An Investigation of High School Students' Attitude Towards Their Refugee Peers Using Non-Linear Principal Components Analysis

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu çalışmada, Doğrusal Olmayan Temel Bileşenler Analizi kullanılarak liselerde bulunan öğrencilerin mülteci akranlarına karşı tutumlarının ölçmesi amaçlanmıştır. Zira göç ve bunun sonucunda mültecilik Türkiye'nin hatta dünyanın en önemli değişmez sorunlarından birisidir. Çalışmada kullanılan analiz yöntemi; mevcut verilerin sürekli veya kesikli olduğuna bakmaksızın tüm verileri kolay ve güvenilir olarak indirgemekte ve analiz etmektedir. Doğrusal Olmayan Temel Bileşenler Analizinin uygulanabilmesi için verilerin doğrusal olma durumuna bakılmayıp aranan tek varsayım verilerin pozitif tamsayı olmasıdır. Söz konusu analiz yöntemi temel bileşenler analizinin sınırlılıklarından arınmış ve işlevi bakımından daha kullanışlı olduğu literatür de örnekler aracılığıyla belirtilmiştir. Van İpekyol ilçesinde bulunan Mehmet Akif Ersoy Anadolu Lisesinde okuyan 10 ve 11. sınıflardan 562 tane öğrenci araştırma örneklemine dahil edilmiştir. Araştırmada kullanılan değişkenlerin 16 tanesi demografik verilerden oluşurken, geriye kalan 24 tanesi ise ölçek maddeleri olup toplam 40 değişkenden oluşmaktadır. Ölçek maddeleri lise öğrencilerinin mülteci akranlarına karşı tutumunu inceleyen dört faktörden oluşmakta ve demografik değişkenler de bu tutumu etkileyebilecek maddeler olarak kabul edilmektedir. Değişkenler SPSS IBM 22 programında Doğrusal Olmayan Temel Bileşenler Analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve sonuç olarak; annesi ve babası yaşamlarını yitirmiş veya anne babası ayrı olan çocukların mülteci okul arkadaşlarına karşı büyük oranda olumsuz tutum hissi taşıdıkları bulgusu elde edilmiştir. Ayrıca 16 yaşından küçük olan ve hayata karşı olumlu duyguları henüz zarar görmemiş olan öğrencilerde ve son dönem yaklaşık 11-20 arası kitap okuyan öğrencilerin mülteci öğrencilere dönük yüksek oranda olumlu tutum geliştirdikleri analiz edilmektedir. Sınıf, kardeş sayısı, son dönem matematik notu ve yaş artıkça aylık hane halkı geliri ve takip edilen sosyal medya sayısı azaldıkça öğrencilerin mülteci akranlarına karşı tutumlarındaki olumsuzlukta artmaktadır. Analiz ve indirgeme sonucu elde edilen iki boyut birlikte değerlendirildiğinde yaş, sınıf, son dönem matematik notu artıkça ve son dönem okunan kitap sayısı azaldıkça mültecilere karşı olumsuz tutumunda belirginleştiği söylenebilir.
This study aims to measure the attitudes of high school students towards their refugee peers by using Nonlinear Principal Component Analysis. This is because migration and consequently refugees is one of the most important unchanging problems in Turkey and even in the world. The analysis method used in the study reduces and analyzes all data easily and reliably, regardless of whether the available data is continuous or discrete. In order to apply Nonlinear Principal Component Analysis, the only assumption required is that the data are positive integers. This analysis method is free from the limitations of principal component analysis and is more useful in terms of its function, and it is stated through examples in the literature. A total of 562 10th and 11th grade students from Mehmet Akif Ersoy Anatolian High School in İpekyolu district of Van were included in the research sample. While 16 of the variables used in the study consisted of demographic data, the remaining 24 were scale items and consisted of a total of 40 variables. The scale items consist of four factors that examine high school students' attitudes towards their refugee peers, and demographic variables are considered as items that can affect this attitude. The variables were analyzed with the Nonlinear Principal Component Analysis method in the SPSS IBM 22 program and as a result, it was found that children whose parents have lost their lives or whose parents are separated have a negative attitude towards their refugee schoolmates. In addition, it is analyzed that students who are younger than 16 years old and whose positive feelings towards life have not yet been damaged, and students who read between 11-20 books in the last semester have developed highly positive attitudes towards refugee students. As the grade, number of siblings, last semester math grade, age, monthly household income and the number of social media followed decrease, the negativity in students' attitudes towards their refugee peers increases. When the two dimensions obtained as a result of the analysis and reduction are evaluated together, it can be said that the negative attitude towards refugees becomes more pronounced as age, grade, last semester math grade increases and the number of books read in the last semester decreases.

Description

Keywords

İstatistik, Statistics

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

105

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™