Analysis of Fairy Tales From Different Cultures in Terms of Grotesque Elements and Pedagogical Function

dc.contributor.advisor Şen, Erhan
dc.contributor.author Günay, Zehra
dc.date.accessioned 2025-06-01T20:10:29Z
dc.date.available 2025-06-01T20:10:29Z
dc.date.issued 2025
dc.department Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı / Türkçe Eğitimi Bilim Dalı
dc.description.abstract Farklı kültürlere ait masalları grotesk ögeler ve pedagojik işlev açısından incelemeyi amaçlayan bu çalışma nitel araştırma yöntemiyle tasarlanmıştır. Çalışmanın veri kaynağını farklı kültürlere ait 12 masal kitabı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında doküman analizi, çözümlenmesinde ise betimsel analizden yararlanılmıştır. Çalışmada veri kaybının önlenmesi ve bulguların daha somut aktarılması için MAXODA 2024 yazılımı kullanılmıştır. Grotesk ögeler arasında grotesk figürler (f:935) birinci sırada yer alırken, bunu olağanüstü varlıklar (f:881), grotesk nesne ve eşya (f:703), grotesk mekân (f:484) ve grotesk eylem (f: 259) takip etmektedir. Eldeki verilere göre grotesk ögelerin yoğunlukla grotesk figürler (f:935) yoluyla yapılandırıldığı söylenebilir. Grotesk figürler (f:935) arasında kötülük peşindeki insan (f: 591) birinci, kötülük peşindeki hayvan (f: 254) ise ikinci sıradadır. Olağandışı varlıklar (f: 881) arasında ucubeler (f:648) kategorisinde sıraladığımız; canavar, cin, şeytan, hortlak, peri, gulyabani, yaratık, dev, ejderha vb. olağandışı varlıklara daha çok yer verildiği görülmektedir. Grotesk eylemler (f:259) arasında farklı bedene/şekle bürünme (f:76) dışındaki tüm grotesk eylemler şiddet (f:183) yönelimlidir. Grotesk mekânlar (f:484) daha çok gerçek görünümlü mekânlarla; grotesk nesne ve eşyalar (f:703 ) ise sihirli nesnelerle (f:539) ilişkilendirilmiştir. Masalların tipik özelliği olan 'mutlu sonla bitme' nedeniyle grotesk ögelerin yarattığı korkutucu atmosferin kurgunun sonlarına doğru yerini rahatlatıcı duygu ve düşünce atmosferine bıraktığı söylenebilir. Farklı kültürlerdeki masallarda şiddet eylemlerinin yoğun kullanımı, bazı olağanüstü varlıkların korkutucu özelliklerinin ön planda olması ve ürkütücü tasvir edilen bazı mekânlar (mezarlık, orman, bataklık ) çocuk için sakıncalı olabilir. Bu tür masallar tekrar gözden geçirilebilir ya da grotesk ögelerin sembolik yönü çocuklarla tartışılabilir.
dc.description.abstract This study, which aims to examine fairy tales from different cultures in terms of grotesque elements and pedagogical function, was designed as a qualitative research method. The data source of the study consists of 12 fairy tale books from different cultures. Document analysis was used in the collection of data, and descriptive analysis was used in the analysis. MAXODA 2024 software was used in the study to prevent data loss and to convey the findings more concretely. While grotesque figures (f: 935) ranked first among grotesque elements, they were followed by extraordinary beings (f: 881), grotesque objects and items (f: 703), grotesque places (f: 484), and grotesque actions (f: 259). According to the available data, it can be said that grotesque elements are mostly structured through grotesque figures (f: 935). Among the grotesque figures (f: 935), the evil-seeking human (f: 591) is in the first place, and the evil-seeking animal (f: 254) is in the second place. Among the extraordinary beings (f: 881), it is seen that monsters, jinns, devils, ghouls, fairies, ogres, creatures, giants, dragons, etc., which we have listed in the category of freaks (f: 648), are given more place. Among the grotesque actions (f:259), all grotesque actions except for taking on different bodies/shapes (f: 76) are oriented towards violence (f: 183). Grotesque spaces (f: 484) are associated with more realistic-looking spaces; grotesque objects and items (f: 703) are associated with magical objects (f: 539). It can be said that due to the typical feature of fairy tales, the 'happy ending' the frightening atmosphere created by the grotesque elements gives way to a relaxing atmosphere of emotions and thoughts towards the end of the plot. In fairy tales from different cultures, the intense use of violent acts and the frightening features of some extraordinary beings may be harmful to children. Such fairy tales can be reviewed, or the symbolic aspects of grotesque elements can be discussed with children. en_US
dc.identifier.endpage 112
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=P3dtmmHrq-mzEcmCLi1Cqc_931lum9R8FzKHwithI55frjzFTPTkIPchHjqIBD0T
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/25128
dc.identifier.yoktezid 928714
dc.language.iso tr
dc.subject Türk Dili ve Edebiyatı
dc.subject Turkish Language and Literature en_US
dc.title Analysis of Fairy Tales From Different Cultures in Terms of Grotesque Elements and Pedagogical Function
dc.title Farklı Kültürlere Ait Masalların Grotesk Ögeler ve Pedagojik İşlev Açısından İncelenmesi en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication

Files

Collections