Testi (BİKBAT)” ile elde edilmiştir. Araştırmanın verileri SPSS 20 bilgisayarprogramı ile analiz edilmiştir. Anlama düzeyleri tablosu kullanılarak BİKBAT’ tan elde edilen veriler SPSS 20 programıkullanılarak çeşitli istatiksel analizler yapılmıştır. Bu analizler arasında bağımsız gruplar Mann-Whitney U testi, bağımsız t-testi, bağımlı t-testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Analizler sonucu kavram karikatürleriyle öğrenim görendeney grubu öğrencilerinin daha başarılı olduğu belirlenmiştir.Article Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Mesleki Kazanımlarının ve Sorunlarının İncelenmesi(2021) Bakırcı, Hasan; Artun, Hüseyin; Doğdu, NurgülCovid-19 pandemisi, Dünya ülkelerinde olduğu gibi ülkemizi de birçok alanda etkilemiştir. Etkilenen bu alanların başında eğitim kurumları gelmektedir. Bütün ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de pandeminin etkisiyle eğitim-öğretim faaliyetleri uzaktan eğitim ile yürütülmeye çalışılmıştır. Bu araştırmanın amacı, Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde Fen Bilimleri öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesidir. Bu amacı gerçekleştirmek için araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma, Van ilinde görev yapan 10 Fen Bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Katılımcıların belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Pandemi nedeniyle öğretmenler ile mülakatlar “Zoom” üzerinden gerçekleştirilmiştir. Veriler, betimsel ve içerik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Fen Bilimleri öğretmenleri, Covid-19 pandemi sürecinde yapılan uzaktan eğitim yaklaşımının mesleki gelişimlerine katkı sağladığını belirtmişlerdir. Öğretmenler, özellikle birçok bilgisayar programını, yazılımını ve donanımı etkili bir şekilde kullanmayı öğrendiklerini ifade etmişlerdir. Buna karşın öğretmenler, uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ve öğrenci olmak üzere iki temel sorun ile karşılaştıklarını dile getirmişlerdir. Öğretmenlerin uzaktan eğitimde kullanılan teknolojik araçları kullanma konusunda yetersiz oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin uzaktan eğitim sürecine katılma konusunda isteksiz oldukları ve öğrencilerin bilgisayara/internete erişmede sıkıntı yaşadıkları görülmüştür. Bu durum, öğrencilerin derse katılımlarını zorlaştırdığı için öğrencilerde motivasyon düşüklüğüne neden olmuştur.Article Derslerde Teknolojinin Kullanılmasına Yönelik Farkındalık Ölçeği Geliştirme Çalışması(2016) Dağtekin, Necat; Artun, HüseyinBu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin derslerde teknolojininkullanılmasına yönelik farkındalık düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçekgeliştirmektir. Çalışmada nicel araştırma modellerinden tarama modelikullanılmıştır. Çalışmada kolay ulaşılabilir örneklem seçimine gidilmiştir.Çalışmanın örneklemini; Van ili merkez ortaokullarının 6., 7. ve 8. sınıflarındaöğrenim gören toplamda 1008 (Açımlayıcı Faktör Analizi için 700, DoğrulayıcıFaktör Analizi için 308) öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, veri toplama aracıolarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 22 maddelik “Derslerde TeknolojininKullanılmasına Yönelik Farkındalık Ölçeği (DETKUYFÖ)” kullanılmıştır. Ölçeğinfaktör yapısı Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile belirlenmiş ardından DoğrulayıcıFaktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Ölçeğin Cronbach α değeri (iç tutarlılıkkatsayısı) .85 olarak hesaplanmıştır. Faktör analizi işleminden sonra ölçek formundakalan 22 maddenin, öz değeri (eigenvalue) 1’den büyük olan toplamda 2 faktöraltında toplandığı görülmüştür. Elde edilen faktörler “F 1 : Teknolojinin Kullanıl-masının Yararları (α = .86)” ve “F 2 : Teknolojinin Kullanılmasının Zararları (α =.81)” olarak isimlendirilmiştir. Sonuç olarak, 22 maddeden oluşan 2 faktörlü birölçek geliştirilmiştir.Master