Ferit Edgü’nün “üç Düş/üş” ve Sâdık Hidâyet’in “üç Damla Kan” Adlı Öykülerinin Anlatımsal ve İçeriksel Karşılaştırması
Abstract
Her bilimsel ve sanatsal çalışma, kendinden önce yapılan çalışmaların üzerine inşa edilerek gelişen bir seyir ve yapı içerisindedir. Söz konusu yapı, özellikle sanatsal çalışmaların görsel ve yazılı alanlarında oluşturulmuş olan temeller üzerinden seyreder ve bu seyrediş kimi zaman, iki eser arasındaki paralellikler oluşturur. Bu paralellikler, konu, anlatım tekniği, şahıs kadrosu, zaman ve mekân unsurları arasında gerçekleşebileceği gibi yazar/şair/sanatkarların dünya görüşleri etrafında da şekillenebilir. Nitekim hiçbir eser, kendinden önce yazılmış eserlerden ayrı tutulamayacağı gibi, farklı coğrafyalarda ve farklı dönemlerde yaşamış, farklı birer kültürel ortamdan beslenmiş olan sanatkârların eserleri arasında benzerlik ve ikincil bir metinlerarasılık görülebilir. Bu duruma verilebilecek en önemli örneklerden birisi de Modern İran Öykücülüğü'nün kurucularından sayılan Sâdık Hidâyet ile modern ve post-modern Türk edebiyatının önemli isimlerinden biri olan Ferit Edgü arasındadır. Nitekim, söz konusu iki sanatkârın birçok roman ve hikâyesi bulunmakla beraber, kimi zaman her iki sanatkârda da düşünce seyirlerindeki aynîlik itibariyle aynı sona, aynı yöntemle gitme eğilimi görülebilir. Bu çalışmanın amacı, Sâdık Hidâyet'in Üç Damla Kan ve Ferit Edgü'nün Üç Düş/üş öykülerindeki anlatım tekniklerini, konuyu ve konunun inşası için kullanılan unsurları mukayese ederek ve özellikle de söz konusu öykülerdeki post-modern unsurlara değinmek ve \"farklı dönemlerde, farklı coğrafyalarda yaşamış sanatkârların aynı düşünce ve ifade tarzına sahip olabilecekleri\" tezine katkıda bulunmaktır. Bu durum, aynı kültür düzeyine sahip, aynı dünya görüşünü benimsemiş insanlarda ortaya çıkar
Description
Keywords
Edebiyat, Edebi Teori Ve Eleştiri
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Turkish Studies (Elektronik)
Volume
10
Issue
4
Start Page
781
End Page
790