Rızâ Ferruhfâl’ın Ah İstanbul Öyküsünde Gelenek ve Modernizm Çatışması

dc.contributor.author İşimtekin, Soner
dc.contributor.author Gedik, Melek
dc.date.accessioned 2025-09-30T16:42:35Z
dc.date.available 2025-09-30T16:42:35Z
dc.date.issued 2025
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi,Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.description.abstract İran edebiyatında gelenekselliğin ya da modernizmin etkileri hakkında herhangi bir ayrımdan bahsetmeden önce geleneğin, Fars edebiyatında her dönem etkin bir rolünün olduğu kabul edilmelidir. İran’ın klasik edebiyat anlayışı, geleneğin ve köklü kültürün edebiyata dâhil edilmesi olarak değerlendirilebilir. Özellikle, Fars edebiyatının temelini oluşturan şiirde işlenen konular, seçilen temalar ve dilsel kullanımlar bin yıllık geleneksel edebî anlayışın bir yansımasıdır. Modernist bakış açısıyla verilen eserler ise İran edebiyatının on ve on birinci yüzyılına tarihlenebilecek köklü ve kadim geçmişinin neredeyse son halkasını oluşturan zaman dilimini kapsamaktadır. Dil kullanımlarına ve konuların içeriğine bakıldığında, modern edebiyatın gerek şiir gerek düz yazı formunda on dokuzuncu yüzyılda ortaya çıktığı ve ilk örneklerinin bu dönemde verildiği; ancak modernizm akımı doğrultusunda özellikle nesir türündeki örneklerin yirminci yüzyılın ilk çeyreğinden itibaren kaleme alındığı görülmektedir. Çağdaş İran edebiyatında modernizm akımının öykü alanındaki temsilcilerinden olduğu düşünülen Rızâ Ferruhfâl’ın 1989 yılında kaleme aldığı Ah İstanbul öykü seçkisinde yer alan ve seçkiyle aynı adlı kurmaca öyküsünde, İran edebiyatında yaşanan modernleşme sürecinin, öykü karakterleri ile temsil edilerek sembolik ve alegorik bir anlatımla kaleme alındığı ve okurun alımlaması için İran edebiyatında gelenek ile modernite çatışmasının bu doğrultuda anlamsal betilerle kurgulandığı düşünülmektedir. Çalışmanın bütünlük arz etmesi ve okurların özellikle araştırma kısmında yer alan paradigmayı bütüncül bir yaklaşımla değerlendirebilmesi amacıyla, giriş bölümünde modernleşme, modernite ve modernizme dair kavramların açıklanmasına gayret edilerek bu kavramların dünya ölçeğinde nasıl şekillendiği hakkında kısaca bilgi verilmiş, ardından İran edebiyatında modernleşme eğilimin seyri aktarılmıştır. Sonrasında Ferruhfâl’ın öykü biçemi, söz konusu öykünün derin yapısında yer alan izlekler, öykü kişilerine atfedilen temsiliyetler ve olay örgüsüyle birlikte incelenmiştir. en_US
dc.identifier.doi 10.33171/dtcfjournal.2025.65.1.14
dc.identifier.endpage 348 en_US
dc.identifier.issn 0378-2905
dc.identifier.issn 2459-0150
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 314 en_US
dc.identifier.trdizinid 1320393
dc.identifier.uri https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2025.65.1.14
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1320393/riza-ferruhfalin-ah-istanbul-oykusunde-gelenek-ve-modernizm-catismasi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/28676
dc.identifier.volume 65 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Rızâ Ferruhfâl’ın Ah İstanbul Öyküsünde Gelenek ve Modernizm Çatışması en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files