Brian Friel'ın Dancing At Lughnasa ve The Volunteers Adlı Eserlerinde İrlanda Folklörüne Ait Sosyo-Kültürel Ögeler

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

İrlanda tiyatrosu, İrlanda'nın karmaşık sosyo-politik manzarasını ve çalkantılı tarihini yansıtan, uzun zamandır siyasi ifade için güçlü bir araç olmuştur. İrlanda tiyatrosunun ilk günlerinden beri oyun yazarları sahneyi acil siyasi sorunları ve kültürel kimliği ele almak için bir platform olarak kullandılar. Diyaloğu, empatiyi ve toplumsal farkındalığı geliştirmede sanatın dönüştürücü gücüne dair içgörü sunan güçlü bir ifade aracı olmuştur ve ulusal kimliğin yeniden tanımlanması, sömürgecilik sonrası miraslar, toplumsal eşitsizlikler ve zorluklar dahil olmak üzere siyasi sorunlarla yüzleşmek çok mümkündür. Oyunlarda kendini tanımlamalar ve kültürel kimlikler. Bu tez, Brian Friel'in ikonik eserleri 'Gönüllüler' ve 'Lugnasa'da Dans'taki İrlanda siyaseti ve ideolojik akımların ikili bir incelemesine girişiyor. Titiz karakter analizi, sembolik yorum ve dilsel seçimlere gösterilen yakın ilgi sayesinde bu çalışma, Friel'in, İrlanda'nın tarihine ve siyasi ortamına ilişkin kendi karmaşık anlayışından kaynaklanan siyasi nüansları kişisel yaşam anlatılarına nasıl kusursuz bir şekilde ördüğünü ortaya koyuyor. 'Gönüllüler'de Friel, 20. yüzyılın başlarındaki İrlanda'nın karmaşık dünyasında olağanüstü bir ustalıkla geziniyor. Her biri İrlanda kimliğine ve özerklik mücadelesine dair farklı bakış açılarını simgeleyen çok çeşitli karakterlerden yararlanan Friel'in karmaşık diyaloğu, ülkenin sosyo-politik karmaşıklığını yansıtıyor. İngilizce ve İrlanda lehçelerini birleştiren dil seçimleri, İrlanda halkının katmanlı kimliklerini yansıtıyor. Tarihi el yazmaları ve geleneksel müzik gibi semboller, İrlanda'nın tarihi ve kültürel mirasına kanal görevi görerek Friel'in politik olanı kişisel olanla kusursuz bir şekilde iç içe geçirmesine olanak tanıyor. 'Lugnasa'da Dans Etmek' konusuna dönersek Friel, İrlanda yaşamının farklı bir yönünü yakalıyor ve Mundy kardeşleri 1930'ların kırsal İrlanda'sının arka planında çerçeveliyor. Kız kardeşlerin bireysel gidişatları İrlanda'nın daha büyük yolculuğuyla örtüşüyor; gelenek ile modernite, kırsal ile kentsel ve yerel ile ulusal arasındaki toplumsal gerilimleri özetliyor. Bir sembolizm ustası olarak Friel, İrlanda'nın uyum ve kendini keşfetme arayışını yansıtan bir anlatı oluşturmak için radyo ve Lughnasa festivali gibi unsurları kullanıyor. Brian Friel'in Kuzey İrlanda'da büyüyen kendi deneyimlerinden yola çıkan siyasi ideolojisi, bu oyunlara ustaca işlenmiştir. İrlanda kimliğinin siyasi coşkuyla kesiştiği noktada yön veren bir oyun yazarı olarak Friel'in çalışmaları, onun İrlanda'nın sömürgecilik tarihi, milliyetçiliği ve devam eden kendi kaderini tayin etme mücadelesi hakkındaki keskin farkındalığını ortaya koyuyor. Bu farkındalık, her biri İrlanda'nın sosyopolitik dokusunun benzersiz bir yönünü temsil eden karakterlerinin ikilemleri ve diyaloglarında yankılanıyor. Bu tez sentez olarak Brian Friel'in İrlanda siyaseti ile kişisel deneyimlerini birleştirme konusundaki derin ustalığını açığa çıkarıyor. 'Gönüllüler' ve 'Lughnasa'da Dans Etmek' yalnızca İrlanda tarihinin farklı ancak birbiriyle bağlantılı dönemlerine açılan pencereler değil, aynı zamanda Friel'in siyasi bilincinin yansımalarıdır. Dilsel seçimler, sembolizm ve karakter dinamiklerinin analizi yoluyla bu çalışma, Friel'in eserlerinin, İrlanda'nın çalkantılı siyasi mücadelelerden gelenek ile modernlik arasındaki hassas dansa kadar olan yolculuğunu nasıl özetlediğini aydınlatıyor; bunların tümü, Friel'in İrlanda siyasi anlatısına ilişkin karmaşık anlayışına dayanıyor.