Thesis Determining the Opinions of 6th, 7th and 8th Grade Students About Artificial Intelligence Supported Scienece Tecaching(2024) Yıldırımçakar, Salman; Artun, HüseyinBu çalışmanın amacı, yapay zekâ destekli fen öğretiminin ortaokul düzeyindeki öğrenciler üzerindeki etkilerini ve bu öğrencilerin yapay zekâya yönelik görüşlerini belirlemektir. Yapay zekâ teknolojilerinin eğitimde sunduğu bireyselleştirilmiş öğrenme, gerçek zamanlı geri bildirim ve etkileşimli içerik gibi yenilikçi olanakların öğrenciler üzerindeki etkileri analiz edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi benimsenmiştir. Çalışma grubu ise, Van ilinin İpekyolu ilçesindeki bir ortaokuldaki 6., 7. ve 8. sınıf öğrencisi olan 18 kişiden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmış, içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiş ve sonuçlar tematik başlıklar altında sınıflandırılmıştır. Çalışmanın bulguları incelendiğinde, öğrencilerin görüşleri doğrultusunda yapay zekâ destekli fen öğretiminin derslere olan ilgiyi artırdığı, soyut kavramları anlamada katkı sağladığı ve öğrenme süreçlerine karşı olumlu tutum geliştirmelerine katkıda bulunduğu tespit edilmiştir. Bunun dışında, teknolojinin sınıf içi entegrasyonu sırasında öğretmenlerin karşılaştığı teknik zorluklar ve öğrencilerin bireysel öğrenme hızlarının farklılık göstermesi, yapay zekânın öğrencilerde yarattığı endişeler ve olumsuz noktaların neler olabileceği gibi sorunlar da vurgulanmıştır. Çalışma, yapay zekâ destekli öğretim uygulamalarının eğitimde etkin ve verimli bir şekilde kullanılabilmesi için yol gösterici veriler sunmaktadır ve bu alandaki literatüre katkı sağlamaktadır. Öğrencilerin yapay zekâya, teknolojiye dayalı öğrenme ortamlarına dair geri bildirimleri, gelecekteki öğretim tasarımlarına rehberlik edecek önemli ipuçları sunmaktadır.Master Thesis The Effect of Argumentation Based Activities in Teaching of Biotechnology(2020) Altun, Sibel Çiçek; Artun, HüseyinTeknolojideki gelişmeler ile biyoteknolojinin önemi de her geçen gün artmaktadır. Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı‟nın günümüz şartlarına göre güncellenmesi nedeniyle çalışmanın argümantasyona dayalı etkinliklerle yapılması çalışmanın özgünlüğü bakımından önemlidir. Bu çalışmada, biyoteknoloji konusunun öğretiminde argümantasyona dayalı etkinliklerin etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, Van ilinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 9 kız, 12 erkek olmak üzere 21 kişilik 8. sınıf öğrencilerinden oluşan bir şubede yürütülmüştür. Çalışmada karma yaklaşım kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Biyoteknoloji Bilgi Anketi(BİBA), Biyoteknoloji İlgi Anketi (BİA), argümantasyona dayalı etkinliklerin öğretiminde öğrencilerin görüŞlerini tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Mülakat Formu kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri ,'Biyoteknoloji Bilgi Anketi (BiBA)' ve 'Biyoteknoloji İlgi Anketi (BĠA)', nitel verileri ise 'Yarı yapılandırılmıŞ mülakat formu' ile toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler normal dağılım göstermediğinden non-parametrik (parametrik olmayan) testlerden Wilcoxon Signed Ranks testi uygulanmıştır. Nitel veriler ise içerik ve betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Argümantasyon temelli etkinliklerle biyoteknoloji konusunun öğretiminde öğrencilerin biyoteknolojiye yönelik bilgilerinde , biyoteknolojiye yönelik ilgilerinde ve biyoteknolojiye yönelik görüşlerinde olumlu yönde katkı sağlamıştır. Öğrencilerin derse aktif katılımlarında, argümantasyon sürecinde bilgilenmeleri, tartışmalara katılma isteklerinde, argüman oluşturma süreçlerinde, biyoteknolojiye yönelik yaratıcı düşünebilmeleri sağlanmıştır. Bu bilgiler ışığında öğrencilere Fen Bilimleri konularını daha anlamlı öğretebilmek için somut ifadelere yer veren, öğrencileri aktif kılan etkinliklerle ders saati