“Çek Bir Film” Belgeselinin Senaryo Bölümlerinin Eğitsel Boyutu

dc.contributor.author Otan, Ozan
dc.contributor.author Battal, Veysal
dc.contributor.author Sarı, Ergin
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:17:58Z
dc.date.available 2025-05-10T17:17:58Z
dc.date.issued 2022
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Tanımlanmamış Kurum,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Yaşadığımız hayatın hemen her alanını kapsayabilen sinema, eğitim süreçlerimiz için de çeşitli olanaklar sunar. Filmler, yaşadığımız hikâyelere ya da gördüğümüz rüyalara benzer. Film, bir rüya misali, göreni filme dahil eder. Filmi seyretmek, filmi yaşamak demektir. Filmdeki ya da rüyadaki hikâye göreni etkiler, duygulandırır, heyecanlandırır, korkutur ya da umutlandırır. Bütün bu duygular o anda gerçekten yaşanır. Sinema seyredilen bir tiyatro oyunu ya da görülen bir rüya gibi, hayatî ve insanî gerçekleri sadece ‘anlatarak’ değil bizzat ‘temsil ederek’, ‘yaşatarak’, ‘göstererek’ anlattığı için öğrenme ve öğretmede, eğitmede en etkili yolların başında gelir. Özellikle belgesel filimler bu anlamda daha da işlevseldir. Görsel iletişimin giderek yaygınlık kazandığı günümüzde sinemanın öğretim materyali olarak işlevselliğini Çek Bir Film belgeseli örneğinden hareketle somutlaştırmak mümkündür. Sinemanın imkânlarıyla sinemayı öğrenme ve öğretme materyali işlevi gören Çek Bir Film, belgesel türleri arasında değerlendirilebilir. Çek Bir Film belgeseli, her bölümünün açılışında söylendiği gibi “Rüya Gören Herkes Film Çekebilir” aforizmasının/önermesinin kanıtı niteliğindedir. Sinemanın seçkin ustalarının görüş ve deneyimleri eşliğinde biçimlenen her bölüm, seyircisini de süreci izleyerek benzer rüyaları görmeye davet eder ve cesaretlendirir. Çek Bir Film, iyi bir filmin ancak iyi senaryo yazmakla mümkün olabileceğini sinemanın diliyle göstererek anlatır. Bu bakımdan öğretim materyali olmasının yanı sıra sinema tarihi için de belge niteliği taşır. Öğreticiler; belgesel filmleri, hitap ettiği kitleye hakim olmada, kötü hazırlanmış ve yetersiz kalan içerikleri destelemek ve sorunları çözmek için kullanmaktadır. Bugün eğitim kurumlarında; bilgisayar, DVD player, projeksiyon gibi araçlar kullanılmaktadır. Bu anlamda, TRT Okul kanalı için hazırlanmış olan “Çek Bir Film” adlı eğitim amaçlı seri belgesel filmin senaryo bölümünün, eğitime katkısı değerlendirilmektedir. en_US
dc.identifier.endpage 608 en_US
dc.identifier.issn 2147-1185
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 593 en_US
dc.identifier.trdizinid 1119754
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1119754/cek-bir-film-belgeselinin-senaryo-bolumlerinin-egitsel-boyutu
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/9504
dc.identifier.volume 11 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.subject Film en_US
dc.subject Radyo en_US
dc.subject Televizyon en_US
dc.subject Görüntüleme Bilimi Ve Fotoğraf Teknolojisi en_US
dc.title “Çek Bir Film” Belgeselinin Senaryo Bölümlerinin Eğitsel Boyutu en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files