Dilsiz Kavalda Üfleme Teknikleri
No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu tez çalışması, dilsiz kaval çalgısında üfleme tekniklerine bağlı olarak ortaya çıkan entonasyon problemlerini incelemek ve bu sorunlara çözüm üretmek amacıyla hazırlanmıştır. Dilsiz kavalda sabit bir dil mekanizmasının bulunmaması, ses üretiminin tamamen icracının nefes kontrolü, dudak pozisyonu ve üfleme açısına bağlı olmasına yol açmaktadır. Bu durum, özellikle başlangıç seviyesindeki icracılarda doğru ses üretimini zorlaştırmakta ve entonasyon hatalarını artırmaktadır. Araştırmanın amacı, nota temelli üfleme egzersizleri geliştirerek entonasyon kontrolünü sağlamak ve dilsiz kaval eğitimine katkı sunmaktır. Çalışmada literatür taraması yapılmış, yedi alan uzmanından görüş alınmış ve bu veriler tematik analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Geliştirilen egzersizler, dört farklı üfleme kademesi çin tasarlanmış ve nefes kontrolü, dudak kaslarının güçlendirilmesi ve parmak- üfleme senkronizasyonu üzerine odaklanmıştır. Bulgular, egzersizlerin entonasyon hatalarını azaltmada, ton kontrolünü geliştirmede ve teknik becerileri artırmada etkili olduğunu göstermektedir. Uzman görüşleri, dudak kaslarını geliştiren ek çalışmaların ve dilsiz kaval için yeni etütlerin hazırlanmasının önemini ortaya koymuştur.
This thesis investigates the intonation problems that arise from blowing techniques in the end-blown shepherd's flute (dilsiz kaval) and seeks to develop solutions to these issues. The absence of a fixed fipple mechanism in the end-blown shepherd's flute means that sound production depends entirely on the performer's breath control, lip position, and blowing angle. This makes accurate tone production particularly challenging for beginners and increases the likelihood of intonation errors. The study aims to design notation-based blowing exercises to improve intonation control and contribute to end-blown shepherd's flute pedagogy. A literature review was conducted, and the opinions of seven field experts were collected and analysed through thematic analysis. The developed exercises were designed for four distinct blowing levels, focusing on breath control, strengthening of the lip muscles, and coordination between fingering and blowing. The findings indicate that the exercises effectively reduced intonation errors, improved tone control, and enhanced technical skills. Expert feedback emphasised the importance of incorporating additional exercises that strengthen the lip muscles and of composing new études specifically for the end-blown shepherd's flute.
This thesis investigates the intonation problems that arise from blowing techniques in the end-blown shepherd's flute (dilsiz kaval) and seeks to develop solutions to these issues. The absence of a fixed fipple mechanism in the end-blown shepherd's flute means that sound production depends entirely on the performer's breath control, lip position, and blowing angle. This makes accurate tone production particularly challenging for beginners and increases the likelihood of intonation errors. The study aims to design notation-based blowing exercises to improve intonation control and contribute to end-blown shepherd's flute pedagogy. A literature review was conducted, and the opinions of seven field experts were collected and analysed through thematic analysis. The developed exercises were designed for four distinct blowing levels, focusing on breath control, strengthening of the lip muscles, and coordination between fingering and blowing. The findings indicate that the exercises effectively reduced intonation errors, improved tone control, and enhanced technical skills. Expert feedback emphasised the importance of incorporating additional exercises that strengthen the lip muscles and of composing new études specifically for the end-blown shepherd's flute.
Description
Keywords
Müzik, Music
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
162