artırılarak etkinlik temelli kazanımlara yer verilmesi önerilmektedir. Anahtar sözcükler: argümantasyon, biyoteknoloji, 8. sınıf öğrencileriMaster Thesis The Effect of Hologram Applications in Science Teaching on 7th Grade Students Acedemic Achievements Opinion and Attitudes(2022) Gök, Nurten; Artun, HüseyinTeknolojinin sağladığı eşsiz imkânların eğitim ve öğretim ortamına dâhil edilmesi günümüzde bir ihtiyaç haline gelmektedir. Özellikle eğitim alanında fen derslerinde teknolojiden faydalanma durumu giderek artan bir merak uyandırmaktadır. Bu sebepten ötürü fen dersinde teknolojinin kullanılması günümüzde çalışma konusu olarak alanyazında daha sık tercih edilmektedir. Son dönemde öğretmenlerin ilgisini çeken güncel teknolojik uygulamalardan biri de üç boyutlu hologram teknolojisidir. Bu çalışmanın amacı da, hologram uygulamalarının yedinci sınıf fen bilimleri dersi maddenin tanecikli yapısı konusunda öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve görüşleri üzerine etkisini incelemektir. Çalışmada belirlenen amaca yönelik kapsamlı bir inceleme yapılması hedeflenmiş ve bu doğrultuda karma yöntem desenlerinden açımlayıcı (açıklayıcı) sıralı desen kullanılmıştır. Bu nedenle çalışma, önce nicel verilerin toplanıp analiz edilmesi daha sonra nitel verilerin toplanılması şeklinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın nicel boyutunun örneklem grubunu, uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş Hakkâri ili Yüksekova ilçesinde 2021-2022 eğitim-öğretim yılında ilçe merkezinde bir ortaokulda 7. sınıfta öğrenim gören toplam 29 öğrenci (11 Kız-18 Erkek);nitel boyutunu ise, ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen 10 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler başarı testi, dijital hologram tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış mülakat formu olmak üzere üç farklı veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde, wilcoxon testi; nitel verilerde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonuçları değerlendirildiğinde, öğrencilerin üç boyutlu hologram uygulaması ile işlenen derslerde daha başarılı oldukları, daha çok verim aldıkları yani öğrencilerin akademik başarılarındaki artışın istatistiksel olarak anlamlı bulunduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin bu uygulamaya karşı olumlu yönde tutum geliştirdikleri gözlemlenmiştir. Görüşmeler sonucunda ise öğrenciler, bu uygulama sayesinde fen eğitiminde soyut kavramların öğretimini kolaylaştığı, görseller sayesinde akılda kalıcılığın arttığı, hayal güçlerinin geliştiği, tüm süreç boyunca aktif oldukları ve diğer derslerde de kullanmak istediklerini ifade etmişlerdir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar hologram teknolojisi kullanımının Fen Bilimleri dersine etkisi üzerine yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Article Eğitim Bilişim Ağı Destekli Eğitimin ‘‘kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme’’ Kavramlarının Öğrenilmesine Etkisi(2018) Bakırcı, Hasan; Artun, Hüseyin; Kırıcı, Merve GülEğitim Bilişim Ağı (EBA) zengin içeriğe sahip olan, öğretimdebireysel farklılığa hitap ederek öğretmen ve öğrencilerin amaçlarınahizmet etmek için oluşturulan teknolojik bir araçtır. Bu çalışmada,“Kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme” konusunun öğretilmesinde EBAiçerikli öğrenme ortamlarının öğrencilerin bu kavramları öğrenmeleriüzerindekietkisiaraştırılmıştır.Çalışmada,nicelaraştırmayaklaşımlarından ön test-son test tek gruplu basit deneysel desenkullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini seçkisiz örnekleme yönteminin,basit seçkisiz tekniği kullanılarak 5. sınıflardan toplam 33 öğrenciseçilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılartarafından geliştirilen ‘‘Kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme’’ kavramlarınıiçeren 10 adet açık uçlu soru kullanılmıştır. Uygulama öncesinde vesonrasında elde edilen verilerin karşılaştırılmasında bağımlı t-testikullanılmıştır. