Investigation of User Satisfaction of Central Library of Van Yüzüncü Yil University by Multiple Correspondence Analysis

dc.contributor.advisor Keskin, Sıddık
dc.contributor.author Toycu, Kenan
dc.date.accessioned 2025-05-10T20:12:50Z
dc.date.available 2025-05-10T20:12:50Z
dc.date.issued 2020
dc.department Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Biyoistatistik Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Üniversite kütüphaneleri, yükseköğrenimde; öğrenciler ile akademik ve idari personele önemli hizmet sağlayan birimlerdir. Üniversitelerin gelişmişlik düzeyi, kütüphanelerinin gelişmişlik düzeyi ile yakından ilişkilidir. Kütüphanelerin mevcut durumlarının, sorunlarının ve zayıf yönlerinin kullanıcı gözüyle değerlendirilmesi, kendilerini geliştirme sürecine katkı sağlayabilir. Çoklu Uyum Analizi, ikiden fazla kategorik değişken arası ilişkiyi inceleyen ve sonuçları iki boyutlu uzayda gösteren bir analiz yöntemidir. Çalışmada, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Merkez Kütüphanesi kullanıcılarının kütüphaneden memnuniyeti ve buna etkili olabileceği düşünülen kişisel değişkenler arası ilişkinin Çoklu Uyum Analizi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi akademik ve idari personel ile öğrencilerden oluşan 200 bireye uygulanan anketten elde edilen veriler kullanılmıştır. Ankette 4 kişisel soru ve memnuniyeti belirlemeye yönelik, 5'li likert olarak düzenlenmiş 10 ifade yer almıştır. Memnuniyet ifadeleri ile kişisel değişkenler arası ilişki için Çoklu Uyum Analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda boyutlara ait varyans açıklama oranları %28 ile %43 arasında değişim gösterirken, toplam açıklanan varyans oranları %71 ile %75 arasında değişim göstermiştir. Sonuç olarak; memnuniyet ifadeleri ile bazı kişisel değişkenler arası ilişkilerin incelenebilmesi ve kolay yorumlanabilir şekilde iki boyutlu uzayda görsel olarak sunulabilmesi açısından Çoklu Uyum Analizinin kullanılabileceği ifade edilmiştir.
dc.description.abstract In higher education; university libraries are units that provide important services to academic and administrative staff as well as students. The level of development of universities is closely related to the development of their libraries. Evaluating of current situation, problems and weaknesses of libraries through the eyes of users can contribute to the process of self-development. Multiple Correspondence Analysis is an analysis method that examines the relationships between more than two categorical variables and shows the results in two-dimensional space. In this study, it was aimed to examine the satisfaction of the users from Van Yüzüncü Yıl University Central Library as well as relationship between satisfaction expressions and personal variables which are likely to be effective by Multiple Correspondence Analysis. In the study, the data obtained from the questionnaire applied to 200 individuals composed of Van Yüzüncü Yıl University academic, administrative staff and students were used. The questionnaire form included 4 personal questions and 10 expressions designed as 5-point likert to determine satisfaction. Multiple Correspondence Analysis was performed to determine the relationship between satisfaction expressions and personal variables. As a result of the analysis, while the inertia values of the dimensions varied between 28% and 43%, the total inertia values changed between 71% and 75%. As a result; it can be stated that Multiple Correspondence Analysis can be used to examine the relationships between satisfaction expressions and some personal variables and to present them in an easily interpreted way in two dimensions. en_US
dc.identifier.endpage 51
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Eb5EkakJlp3olBdo_wNEGc33Hn6Bs0IVBiiao2b28QsLAmdrWmv-_HxlErMHbbuT
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/23361
dc.identifier.yoktezid 623734
dc.language.iso tr
dc.subject Biyoistatistik
dc.subject Anketler
dc.subject Bilgi merkezleri
dc.subject Elektronik belge
dc.subject Elektronik belge yönetimi
dc.subject Kullanıcı tatmini
dc.subject Kütüphane hizmetleri
dc.subject Kütüphaneler
dc.subject Üniversite kütüphaneleri
dc.subject Biostatistics en_US
dc.subject Questionnaires en_US
dc.subject Information centers en_US
dc.subject Electronic records en_US
dc.subject Electronic records management en_US
dc.subject User satisfaction en_US
dc.subject Library services en_US
dc.subject Libraries en_US
dc.subject University libraries en_US
dc.title Investigation of User Satisfaction of Central Library of Van Yüzüncü Yil University by Multiple Correspondence Analysis en_US
dc.title.alternative Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Kullanıcı Memnuniyetinin Çoklu Uyum Analizi ile İncelenmesi en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication

Files

Collections