Çocuk Edebiyatında Korku Türünün Pedagojik İşlevi (Bir Derleme Çalışması)

dc.contributor.author Şen, Erhan
dc.date.accessioned 2025-10-30T15:30:20Z
dc.date.available 2025-10-30T15:30:20Z
dc.date.issued 2025
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.description.abstract Derleme makalesi olarak yapılandırılan bu araştırmada çocukta korku duygusunun gelişimi, yaş düzeylerine göre sergilediği eğilim, korku edebiyatının çocuk edebiya-tındaki değeri ve tarihsel gelişimi, pedagojik işlevleri ve bu türün çocuklar açısından taşıması gereken nitelikler alanyazındaki bilgiler çerçevesinde tartışılmıştır. Korku türüne dönük olarak bazı araştırmacılar olumlu bir tutum içindeyken bazıları ise bu türün pedagojik açıdan riskli olduğunu öne sürmektedir. Korku türünün çocuğa uygun olmadığını düşünen araştırmalar bu türün çocuğu duyarsızlaştıracağını, şiddete yön-lendireceğini, pedagojik açıdan bir değer taşımadığını, basmakalıp bir kurgu olduğunu düşünmektedir. Olumlu bir yaklaşım içinde olanlar ise estetik ve pedagojik bir niteliğe sahip korku türündeki yapıtların çocuklara önerilebileceğini, hatta okuma kültürü edindirme sürecine katkı sağlayabileceğini, belli başlı ölçütleri karşıladığı zaman çocukta duygusal ve ruhsal kırılmaları da önleyebileceğini ifade etmektedir. Böylece bu tür yapıtlar korkuyu dayatan bir telkin aracı değil de bir pedagojik ve farkındalık kazandıran bir araca dönüşebilir. Bunun temel koşulu ise çocuk edebiyatındaki korku türü yapıtların hedef kitlenin ilgi, gereksinim ve gelişimsel özelliklerine uygun biçimde hazırlanmasıdır. Çocuklar için korku türündeki yapıtlar seçerken içerikte cinsellik, sansürlenmemiş şiddet, cinayet, uyuşturucu gibi çocuğun anlamlandıra-mayacağı ya da özdeşim sürecinde yanlış yorumlayacağı durum ve olayların olma-masına dikkat edilmelidir. Korku duygusu da eylem ve davranışların bir sonucu olmak yerine düşünsel bir aksiyona dayanmalıdır. Son olarak alanyazında bu türe dönük yeterli çalışmaların yapılmadığı söylenebilir. Bu nedenle çeşitli araştırmalarla bu türün çocuk açısından taşıdığı olası riskleri ya da yararları ortaya koymak, böylece bilimsel bulgulara ulaşmak gerekmektedir. en_US
dc.identifier.doi 10.23863/kalem.2025.313
dc.identifier.endpage 392 en_US
dc.identifier.issn 2146-5606
dc.identifier.issn 2146-5606
dc.identifier.issue 1/28 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 367 en_US
dc.identifier.trdizinid 1326974
dc.identifier.uri https://doi.org/10.23863/kalem.2025.313
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1326974/cocuk-edebiyatinda-korku-turunun-pedagojik-islevi-bir-derleme-calismasi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/28897
dc.identifier.volume 15 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.institutionauthor Şen, Erhan
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Çocuk Edebiyatında Korku Türünün Pedagojik İşlevi (Bir Derleme Çalışması) en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files