Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Coğrafi Soyut Kavramlara Yönelik Bilişsel Yapılarını Keşfetmek

dc.contributor.author Yalçın, Ali
dc.contributor.author Alkar, Elif
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:56:52Z
dc.date.available 2025-05-10T17:56:52Z
dc.date.issued 2023
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Tanımlanmamış Kurum,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan coğrafi soyut kavramlara yönelik bilişsel yapılarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Yalova il merkezindeki bir ortaokulda öğrenim gören 6. ve 7. Sınıf öğrencileri (24 kız-26 erkek) oluşturmaktadır. Tarama modelinde desenlenen araştırmada, veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi (KİT) ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Kelime ilişkilendirme testinde yer alan anahtar kavramlar; meridyen, ekvator, basınç, jeopolitik, küresel ısınma, yer çekimi ve atmosfer şeklindedir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğine baş vurulmuştur. Elde edilen verilerden frekans ve yüzde çizelgeleri oluşturulmuştur. Araştırma bulgularında, öğrencilerin en fazla yanıt verdikleri ve yine en fazla kavram yanılgısı yaşadıkları soyut anahtar kelimelerin meridyen ve ekvator olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin yanıtladıkları kavramlar arasında en az kavram yanılgısı yaşadıkları soyut kelimelerin ise atmosfer, küresel ısınma ve basınç olduğu belirlenmiştir. İlgili sonuçlar göz önüne alındığında, öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi adına kavram ve etkinlik temelli öğretim süreçlerinin uygulanması önerilebilir. en_US
dc.identifier.doi 10.30703/cije.1216057
dc.identifier.endpage 567 en_US
dc.identifier.issn 2147-1606
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 557 en_US
dc.identifier.trdizinid 1200347
dc.identifier.uri https://doi.org/10.30703/cije.1216057
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1200347/ortaokul-ogrencilerinin-sosyal-bilgiler-programinda-yer-alan-cografi-soyut-kavramlara-yonelik-bilissel-yapilarini-kesfetmek
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/19751
dc.identifier.volume 12 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.subject Coğrafya en_US
dc.title Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Coğrafi Soyut Kavramlara Yönelik Bilişsel Yapılarını Keşfetmek en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files