Irish theatre has long been a powerful vehicle for political expression, reflecting the complex sociopolitical landscape of Ireland and its tumultuous history. From the early days of Irish theatre, playwrights have utilized the stage as a platform to address pressing political issues and cultural identity. It has been a potent tool for expression, offering insight into the transformative power of art in fostering dialogue, empathy, and social awareness and it is very possible to confront political issues, including national identity redefinition, post-colonial legacies, social inequalities and challenges of self-definitions and cultural identities in plays. This thesis embarks on a dual exploration of Irish politics and ideological currents in the iconic works of Brian Friel, 'The Volunteers' and 'Dancing at Lughnasa.' Through meticulous character analysis, symbolic interpretation, and close attention to linguistic choices, this study unveils how Friel seamlessly weaves political nuances into the narratives of personal lives, rooted in his own complex understanding of Ireland's history and political landscape. In 'The Volunteers,' Friel navigates the intricate realm of early 20th-century Ireland with remarkable finesse. Drawing upon a diverse cast of characters, each emblematic of varying perspectives on Irish identity and the struggle for autonomy, Friel's intricate dialogue mirrors the nation's socio-political complexity. His linguistic choices, combining English and Irish dialects, mirror the layered identities of the Irish people. Symbols like historic manuscripts and traditional music serve as conduits to Ireland's historical and cultural heritage, allowing Friel to seamlessly intertwine the political within the personal. Turning to 'Dancing at Lughnasa,' Friel captures a distinct facet of Irish life, framing the Mundy sisters against the backdrop of 1930s rural Ireland. The sisters' individual trajectories resonate with Ireland's larger journey, encapsulating societal tensions between tradition and modernity, the rural and urban, and the local and national. As a master of symbolism, Friel employs elements like the radio and the Lughnasa festival to craft a narrative that mirrors Ireland's quest for cohesion and self-discovery. Brian Friel's political ideology, informed by his own experiences growing up in Northern Ireland, is subtly interwoven into these plays. As a playwright navigating the Irish identity's intersection with political fervor, Friel's works reveal his keen awareness of Ireland's history of colonization, nationalism, and the ongoing struggle for self-determination. This awareness resonates through his characters' dilemmas and dialogues, each representing a unique facet of Ireland's sociopolitical tapestry. In synthesis, this thesis unveils Brian Friel's profound artistry in merging Irish politics and personal experiences. 'The Volunteers' and 'Dancing at Lughnasa' are not only windows into distinct yet interconnected periods of Irish history but also reflections of Friel's political consciousness. Through analysis of linguistic choices, symbolism, and character dynamics, this study illuminates how Friel's works encapsulate Ireland's journey from tumultuous political struggles to the delicate dance between tradition and modernity, all anchored in his intricate understanding of the Irish political narrative.

Description

Keywords

İngiliz Dili ve Edebiyatı, English Language and Literature

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

112

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™