“Bilsem Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı”nın İlkokul 4. Sınıfa Devam Eden Özel Yetenekli Öğrencilerin Kariyer Keşfi Davranışları ve Karar Verme Becerileri Üzerine Etkisi

dc.contributor.author Kaya, Zohre
dc.contributor.author Turunc, Rıdvan
dc.date.accessioned 2025-06-01T20:03:27Z
dc.date.available 2025-06-01T20:03:27Z
dc.date.issued 2025
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi,T.C. Milli Eğitim Bakanlığı en_US
dc.description.abstract Bu araştırmada, Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı’nın ilkokul 4. sınıfa devam eden özel yetenekli öğrencilerin kariyer keşfi davranışları ve karar verme becerileri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Bilim ve Sanat Merkezinde (BİLSEM) destek eğitim programlarına devam eden ilkokul 4. sınıf toplam 24 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışma, deney ve kontrol gruplu ön test, son test ve izleme testi modeline dayalı yarı deneysel bir araştırmadır. Verilerin toplanmasında Kariyer Keşfi Ölçeği, İlkokul Öğrencileri için Karar Verme Becerisi Ölçeği ve Sosyo-Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Ön test ölçümlerinin ardından deney grubundaki öğrencilere Şubat-Mart 2023 tarihleri arasında Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı, dört hafta ve haftada bir gün olmak üzere 40+40 toplam 80 dakika olarak araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Bu süre içerisinde, kontrol grubuyla herhangi bir grup oturumu ve etkinlik yapılmayıp, öğrencilere sadece ön test ve son test uygulanmıştır. Verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda deney grubu öğrencilerinin ön test ve son test puanları arasında son test lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Ayrıca, deney ve kontrol grubunun son test puanları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir farklılığın oluştuğu bulunmuştur. Aynı zamanda deney grubundaki öğrencilere iki ay sonra izleme testi uygulanmış ve son test ile izleme testi puan ortalamaları arasındaki farklılığın anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Buna göre Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı’nın öğrencilerin kariyer keşfi davranışları ve karar verme becerisi puanları üzerinde anlamlı bir etki yarattığı ve bu etkinin izleme ölçümlerinde de devam ettiği belirtilebilir. Elde edilen bulgular Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı’nın öğrencilerin kariyer gelişimlerini desteklemede etkili olduğunu ortaya koymaktadır en_US
dc.description.woscitationindex Emerging Sources Citation Index
dc.identifier.doi 10.14812/cuefd.1524385
dc.identifier.endpage 335 en_US
dc.identifier.issn 1302-9967
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 307 en_US
dc.identifier.trdizinid 1312843
dc.identifier.uri https://doi.org/10.14812/cuefd.1524385
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1312843/the-effect-of-the-bilsem-future-awareness-psychoeducation-programme-on-the-career-exploration-behaviours-and-decision-making-skills-of-gifted-4th-grade-primary-school-students
dc.identifier.volume 54 en_US
dc.identifier.wos WOS:001488964900011
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Cukurova Univ en_US
dc.relation.ispartof Cukurova University Faculty of Education Journal en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Science And Art Centers en_US
dc.subject Gifted Students en_US
dc.subject Career Exploration en_US
dc.subject Decision Making Skills en_US
dc.subject Psychoeducation Program en_US
dc.title “Bilsem Gelecek Farkındalığı Psikoeğitim Programı”nın İlkokul 4. Sınıfa Devam Eden Özel Yetenekli Öğrencilerin Kariyer Keşfi Davranışları ve Karar Verme Becerileri Üzerine Etkisi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files