Pısa 2018 Türkiye Örnekleminde Okuma Becerisini Etkileyen Değişkenlerin Boruta Algoritması ile Belirlenmesi
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışmanın amacı öğrencilerin okuma beceri düzeylerine göre sınıflandırma üzerinde etkisi olan değişkenlerin araştırılmasıdır. Bu amaçla öğrencilere ait okuma beceri testinden aldıkları puanlar (PV) dikkate alınmış, yüksek ve düşük okuma becerisine sahip olarak belirlenen sınıflandırma grupları oluşturulmuştur. Çok sayıda değişkene sahip olan çalışmalarda hangi değişkenin daha etkin olduğunu tespit etmek için kullanılan öznitelik seçimi verilerin boyutlarının azaltılmasını ve ilgisiz değişkenlerin çıkarılmasını sağlar. Bu çalışmada da öznitelik seçim yöntemlerinden biri olan Rastgele Ormanlar yöntemini temel alan Boruta algoritması kullanılmıştır. Z-skorları hesaplanan bu algoritmada değişkenler dikkate alınarak oluşturulan gölge öznitelikler referans olarak dikkate alınır. Sarmalayıcı algoritmalardan biri olan Boruta algoritması, büyük verilerde kısa sürede ve yüksek doğrulukla sınıflandırma becerisine sahiptir. PISA 2018 Türkiye verilerinin kullanıldığı bu çalışmada sınıflandırılmış okuma beceri değerini etkileyen 27 indis belirlenmiştir. Belirlenen bu değişkenler Okul türü, kariyer beklentisi, sosyo-ekonomik durum, BİT’e olan ilgi ve aşinalık, üst biliş stratejileri vb. konu başlıkları altında toplanmış ve değerlendirilmiştir.
Description
Keywords
Eğitim, Eğitim Araştırmaları, Matematik, İstatistik Ve Olasılık
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi
Volume
57
Issue
2
Start Page
655
End Page
701