Modern Resim Sanatında Renk Kullanımının İşlevselleştirilmesi

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu çalışma, modern resim sanatında rengin kullanımının nasıl işlevselleştirildiğini, kapsamlı bir şekilde incelemektedir. Çalışma; rengin tarihsel yolculuğundan başlayarak, Gotik dönemden Sembolizm' e kadar olan sanat akımlarında rengin nasıl kullanıldığını özetlemektedir. Bu dönemlerde renk, çoğunlukla estetik ve sembolik anlamlar taşımış, sanatsal kompozisyonların bir unsuru olarak kullanılmıştır; ancak, modern sanatın asıl dönüm noktası olarak değerlendirilen Empresyonizm ile birlikte renk, yalnızca görsel bir unsur olmanın ötesine geçerek, sanatçının içsel dünyalarını ve anlık izlenimlerini aktaran merkezi bir ifade aracına dönüşmüştür. Empresyonizm, bu bağlamda modern sanatın çıkış noktası olarak değerlendirilmiş olup, tezde en önemli akım olarak öne çıkarılmıştır. Empresyonizm ile başlayan bu dönüşüm; Neo Empresyonizm, Post Empresyonizm, Fovizm, Ekspresyonizm, Kübizm, Suprematizm, Pop Art, Op Art ve diğer önemli akımlarla devam etmiş ve bu akımlar, renk kullanımına yeni teknikler ve farklı yorumlar katarak sanata yeni bir boyut kazandırmışlardır. Neo Empresyonizm, renkleri küçük dokunuşlar halinde uygulayarak optik karışımlar yaratırken; Post Empresyonizm sanatçıları, renkleri duygusal ve kişisel ifadeleri için yoğun bir şekilde kullanmışlardır. Fovizm, renkleri abartılı ve özgür bir biçimde kullanarak duygusal etki yaratırken; Ekspresyonizm, renkleri psikolojik durumları ifade etmek için çarpıcı tonlarda uygulamıştır. Kübizm' de renkler, form ve yapının analiziyle kullanılarak mekân algısını değiştirken; Suprematizm' de ise renkler, minimal ve soyut biçimlerle saf bir şekilde kullanılmıştır. Pop Art, parlak renklerle popüler kültür ve tüketim imgelerini vurgularken; Op Art, renkleri optik illüzyonlar yaratmak için kullanmıştır. Bu akımlar; farklı teknikler, özgür ve içsel ifadeler açısından modern sanatın evriminde renk kullanımının vazgeçilmezliğini ortaya koymuştur. Bu çalışma; belirtilen sanat akımları ve renk ile ilgili yayımlanmış makaleler, kitaplar, tezler ve internet kaynakları araştırılarak ilgili kısımlardan yararlanılmış olup, ayrıntılı bir analiz süreci sonucunda elde edilen veriler derlenerek oluşturulmuştur.
This study comprehensively examines how the use of color is functionalized in modern painting. The study starts from the historical journey of color and summarizes how color was used in art movements from the Gothic period to Symbolism. During these periods, color mostly carried aesthetic and symbolic meanings and was used as an element of artistic compositions. However, with Impressionism, which is considered the real turning point of modern art, color went beyond being just a visual element and turned into a central tool of expression that conveys the artist's inner worlds and instant impressions. In this context, Impressionism has been evaluated as the starting point of modern art and is highlighted as the most important movement in the thesis. This transformation, which started with Impressionism, continued with movements such as Neo-Impressionism, Post Impressionism, Fauvism, Expressionism, Cubism and Futurism, and these movements added a new dimension to art by adding new techniques and different interpretations to the use of color. While Neo Impressionism created optical mixtures by applying colors in small touches, Post Impressionism artists used colors extensively for emotional and personal expressions. While Fauvism created an emotional effect by using colors exaggeratedly and freely, Expressionism applied colors in striking tones to express psychological states. In Cubism, colors were used through analysis of form and structure, changing the perception of space, while in Suprematism, colors were used in a pure way with minimal and abstract forms. While Op Art used colors to create optical illusions, Pop Art emphasized images of popular culture and consumption with bright colors. These movements have demonstrated the indispensability of the use of color in the evolution of modern art in terms of different techniques and free and inner expressions. This study; Published articles, books, theses and internet sources about the mentioned art movements and color were researched and the relevant sections were used, and the data obtained as a result of a detailed analysis process was compiled.

Description

Keywords

Güzel Sanatlar, Fine Arts

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

139

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™