Kendini Gerçekleştiren Kehanet Olgusu: Akademisyenlerin Çalışma Ortamındaki İzlenimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma

dc.contributor.author Mendı, Yahya
dc.contributor.author Orhan, Ufuk
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:57:47Z
dc.date.available 2025-05-10T17:57:47Z
dc.date.issued 2024
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇,Mersi̇n Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Araştırmanın amacı, akademisyenlerin kendini gerçekleştiren kehanete ilişkin izlenimlerini detayları ile ortaya koymaktır. Araştırmanın deseni olgu bilim olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Van Yüzüncü Yıl Üniversitesinde çalışan ve kasıtlı örneklem tekniği ile seçilen akademisyenler oluşturmaktadır. Araştırmanın akademisyenler arasında kendini gerçekleştiren kehanetin oluşumuna dair sebep, süreç ya da sonuçlara ilişkin detayları ortaya çıkartarak okuyuculara katkı sağlaması amaçlanmıştır. Araştırmadaki veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanarak nitel içerik analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları sekiz tema şeklinde ortaya konulmuştur. Bulgulanan temalar arasında; performans ve sorumluluk bilinci, bireysel kapasite öz yeterlilik ve performansa dayalı liyakat, öğrenmeye açık olma ve kendini geliştirme arzusu, işsizlik ve amaç noksanlığı, nepotizm (kayırmacılık), akademisyen olma arzusu, şımarma ihtimali ve yaş değişkenleri yer almaktadır. En fazla bulgulanan temalar performans ve sorumluluk bilinci ile bireysel kapasite öz yeterlilik ve performansa dayalı liyakat, en az bulgulanan tema ise akademisyen olma isteğidir. Beklenti etkilerinin akademik başarılar üzerindeki etkisine ait mekanizmaya dair bütüncül ve derinlemesine bir anlayış geliştirmek nitel araştırmalar yoluyla mümkün olabilecektir. Bu bağlamda araştırma kapsamında elde edilen bulguların akademik performansını iyileştirmek adına beklenti etkilerine ilişkin müdahalelerinin etkisini en üst düzeye çıkarma amacıyla yeni yöntem ve yollar bulunmasına olanak sağlayacağı öngörülmektedir. Araştırmanın etkiye dair sürecin aydınlatılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca bulguların alan yazınına katkı sunacağı umulmaktadır. en_US
dc.identifier.doi 10.37880/cumuiibf.1462626
dc.identifier.endpage 504 en_US
dc.identifier.issn 1303-1279
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 488 en_US
dc.identifier.trdizinid 1256066
dc.identifier.uri https://doi.org/10.37880/cumuiibf.1462626
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1256066/kendini-gerceklestiren-kehanet-olgusu-akademisyenlerin-calisma-ortamindaki-izlenimleri-uzerine-nitel-bir-arastirma
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/20143
dc.identifier.volume 25 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.subject Psikoloji en_US
dc.title Kendini Gerçekleştiren Kehanet Olgusu: Akademisyenlerin Çalışma Ortamındaki İzlenimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files