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar iseanlamama, yanlış anlama, belirli bir yanılgıyla kısmen anlama, kısmenanlama ve tam anlama kategorileri ile analiz edilmiştir. Tek bir grubunbulunduğu ve ön test-son test uygulamalarında bağımlı örneklem t-testisonuçlarına göre ön test ve son test arasında anlamlı bir fark olduğu yaniEBA içerikli eğitimin öğrencilerin kavramların öğrenilmesini olumluyönde etkilediği görülmüştür. Fen Bilimleri dersinin farklı ünitelerinde,diğer derslerde ve farklı sınıf düzeylerinde de EBA içerikli eğitimuygulamalarının öğrenci başarısı üzerindeki etkileri araştırılmasıönerilmektedir.Research Project Eğitim Fakültelerindeki Öğrenci Bağlılığı Profilinin Belirlenmesi ve Öğrenci Bağlılığı ile Teknoloji Entegrasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2017) Yiğit, Emrullah; Aykat, Şükrü; Güngör, Fisun; Keser, Hafize; Artun, Hüseyin; Günüç, SelimBu çalışmada; Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde yer alan yükseköğretim kurumuna bağlı üniversitelerde; kampüs olanakları/koşulları ile bu olanaklardan öğrencilerin ne derece faydalanabildiği ve öğrenci bağlılığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi, fakülte ve dersliklerin teknolojik altyapısı ve öğrenci bağlılığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi, öğretim elemanının derste teknolojiyi kullanma yeterliği ve öğrenci bağlılığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi, kampüs, dersler ve teknoloji entegrasyonuna ilişkin faktörler ve öğrenci bağlılığı arasındaki ilişkilerin belirlenmesi ve Türkiye’nin farklı coğrafik bölgelerinde bulunan üniversitelerin kampüs yapısına göre öğrenci bağlılığı düzeyindeki farklılıkların incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları rastgele bir şekilde tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Veriler 26 ildeki devlet üniversitelerin toplanmıştır. Her eğitim fakültesine bağlı 400’er öğrenci olmak üzere toplamda 10.400 (26*400) öğrenciye ölçme araçları yollanmıştır. Veri toplama aracı olarak, Öğrenci Bağlılığı Ölçeği (ÖBÖ), Kampüs İklimi Kontrol Listesi (KİKOL) (öğrenci ve Araştırmacı formu), Teknolojik Altyapı Kontrol Listesi (TAKOL) ve Öğretim Elemanlarının Teknoloji Entegrasyonu Yeterliğine Yönelik Öğrenci Algısı Ölçeği (TEÖAÖ) kullanılmıştır. Tüm veriler SPSS 18.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen öğrenci bağlılığı, kampüs olanaklarını değerlendirme, kampüs olanaklarından faydalanma ve teknoloji entegrasyonuna ilişkin veriler ile frekans ve yüzde gibi betimleyici istatistikler, ortalama, korelasyon ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Öğrencilerin kampüs olanaklarından faydalanma düzeyi, öğretim elemanlarının teknoloji entegrasyonu gerçekleştirme durumu ile öğrenci bağlılığı ve alt faktörleri arasında korelasyon değerleri incelendiğinde, genel olarak tüm bölge ve üniversitelerde bu değişkenler arasında anlamlı bir korelasyon olduğu; diğer bir deyişle öğrencilerin kampüs olanaklarından faydalandıkları ve teknoloji entegrasyonu gerçekleştirildiği zaman kampüse, derslere, öğrenmeye ve kısacası üniversite yaşamına yönelik öğrenci bağlılıklarının arttığı sonucuna ulaşılmıştır.Article Fen Öğretiminde Kullanılan Hologram Uygulamalarına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri(2021) Artun, Hüseyin; Bakırcı, Hasan; Gök, NurtenCovid-19 salgını, uzaktan eğitimi zorunlu hale getirmiştir. Bu eğitim yaklaşımında; bilgisayar, tablet, akıllı telefon ve televizyon gibi teknolojik ürünler oldukça fazla kullanılmaktadır. Bu teknolojilerin yanında son dönemlerde öğrenme ortamlarında; simülasyonlar, animasyonlar, hologram, artırılmış ve sanal gerçeklik gibi öğretim teknolojilerinin kullanıldığı görülmektedir. Bu teknolojilerden özellikle hologram teknolojisi ile ilgili yapılan sınırlı sayıdaki çalışmanın sonuçlarına göre öğrenme