1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kaplan, Kevser"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Brian Friel'ın Dancing At Lughnasa ve The Volunteers Adlı Eserlerinde İrlanda Folklörüne Ait Sosyo-Kültürel Ögeler
    (2025) Kaplan, Kevser; Barlık, Memet Metin
    İrlanda tiyatrosu, İrlanda'nın karmaşık sosyo-politik manzarasını ve çalkantılı tarihini yansıtan, uzun zamandır siyasi ifade için güçlü bir araç olmuştur. İrlanda tiyatrosunun ilk günlerinden beri oyun yazarları sahneyi acil siyasi sorunları ve kültürel kimliği ele almak için bir platform olarak kullandılar. Diyaloğu, empatiyi ve toplumsal farkındalığı geliştirmede sanatın dönüştürücü gücüne dair içgörü sunan güçlü bir ifade aracı olmuştur ve ulusal kimliğin yeniden tanımlanması, sömürgecilik sonrası miraslar, toplumsal eşitsizlikler ve zorluklar dahil olmak üzere siyasi sorunlarla yüzleşmek çok mümkündür. Oyunlarda kendini tanımlamalar ve kültürel kimlikler. Bu tez, Brian Friel'in ikonik eserleri 'Gönüllüler' ve 'Lugnasa'da Dans'taki İrlanda siyaseti ve ideolojik akımların ikili bir incelemesine girişiyor. Titiz karakter analizi, sembolik yorum ve dilsel seçimlere gösterilen yakın ilgi sayesinde bu çalışma, Friel'in, İrlanda'nın tarihine ve siyasi ortamına ilişkin kendi karmaşık anlayışından kaynaklanan siyasi nüansları kişisel yaşam anlatılarına nasıl kusursuz bir şekilde ördüğünü ortaya koyuyor. 'Gönüllüler'de Friel, 20. yüzyılın başlarındaki İrlanda'nın karmaşık dünyasında olağanüstü bir ustalıkla geziniyor. Her biri İrlanda kimliğine ve özerklik mücadelesine dair farklı bakış açılarını simgeleyen çok çeşitli karakterlerden yararlanan Friel'in karmaşık diyaloğu, ülkenin sosyo-politik karmaşıklığını yansıtıyor. İngilizce ve İrlanda lehçelerini birleştiren dil seçimleri, İrlanda halkının katmanlı kimliklerini yansıtıyor. Tarihi el yazmaları ve geleneksel müzik gibi semboller, İrlanda'nın tarihi ve kültürel mirasına kanal görevi görerek Friel'in politik olanı kişisel olanla kusursuz bir şekilde iç içe geçirmesine olanak tanıyor. 'Lugnasa'da Dans Etmek' konusuna dönersek Friel, İrlanda yaşamının farklı bir yönünü yakalıyor ve Mundy kardeşleri 1930'ların kırsal İrlanda'sının arka planında çerçeveliyor. Kız kardeşlerin bireysel gidişatları İrlanda'nın daha büyük yolculuğuyla örtüşüyor; gelenek ile modernite, kırsal ile kentsel ve yerel ile ulusal arasındaki toplumsal gerilimleri özetliyor. Bir sembolizm ustası olarak Friel, İrlanda'nın uyum ve kendini keşfetme arayışını yansıtan bir anlatı oluşturmak için radyo ve Lughnasa festivali gibi unsurları kullanıyor. Brian Friel'in Kuzey İrlanda'da büyüyen kendi deneyimlerinden yola çıkan siyasi ideolojisi, bu oyunlara ustaca işlenmiştir. İrlanda kimliğinin siyasi coşkuyla kesiştiği noktada yön veren bir oyun yazarı olarak Friel'in çalışmaları, onun İrlanda'nın sömürgecilik tarihi, milliyetçiliği ve devam eden kendi kaderini tayin etme mücadelesi hakkındaki keskin farkındalığını ortaya koyuyor. Bu farkındalık, her biri İrlanda'nın sosyopolitik dokusunun benzersiz bir yönünü temsil eden karakterlerinin ikilemleri ve diyaloglarında yankılanıyor. Bu tez sentez olarak Brian Friel'in İrlanda siyaseti ile kişisel deneyimlerini birleştirme konusundaki derin ustalığını açığa çıkarıyor. 'Gönüllüler' ve 'Lughnasa'da Dans Etmek' yalnızca İrlanda tarihinin farklı ancak birbiriyle bağlantılı dönemlerine açılan pencereler değil, aynı zamanda Friel'in siyasi bilincinin yansımalarıdır. Dilsel seçimler, sembolizm ve karakter dinamiklerinin analizi yoluyla bu çalışma, Friel'in eserlerinin, İrlanda'nın çalkantılı siyasi mücadelelerden gelenek ile modernlik arasındaki hassas dansa kadar olan yolculuğunu nasıl özetlediğini aydınlatıyor; bunların tümü, Friel'in İrlanda siyasi anlatısına ilişkin karmaşık anlayışına dayanıyor.