The Effect of Steam Based Teaching Techniques on the Conceptual Changes and Successes of Secondary School Students on Rational Numbers
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaokul yedinci sınıf matematik dersindeki rasyonel sayılar konusunda FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat) tabanlı öğrenim programına uygun olarak hazırlanan öğrenim etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarılarına, etkisini incelemek ve öğrencilerin FeTeMM eğitimi konusunda görüşlerini almaktır. Araştırma, Van ilinin merkez ilçelerinden birine bağlı bir devlet okulunda, 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde öğrenim görmekte olan 7. Sınıf, 36 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yarı deneysel desenlerden 'ön test- son test gruplu' desen kullanılmıştır. Araştırma başlangıcında 'Rasyonel Sayılar Çoktan Seçmeli Başarı Testi' ve 'Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği' uygulanmıştır. Seçilmiş olan sınıfların birbiriyle anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Deney grubuna FeTeMM öğrenim etkinliklerine uygun olarak hazırlanan hikâye, çalışma yaprakları, değerlendirme soruları, videolar içeren bir öğretim sunulmuştur. Kontrol grubunda ise mevcut matematik öğretim planına bağlı kalınarak Milli Eğitim Bakanlığına ait matematik dersi kitabı materyal olarak kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney ve kontrol grubu arasındaki farklılıkları incelemek amacıyla son test olarak 'Rasyonel Sayılar Çoktan Seçmeli Başarı Testi', 'Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği' ve sadece deney grubuna ' FeTeMM Tutum Ölçeği' uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 22.00 paket programı yardımıyla yapılmıştır. FeTeMM öğretim etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisi ile mevcut matematik öğretim planına bağlı kalınarak Milli Eğitim Bakanlığına ait matematik dersi kitabı materyal olarak kullanılan öğretimin öğrencilerin akademik başarıları etkisi arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. FeTeMM etkinlikleri ile yapılan öğretim sonucunda deney grubunun matematiğe yönelik tutumlarında olumlu bir tutum değişikliği vardır. Öğrencilerin FeTeMM alanlarına yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla yapılan 'FeTeMM Tutum Ölçeği' sonuçlarında ise, öğrencilerin 21.yy becerilerine sahip olduklarını düşündükleri; matematik, fen ve mühendislik alanlarına yönelik çoğunlukla pozitif bir tutum sergiledikleri fakat öğrencilerin bu alanlara yönelik meslek tercihlerinde ise çoğunlukla kararsız kaldıkları görülmüştür.
The aim of this research is to investigate the effects of STEAM-based teaching techniques on 7th-grade students' mathematics course achievement and attitudes. The research was carried out with the participation of 36 students studying in 7th grade in the academic year of 2019-2020. In the research, the pretest-posttest group design, which is one of the semi-experimental designs, was used. At the beginning of the research, 'Rational Numbers Multiple Choice Success Test' and 'Mathematics Attitude Scale' were applied. It was observed that the selected classes did not make a significant difference with each other. Stories, worksheets, evaluation questions, and videos that are prepared according to the STEAM approach, are applied to experimental group. In the control group, teaching was done by adhering to the current mathematics education program. At the end of the study, 'Rational Numbers Multiple Choice Success Test' and 'Mathematics Attitude Scale' applied to both groups to examine differences between them. 'STEM Attitude Scale' applied only to the experimental group. Data were analized via SPSS22.00 package program. As a result of this research, there are no significant differences between groups' mathematical achievements. It is observed that there are positive attitude changes towards mathematic on the experimental group compared to the control group. The results of the STEM Attitude Scale is showed that students have positive attitudes towards STEAM fields.
The aim of this research is to investigate the effects of STEAM-based teaching techniques on 7th-grade students' mathematics course achievement and attitudes. The research was carried out with the participation of 36 students studying in 7th grade in the academic year of 2019-2020. In the research, the pretest-posttest group design, which is one of the semi-experimental designs, was used. At the beginning of the research, 'Rational Numbers Multiple Choice Success Test' and 'Mathematics Attitude Scale' were applied. It was observed that the selected classes did not make a significant difference with each other. Stories, worksheets, evaluation questions, and videos that are prepared according to the STEAM approach, are applied to experimental group. In the control group, teaching was done by adhering to the current mathematics education program. At the end of the study, 'Rational Numbers Multiple Choice Success Test' and 'Mathematics Attitude Scale' applied to both groups to examine differences between them. 'STEM Attitude Scale' applied only to the experimental group. Data were analized via SPSS22.00 package program. As a result of this research, there are no significant differences between groups' mathematical achievements. It is observed that there are positive attitude changes towards mathematic on the experimental group compared to the control group. The results of the STEM Attitude Scale is showed that students have positive attitudes towards STEAM fields.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, FeTeMM, Kavramsal değişim, Kavramsal öğrenme, Matematik eğitimi, Ortaokul öğrencileri, Ortaokullar, Rasyonel sayılar, Tutum ölçekleri, Ölçekler, Öğretim teknikleri, Education and Training, STEM, Conceptual change, Conceptual learning, Mathematics education, Secondary school students, Secondary schools, Rational numbers, Attitude scales, Scales, Teaching techniques
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
125