ortamlarında olumlu katkılarının olduğu söylenebilir. Bundan dolayı hologram teknolojisinin öğrenme ortamlarında kullanımına yönelik öğretmen görüşlerini belirleyen bu çalışmanın alanyazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu kapsamda araştırmanın amacı, Fen Bilimleri öğretmenlerinin fen öğretiminde hologram teknolojisi uygulamalarına yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseni olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu ise, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesi’nde görev yapmakta olan 10 (4 erkek, 6 kadın) Fen Bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonucunda Fen Bilimleri öğretmenleri, hologram teknolojisinin fen öğretiminde kullanılmasının birçok yararlarının olduğunu ifade etmişlerdir. Bu yararlar; öğrencilerin konuya dikkatlerini çektiği, kavramların öğrenilmesini kolaylaştırdığı, akademik başarıyı artırdığı, konuları somutlaştırdığı ve pekiştirdiği şeklindedir. Çalışmaya katılan öğretmenlerin bazıları hologram teknolojisini fen öğretiminde yeterli düzeyde kullanamadıklarını belirtmişlerdir. Dijital hologram teknolojisinin sınıf ortamına taşınabilmesi için, öğretmenlerin bu teknolojiden haberdar olması ve bu konu hakkında çalışmalara katılmaları gerektiği düşünülmektedir.Master Thesis Investigating the Effects of Virtual Reality Enriched Learning Environment on Pre-Service Science Teachers(2018) Durukan, Alper; Temur, Atilla; Artun, HüseyinTeknolojik imkânların gelişmesi ve olanakların yaygınlaşmasıyla çağın gereklilikleri de değişim göstermekte, nitelikli insan tanımı da bu doğrultuda evrilmektedir. Toplumun ihtiyaçlarını karşılayabilecek bireyler yetiştirmeleri beklenen fen bilimleri öğretmen adaylarının da bu anlamda yetkinlik kazanmaları önem taşımaktadır. Fen bilimleri öğretmenlerinin yetiştirilmesinde yenilikçi teknolojilerin kullanımı; öz-yeterliği, tekno-pedagojik hazırbulunuşluğu ve bilimsel süreç becerilerini geliştirme noktalarında büyük bir potansiyel barındırmaktadır. Bu gerekçeler ışığında bu araştırmada günümüz yenilikçi teknolojilerinden biri olan kuşatıcı sanal gerçeklikle zenginleştirilen öğretmen eğitiminin nicel ve nitel boyutlardaki çıktıları irdelenmiştir. Gelişmiş karma desenlerden müdahale deseniyle yapılandırılmış araştırma, 2017-2018 akademik yılında Fen Öğretimi ve Laboratuvar Uygulamaları -I dersine devam eden 24 deney, 30 kontrol grubunda olmak üzere 54 3. sınıf fen bilimleri öğretmen adayıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı tarafından 2017 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı kazanımları kapsamında oluşturulan öğrenme halkası (3E) modeli temelli altı haftalık etkinliklerin uygulanması sonucunda, fen bilimleri öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri, fen öğretimine yönelik öz-yeterlikleri ve derslerde teknoloji kullanmaya yönelik eğilimlerindeki değişimler alt boyutlarıyla birlikte kontrol grubu katılımcılarıyla karşılaştırılmıştır. Bununla birlikte deney ve kontrol gruplarının son-test puanları, ön-test puanlarıyla kendi içlerinde kıyaslanmıştır. Nitel bağlamda deney grubu katılımcılarında maksimum çeşitlilik örneklemesi ile farklı düzeylerde ortalama puan değişimi göstermiş altı katılımcının açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlar betimsel analizle incelenmiştir. Sonrasında da deney grubu katılımcılarının kendi içlerinde oluşturduğu gruplardan birer katılımcı olmak üzere toplam altı katılımcı ile birebir gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış mülakat formu sorularından elde edilen görüşler içerik analizine tabii tutulmuştur. Araştırmanın nicel bulguları, son-testlerde 'Sınıf içi etkinlikleri gerçekleştirmeye (performans) yönelik öz-yeterlik' alt boyutunda kontrol grubu lehine anlamlı bir farklılığa işaret etmektedir. Deney grubu için ise 'Bilimsel Süreç Becerisi Testi' geneli ve 'Deney tasarlama' alt boyutu puanlarıyla, 'Fen