Kur'an'ın Anlaşılmasında ve Öğrenci Davranışlarının Şekillenmesinde Kur'an Kurslarının Rolü (van Örneği)

dc.contributor.advisor Dündar, Mahmut
dc.contributor.author Daştan, Mücahit
dc.date.accessioned 2025-05-10T20:10:17Z
dc.date.available 2025-05-10T20:10:17Z
dc.date.issued 2019
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı / Din Eğitimi Bilim Dalı
dc.description.abstract Kur'an-ı Kerim'in mesajların anlaşılmasında din eğitimi kurumları önemli bir yere sahiptir. Kur'an kursları da bu kurumlardan biridir. Bu bağlamda Kur'an'ın anlaşılmasında ve öğrenci davranışlarının şekillenmesinde Kur'an kurslarının rolünün incelenmesi önem arz etmektedir. Araştırmada evreni Van'da öğrenim gören Kur'an kursu öğrencileri, velileri ve bu kurslarda görev yapan öğreticiler oluşurken, örneklemi ise sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel açıdan farklılıkları temsil etme özelliği olan Edremit, Tuşba, İpekyolu, Erciş, Gürpınar ve Çaldıran ilçelerindeki kurslarda öğrenim gören 390 öğrenci, 30 veliye 25 öğretici oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilere anket uygulanmak, veli ve öğreticilerle görüşme yapılmak suretiyle veriler toplanmıştır. Bu bulgular incelenerek Kur'an kurslarının bireyin Kur'an'ı anlamasına, sosyal yaşamda sergilediği davranışlarına, değer algısına, ibadetlerini düzenli yapmasına ve temel dini bilgilere sahip olmasına etkide bulunduğu anlaşılmıştır. Edinilen bulgular sonucunda öğrenci, velileri ve öğreticilerin görüşleri doğrultusunda, Kur'an kurslarının öğrenci davranışlarının şekillenmesinde olumlu yönde etkili olduğu, ancak kurs programlarının yüzünden okuma ve ezbere ağrılık verme gibi eksikliklerinin olduğu de tespit edilmiştir. Bu çerçevede katılımcıların bazı görüş ve önerileri olmuştur. Buna göre kursların öğrencilerin davranışlarını şekillendirmeye dönük olması, Kur'an'ı anlamaya dönük olması, Kur'an kıssalarının, Peygamber hayatlarının örnek alınacak şekilde öğretilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur. Elde edilen sonuçlar ile alınan öneriler doğrultusunda Kur'an kurslarına yönelik yürütülen eğitim ve öğretim faaliyetlerinde modern eğitimin yararlandığı eğitim yöntem ve materyallerinden ve teknolojiden yararlanılması gerekmektedir. Çalışmanın Kur'an kursları programının, ders müfredatının geliştirilmesine ve eğitim-öğretim faaliyetlerine katkıda bulunacağı düşünülmektedir Anahtar Sözcükler: Din Eğitimi, Din, Kur'an Eğitimi, Kur'an Kursu, Kur'an'ı Anlamak.
dc.description.abstract Religious education institutions have an important place in the understanding of the messages of the Quran. Quran courses are one of these institutions. In this context, it is important to examine the role of Quran courses in understanding the Qur'an and shaping student behaviours. In the research, the sample group includes 390 students who attend the Quran courses of Edremit, Tusba, İpekyolu, Ercis, Gurpinar and Çaldıran districts, their 25 instructors and 30 parents which are representative of socio-economic and socio-cultural differences. By applying a questionnaire to the students and interviewing the parents and instructors, data has been collected. By analysing these findings, it is understood that the Qur'an courses have an effect on the individual's understanding of the Qur'an, his behaviour in social life, his perception of value, his regular worship and having basic religious knowledge. As a result of the findings, it is found out that according to the opinions of the students, their parents and the instructors, the Qur'an courses have a positive effect on shaping student behaviours but there are shortcomings such as 'reading and focusing more on memorizing' due to the course programs. Accordingly, the participants share their opinions and make some suggestions. They state that the courses should aim at shaping students' behaviours, understanding the Quran, teaching the Quranic stories and the lives of the prophets. In accordance with the results and the suggestions, in the education and teaching activities of the Quran courses, it is necessary to use the educational methods, materials and technology used in modern education. It is thought that the study will contribute to the development of the curriculum and educational activities of the Quran courses program. Key Words: Religion education, Religion, Qur'an education, Qur'an course, Understanding the Qur'an. en_US
dc.identifier.endpage 190
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=FgmkGchPKo23qQqBeqzVZjWA79pkgGL54odNWXQ9g9AEa1Q_BU-_xum9--Q0NOy_
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/22057
dc.identifier.yoktezid 565838
dc.language.iso en
dc.subject Eğitim ve Öğretim
dc.subject Din eğitimi
dc.subject Din eğitimi kurumları
dc.subject Kur'an-ı Kerim
dc.subject Kur`an kursları
dc.subject Kurslar
dc.subject Van
dc.subject Öğrenci davranışı
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject Religious education en_US
dc.subject Theological schools en_US
dc.subject Koran en_US
dc.subject Koran schools en_US
dc.subject Courses en_US
dc.subject Van en_US
dc.subject Behavior of student en_US
dc.title Kur'an'ın Anlaşılmasında ve Öğrenci Davranışlarının Şekillenmesinde Kur'an Kurslarının Rolü (van Örneği) en_US
dc.title.alternative The Role of The Qur'an Courses in Understanding The Qur'an and Shaping Student Behaviors (van Case) en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication

Files

Collections