Browsing by Author "Diler, Kenan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Emin Alper Cinema Within the Frame of the Relationship Between Cinema and Style(2023) Diler, Kenan; Karadaş, NergizTüm sanat eserleri yaratıcısının izlerini taşımaktadır. Bu izler sanatçının bakış açısını öğrenebilmemiz için bizlere ipucu vermektedir. Sanatçının stilini öğrenebilmek adına önemli bir kavram olan biçem, eser içerisindeki anlatıya ve biçime dair tercihlerin bütününü kapsamaktadır. Sinemada biçem ise filmi oluşturan sinemasal bileşenlerin nasıl kullanıldığı ile ilgili bir kavramı işaret etmektedir. Dünya sinemasında biçemsel tercihlere ilişkin farklı örneklerin bulunduğu, söz konusu Türk sinemasında ise özgün bir biçem oluşturma çabalarının denendiği fakat sektörün ekonomik ve sosyo-politik nedenlerinden dolayı bu çabaların sürdürülemediği görülmektedir. Fakat 1990'lı yıllarla beraber sinema dilindeki değişim; Türk sinemasına yeni bir anlayış kazandırmakta, yönetmenler biçemlerini sinema dilleriyle birlikte ideolojilerine göre şekillendirmekte ve bu anlamda bireysel anlayış Türk sinemasında yerini almaktadır. Yeni Türkiye sineması olarak anılan bu dönem içerisinde filmleriyle ulusal ve uluslararası düzeyde çok sayıda ödül kazanan Emin Alper'in, filmlerinde farklı bir bakış açısı sunduğunu ve kendine özgü bir sinema dili geliştirdiğini söylemek mümkündür. Emin Alper'in yaratmış olduğu sinemasal evreni, biçemsel unsurlar ile nasıl meydana getirdiği bu çalışmanın problemini oluşturmaktadır. Biçemsel tercihlerin film anlatısında ne derece rol oynadığı irdelemek ve Emin Alper'in Tepenin Ardı (2012), Abluka (2015), Kız Kardeşler (2019) ve Kurak Günler (2022) filmlerinde yaratmış olduğu özgün biçemi analiz etmek ise bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, önce sinemada biçeme ve biçemsel unsurlara (anlatı yapısı, sinematografi, mizansen, kurgu ve ses) değinilmekte sonrasında ise Emin Alper'in çekmiş olduğu uzun metraj filmlerin biçemsel analizi yapılmaktadır. Bu çalışmanın, 90'lı yıllarda başlayan Türk sinemasındaki biçemsel değişimin günümüzdeki seyrini Emin Alper'in kişisel üslubu üzerinden çözümlemesi açısından alana katkı sunacağı düşünülmektedir. Analiz edilen filmlerin sonucunda Emin Alper'in, 90'larda başlayan dönüşümün devam ettiricisi ve geliştiricisi konumunda olduğu, politik filmler yaparak kendine özgü sinematografi, mizansen, kurgu ve ses biçemi yarattığı saptanmıştır.Article Emin Alper Sinemasında Biçem: Kurak Günler(2025) Karadaş, Nergiz; Diler, KenanSanatçının sanatsal tavrını öğrenebilmek adına önemli bir kavram olan biçem, eser içerisindeki anlatıya ve biçime dair tercihlerin bütününü kapsamaktadır. Sinemada biçem ise filmi oluşturan sinemasal bileşenlerin nasıl kullanıldığı ile ilgili bir kavramı işaret etmektedir. Son dönem Türkiye sinemasında ulusal ve uluslararası düzeyde çok sayıda ödül kazanan Emin Alper’in filmlerinde farklı bir bakış açısı sunduğunu ve kendine özgü bir sinema dili geliştirdiğini söylemek mümkündür. Emin Alper’in yaratmış olduğu sinemasal evreni, biçemsel unsurlar ile nasıl meydana getirdiği analizin temel sorunsalını ortaya koymaktadır. Biçemsel tercihlerin film anlatısında ne derece etkili olduğunu irdelemek ve Emin Alper’in son uzun metraj yapımı olan Kurak Günler (2022) filminde yaratmış olduğu özgün biçemi analiz etmek ise çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, önce sinemada biçeme ve biçemsel unsurlara (anlatı yapısı, sinematografi, mizansen, kurgu ve ses) değinilmekte, sonrasında ise Kurak Günler’in biçemsel analizi yapılmaktadır. Analiz bulguları, Emin Alper’in özgün bir sinemasal anlatım dili geliştirdiğini ve biçemsel olarak kendine özgü bir estetik yapı kurduğunu ortaya koymaktadır. Yönetmenin sinematografi, mizansen, kurgu ve ses öğelerini tutarlı ve bilinçli bir şekilde kullanarak kişisel bir stil oluşturduğu tespit edilmiştir.