Bilimleri Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik Ölçeği' nin 'Alan bilgisine güven' ve 'Laboratuvarı kullanabilme' alt boyutları puanlarında artış meydana gelmiştir. Araştırmanın nitel bulguları, fen bilimleri öğretmen adaylarının fen öğretiminde sanal gerçeklik kullanımını ağırlıklı olarak avantajlarla nitelendirdiklerini ortaya koymaktadır.Master Thesis Investigation of the Effect of Learning Environment Supported by Different Teaching Activities on Sustainable Development(2019) Erkol, Mahmut; Temur, Atilla; Artun, HüseyinBu çalışmanın amacı, farklı öğretim etkinlikleri ile desteklenmiş öğrenme ortamının sürdürülebilir kalkınma konusu üzerindeki etkisini araştırmaktır. Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Van ilinin Edremit ilçesine bağlı bir merkez ortaokulunda öğrenim görmekte olan 32 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada nicel veriler, 'Sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum ölçeği (SÜKTÖ)' ve 'Sürdürülebilir kalkınma ya yönelik başarı testi ile toplanmıştır (SÜKYÖBAT)'. Nitel veriler, 'Yarı yapılandırılmış mülakat formu' ile toplanmıştır. Çalışmada elde edilen nicel veriler normal dağılım göstermediğinden dolayı non-parametrik (parametrik olmayan) testlerden Wilcoxon Signed Ranks testi uygulanmıştır. Nitel veriler ise içerik ve betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmayı benimseyerek günlük yaşamda karşılaştıkları sorunlara çözüm üretmeye başladıkları görülmüştür. Hazırlanan etkinlikler öğrencilerde sürdürülebilir kalkınmaya yönelik olumlu tutum geliştirmiştir. Ayrıca sürdürülebilir kalkınma konusundaki akademik başarılarında artış olduğu tespit edilmiştir. Uygulama esnasında kullanılan etkinliklerde öğrencilerin günlük hayatta karşılaştıkları sorunlara çözüm üretebildikleri görülmüştür. Sürdürülebilir kalkınmanın öğrenciler ve toplum tarafından benimsenip uygulamaya geçirilmesi için, bu konunun öğretilmesinde temel basamak olan ilkokul ve ortaokul düzeyinde çalışmaların yapılması önerilmektedir. Anahtar sözcükler: sürdürülebilir kalkınma, farklı etkinlikler, tutum, başarıArticle Öğretim Elemanlarinin Teknoloji Entegrasyonu Yeterliğine Yönelik Öğrenci Algisi Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalişmasi(2016) Günüç, Selim; Artun, HüseyinBu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının derslerine giren öğretim elemanlarının teknoloji entegrasyonu yeterliklerine yönelik algılarının belirlenmesidir. Çalışmada nicel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın verileri farklı bölümlerde öğrenim gören 505 öğretmen adayından elde edilmiştir. Bu örneklem grubunda yer alan öğretmen adaylarından toplamda 408 sağlıklı veri elde edilmiştir. 215 öğretmen adayı ile açımlayıcı faktör analizi (AFA), 193 öğretmen adayı ile de doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Ölçek \"hiçbir zaman\", \"nadiren\", \"bazen\", \"çoğu zaman\" ve \"her zaman\" şeklinde ifade edilen 5 kategorili derecelendirmeden oluşmaktadır. Algı ölçeğinin faktör yapısı AFA ile belirlenmiş, ardından DFA ile test edilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .940 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğe ait her bir alt faktörden elde edilen güvenirlik katsayısı; 12 maddelik birinci faktör için ?=.909 ve 13 maddelik ikinci faktör için ?=.904 olarak hesaplanmıştır. Ölçekte yer alan birinci faktörün \"Teknolojiden Faydalanma\" ve ikinci faktörün ise \"Teknoloji Kullanımı\" olarak adlandırılması kararlaştırılmıştır. Sonuç olarak, 25 maddeden oluşan iki faktörlü geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğe ilişkin alınan yüksek puan; öğretmen adaylarının, dersine giren öğretim elemanının/elemanlarının teknoloji entegrasyonu yeterliğini yüksek düzeyde algıladığına işaret etmektedir.Article Ortak Bilgi Yapılandırma Modeline Dayalı Fen Öğretimi Aracılığıyla Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyobilimsel Konular Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi(2018) Bakırcı, Hasan; Artun, Hüseyin; Sahin, Serkan; Sağdıç, MügeBu çalışmanın amacı, Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli’ne (OBYM) dayalı fen öğretimiaracılığıyla yedinci sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konular hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir.Çalışma, 2016-2017 eğitim-öğretim bahar yarı yılında ortaokul yedinci sınıfta öğrenim gören 25öğrenci ile yürütülmüştür. Bu çalışmanın deseni ise nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışmasıolarak belirlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Sosyobilimsel Konuları DeğerlendirmeFormu ve yarı-yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerikanalizden faydalanılmıştır. Bu çalışmada öğrenciler, sosyobilimsel konuların karmaşık, açık uçluçoğunlukla tartışmalı ve kesin cevabı olmayan konular olduğunu farkına varmışlardır. OBYM temelliuygulamalarının yedinci sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konularda karar verme yetenekleriningelişmesinde, günlük hayatta karşılaşacakları sorunları çözme becerilerinde ve bireylerin fenokuryazarlıklarının gelişmesinde etkili olduğu tespit edilmiştir. OBYM’nin, sosyobilimsel konularınöğretimi üzerinde etkisinin daha net olarak görülebilmesi için geniş katılımlı farklı seviyede öğrenimgören öğrenciler ile çalışmaların yapılması önerilmektedir.Article Ortak Bilgi Yapılandırma Modeline Dayalı Fen Öğretiminin Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Anlamalarına Etkisi (Gök Cisimlerini Tanıyalım)(2016) Şenel, Samet; Artun, Hüseyin; Bakırcı, HasanBu çalışmanın amacı, Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli'ne (OBYM) göre yürütülen fen öğretiminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisini incelemektir. Çalışmada, OBYM ile 5E öğretimin modelinin kavramsal anlamaya etkisi karşılaştırılmıştır. Dersler deney grubunda OBYM'ye, kontrol grubunda 5E öğretim modeline göre işlenmiştir. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim güz yarıyılında deney ve kontrol grubundan 20'şer öğrenci olmak üzere, toplam 40 öğrenci ile yürütülmüştür. Yarı deneysel yöntem kapsamında, Gök Cisimlerini Tanıyalım Kavramsal Anlama Testi (GÖCİTKAT), Gök Cisimlerini Tanıyalım Başarı Testi (GÖCİTBAT) ve Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen nicel veriler; parametrik olmayan teknikler kullanılarak analiz edilirken, nitel veriler ise içerik analiz ile çözümlenmiştir. Sonuç olarak, OBYM'ye dayalı yürütülen fen öğretiminin ve 5E öğretim modelinin yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamaları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Uygulamadan sonra deney grubunda uygulanan OBYM'nin, kontrol grubunda uygulanan 5E öğretim modeline göre yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamaları üzerinde daha fazla etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. OBYM'nin kavramsal anlama üzerinde etkisinin daha net olarak ortaya konulabilmesi için Fen bilimleri dersinin farklı ünitelerinde/konularında modelin uygulanması önerilmektedirArticle Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi(2021) Bakırcı, Hasan; Artun, Hüseyin; Sanca, Münevver; Okur, MuratÜlkemizin 2023 Eğitim Vizyonunda, ölçme değerlendirmede süreç ve sonuç odaklı bütünleşik bir anlayışın ortaya konulması, akademik başarının ölçülmesinde kullanılan ölçütler ile değerlendirme biçimlerinin çeşitlendirilmesi ve eğitim sistemimizdeki tüm sınavların; amacı, içeriği, soru tiplerine bağlı yapısı ve sağlayacağı yarar bağlamında yeniden düzenleneceği üzerine vurgu yapılmaktadır. Bu araştırmada da Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] tarafından ortaokul beşinci, altıncı ve yedinci sınıf öğrencileri için hazırlanan ve yayımlanan beceri temelli sorular revize edilmiş Bloom taksonomisinin bilişsel alan ve bilgi türleri boyutuna uygunluk bakımından incelenmiştir. Araştırmanın deseni nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan doküman analizi olarak belirlenmiştir. MEB tarafından beşinci, altıncı ve yedinci sınıflar için hazırlanan beceri temelli 180 adet çoktan seçmeli soru örneklem grubuna seçilmiştir. Alanında üç uzmanın bu soruları Bloom’ un taksonomisinde yer alan bilgi türleri ve bilişsel alan basamaklarına uygunluk bakımından karşılaştırması ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, beceri temelli soruların olgusal bilgi (%21,6), işlemsel bilgi (%3,8), kavramsal bilgi (%74,6) basamağında olduğu görülmüştür. Bununla birlikte soruların hatırlama (%14,4), anlama (%77,9), uygulama (%1,6), çözümleme (%1,1), yaratma (%5) basamağında olduğu saptanmıştır. Çoğunluk olarak değerlendirildiğinde beceri temelli soruların ezberden uzak, yaratıcı düşünmeyi sağlayabilen, problem çözme becerilerinin kazanılmasını hedefleyen, hayal gücünü tetikleyen, günlük hayattaki problemleri içeren ve üst düzey zihinsel becerileri harekete geçirecek türden olması gerektiği de öneriler arasındadır.Article Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Çevre Eğitimi Kavramları Farkındalık Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2017) Temur, Atilla; Ötün, Yağmur; Artun, Hüseyin; Tozlu, IsrafılBu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin çevre eğitimi kavramlarına yönelik farkındalık düzeylerini belirlemek için bir ölçek geliştirmektir. Çalışmada nicel yöntemlerden yararlanılmıştır. Çalışmanın örneklemini; Bitlis ili merkez ortaokullarının 6., 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören toplamda 1140 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 22 maddelik \"Çevre Eğitimi Kavramları Farkındalık Ölçeği (ÇEKFÖ)\" kullanılmıştır. Ölçeğin faktör yapısı Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile belirlenmiş ardından Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0.75 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, 22 maddeden oluşan 6 faktörlü geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştirArticle Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Eğitimine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi(2015) Özsevgeç, Tuncay; Artun, HüseyinÇevre eğitimine yönelik yapılan çalışmaların sonuçları ülkemizde, öğrencilerin çevreye karşı olumlu tutum geliştiremediklerini vurgulamaktadır. Buna dayalı olarak da, öğrencilerin çevreye karşı olumsuz tutum sahibi ve çevre sorunlarına duyarsız bireyler olarak yetişecekleri söylenebilir. Bu durumun çevre ve çevre eğitimi açısından olumsuz sonuçlar doğuracağı düşünülmektedir. Bu çalışmada geliştirilen Çevre Eğitimi Modüler Öğretim Programı (ÇEMÖP) kapsamında öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının ne düzeyde olduğunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, özel durum metodolojisi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini amaçlı örnekleme yolu ile seçilen Gümüşhane ili merkez bir ortaokulun 7B şubesinde öğrenim gören 23 öğrenci (12 erkek - 11 kız) oluşturmaktadır. Çalışmanın veri toplama araçlarını araştırmacılar tarafından geliştirilen \"Çevre Eğitimi Tutum Ölçeği (ÇTÖ) ve Araştırmacının Günlük Notları (AGN)\" oluşturmaktadır. ÇTÖ' nün ön ve son testleri arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığını belirlemek için parametrik testlerden bağımlı t-testi kullanılmıştır. AGN' ler ise nitel analize tabii tutulmuştur. Ayrıca günlük notlardan elde edilen kodların, günlüklerin tutuldukları haftalara göre dağılımını ortaya çıkarmak için tablo hazırlanmış ve frekanslamalar yapılmıştır. Elde edilen verilerden, öğrencilerin ÇTÖ' nün ön ve son test puanları arasında son test lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu belirlenmiştir. Çevre sorunlarının önlenmesi ve çevre eğitimli bireylerin yetişmesi için geliştirilen etkinliklerin etkili bir şekilde uygulamaya konulması önerisinde bulunulmuştur.